A Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) felhívására körülbelül 200-250 kis, zömmel családi kút – az összes hazai egység valamivel több mint tizede - tartott augusztus 19-20-n zárva vagy végzett karbantartást – becsülte megkeresésünkre Egri Gábor, a nagy láncokhoz nem tartozó hazai töltőállomásokat képviselő szervezet elnöke.
Mint emlékezetes, az FBSZ a 480-as üzemanyagársapka miatti ellehetetlenülésük ellentételezésére szolgáló állami támogatás júliusi elmaradása miatt két hete pénteken összes – közel ezer hazai egységet képviselő - tagját e hét szombati és vasárnapi zárva tartásra buzdította. (A szabályok szerint 48 órán belüli üzemszünet még nem vált ki további hatósági intézkedéseket.) Miután az agrártárca kedden ígéretet tett a támogatásigénylő felület megnyitására, a munkabeszüntetést végül a tagok vérmérsékletére bízták. Bár nagyobb kényelmetlenségekről, megnövekvő sorokról vagy épp a kiadható mennyiség további korlátozásáról lehetett hallani, olyan eset nem ismert, hogy gépjárművek emiatt az út közepén kifogytak volna az üzemanyagból. Igaz, ehhez hozzájárulhatott a fővárosi tűzijáték elhalasztása is. De érdekképviseletként nem is az ország megbénítása, hanem a figyelemfelhívás a céljuk. Ennek folytán köszönetet mondott a nyitva tartó állomásoknak, a feszített üzemben teljesítő tartálykocsi-sofőröknek és nem utolsó sorban maguknak az autósoknak is, amelyek fellépésüket érzékelhető türelemmel fogadták.
Bár Egri Gábor korábban úgy vélekedett, hogy az ország valamennyi kútját, mintegy kétezret üzemanyag-hiány fenyegeti, most csak néhány tucatra becsülte azoknak az egységeknek a számát, ahol más napokon - különösen a hét második felében – egyáltalán nem kapni ársapkás benzint vagy gázolajat. Ama becslését pedig megerősítette, hogy az ársapka miatt mindeddig véglegesen szintén néhány tucat egység zárhatott be. Bár a tavaly novemberi jogszabályok szerint ezek üzemeltetését a Molnak kellett volna átvennie, néhány pont utólagos átírása révén az egységek máig zárva tartanak.
Az elnök tájékoztatása szerint a pénteken valóban megnyílt támogatási felületükön már le is adták összevont, július-augusztus-szeptemberi igénylésüket.
Bár bíznak abban, hogy az utalás az eddigieknek megfelelően, egy héten belül megérkezik, újabb tisztázandók miatt tovább tárgyalnának úgy a – megnövekedett forgalom miatt rekord-adóbevételeket elkönyvelő – kormánnyal, mint a – szintén csúcsnyereségeket felmutató – Mollal.
A kis kutasok támogatása a tavalyi, időarányos forgalmuk 80 százaléka után literenként 20 forint. Felvetésünkre ugyan Egri Gábor elismerte, hogy idei forgalmuk jelentős – benzinből 27 százalékos – visszaesést mutat (tehát fajlagosan több pénzhez jutnak), ebbéli piacvesztésüket kifejezetten fájlalja.
Nem tért vissza a behozatal
Egri Gábor határozott nemmel válaszolt arra a kérdésünkre, hogy az utóbbi idők során visszatértek-e az üzemanyag-importőrök a piacra. Szakértők szerint a behozatal azután szűnt meg, hogy a kormány februárban – a piaci olajárugrás nyomán egyre hatalmasabb méreteket öltő kiskereskedelmi veszteségeket enyhítendő – a nagykereskedelmi árat is literenként 480 forintban korlátozta. A piac 30 százalékát addig ellátó importőrök ezután, termékeiket inkább más államokban, piaci áron eladva, lényegében elhagyták Magyarországot. Ezután, kisebb-nagyobb, illetve máig tartó fennakadásokkal, de a Mol százhalombattai finomítója vette át az ország egészének ellátását. Az ársapka-rendszert egyre hevesebben bíráló Hernádi Zsolt Mol-vezér júliusban ugyanakkor, már csak a finomító augusztusi karbantartására is hivatkozva, a kormányt az import visszacsábítását eredményező intézkedésekre kérte. Miután Gulyás Gergely kancelláriaminiszter július végén bejelentette, hogy a céges autókat is kivonják a 480-as árra jogosultak köréből, kérdésünkre kifejtette: az e körnek is visszaálló szabadáras rendszer reményeik szerint visszacsábítja az importot, a hatósági áras kör igényeit pedig a karbantartás idejére megnyíló stratégiai készletekből elégítik ki. Egri Gábor ugyanakkor lapunknak rögzítette: egy normál kútoszlop tartálya nem osztható hatósági és nem hatósági áras részekre. Így máig csak a Moltól vásárolnak, hatósági áron, amit, ha – például céges vagy külföldi autó számára – piaci áron értékesítenek, a különbözetet, némi árrés mellett, a Molnak vissza kell utalniuk. A behozatal csak a hatósági ár által nem érintett nagynyomású töltőállomások piacán zavartalan.
A kis kutak nyitva akarnak tartani és ki szeretnék szolgálni az ügyfeleket, miközben a kormány az intézkedésekkel a jellemzően családi tulajdonú üzemeltetőket a csőd szélére sodorja – fogalmazott. Ráadásul – az üzemanyag-importőröknek a 480-as nagykereskedelmi ár februári bevezetése utáni kivonulása óta - a hazai nagykereskedelmet immáron egymagában ellátó Mol a zömmel újonnan hozzá szerződő kis kutaknak kiadható mennyiséget is tovább csökkentette.
A kormány a héten 18,5 milliárd forintot különített el a kis benzinkutak támogatására a vidéki kistelepüléseken élők biztonságos ellátása érdekében - válaszolta az üggyel kapcsolatos tegnapi megkeresésünkre az illetékes Technológiai és Ipari Minisztérium. Az Európában egyedülálló benzinárstop révén a magyar emberek tankolásonként akár 12 ezer forintot is megtakaríthatnak - tették hozzá. Kérdéseinkre nem adtak választ.
Ne legyen Kelet-Magyarországon drágább a gáz
Tóth Bertalan augusztusban benyújtott, tucatnyi, energetikai témájú írásbeli kérdése között az is többször szerepel, hogy miért jóval drágább a lakossági gáz a kormányfő barátja, Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó Opus Tigáznál, mint másutt. Koncz Zsófia, az illetékes Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára a tárgyszerű választ mindkét, összevont válaszlevelében megkerülte. Az MSZP-társelnök felháborodott Facebook-posztjában felhívta a figyelmet, hogy az államtitkár anyja, Konczné Kondás Tünde az Opus Tigáz igazgatósági tagja. A cég a magasabb díjat a Telexnek küldött péntek délutáni üzenetében a körzetük kisebb népsűrűsége miatt egy ügyfélre eső magasabb fenntartási költségekkel indokolta. A forgalomarányos díj nem hozzájuk, hanem az MVM Nexthez folyik be – tették hozzá. A számlából nekik járó alapdíj mindenütt azonos, az - E.ON esetében például magasabb - rendszerhasználati díjuk pedig az országos átlagba illeszkedik. Tóth Bertalan pénteki posztjában a - hasonló - kormányálláspontot ostobaságnak minősítve országosan egységes lakossági gáztarifákat követelt. Koncz Zsófia a képviselő többi kérdésére is kitérő választ adott.