A térség nyolc államában az osztrákkal versenyben a magyar piaci dízelár a legmagasabb – derül ki a cargopedia.hu friss adatsora alapján végzett számításainkból.
E szerint október végén mind a hét szomszédunkhoz képest magasabb áron, literenként átlag 849 forintért tankolhatták nálunk a 480-as hatósági árra nem jogosultak a gázolajat. Ugyanez volt elmondható augusztus második felére is. A múlt héten mért 814 forintos hazai átlagárat is csak Ausztria előzte a maga 828 forintjával. Egyelőre leggyakrabban kétségkívül nyugati szomszédunk mondhatja magáénak a dízellista nem túl dicsőséges első helyezését. De esetenként Horvátország is oda kerül.
A legolcsóbb szokás szerint Ukrajna 598 forinttal. Háború sújtotta észak-keleti szomszédunk évtizedek óta a legolcsóbb, leszámítva egy idén nyár eleji, rövid időszakot, amikor kútáraik a középmezőnybe ugrottak, míg éppenséggel a hazai - hatósági - árak számítottak a legolcsóbbnak. Igaz, az elsősorban a nemzetközi szállítmányozókat segítő szakportálon pont azóta tüntetik fel a hazai hatósági tarifa helyett a már akkor is jóval magasabb piacit. A fuvarozókat kétségkívül elsősorban a gázolajár érinti, amelynek a környező államokéhoz viszonyított szintje Magyarország egyik fontos versenyképességi mutatója. Tekintettel arra, hogy most szinte nálunk a legdrágább a termék, a fuvarozók igyekeznek Magyarországot elkerülni. (A kormány a 3,5 tonnát meghaladó külföldi gépjárművek hatósági áras jogosultságát idén márciusban, a többi külföldi autóét pedig májusban vonta meg.)
Az inkább a magánautósokra ható benzinpiacon nem sokkal szívderítőbb a kép. Ráadásul ott a határok még inkább megmerevednek. E szerint a hazai piaci benzinár több mint négy hónapja a nyolc ország rangsorában szinte töretlenül a harmadik legmagasabb. A második helyezett Szlovákia, az első pedig – a dízelhez hasonlóan – Ausztria. Az oldal szerint a múlt héten nálunk átlag 670 forintot kellett fizetni a 480-as hatósági árra nem jogosult körnek a termékért. Északi szomszédunknál 698, a sógoroknál pedig 711 forintot kértek érte. A legolcsóbb e listán is Ukrajna 549 forinttal, amit jellemzően Szlovénia követ.
A magyar magánautók, valamint a mezőgazdasági gépek és a taxik számára engedélyezett legfeljebb 480 forintos hatósági üzemanyagár ugyanakkor a térségben változatlanul messze a legalacsonyabb. Az ukrán piaci tarifa 70, illetve 120 forinttal magasabb. A közműhatóság által az összes hazai üzemanyagárból számított, a benzin esetében most 509, a gázolajnál pedig 611 forintos matematikai átlag így, épp a korlátozott jogosultságok miatt, nemzetközi összevetésre csak erős lábjegyzeteléssel alkalmas.
Mindazonáltal, Európa 42 államának listáján, változatlanul a 352, illetve 369 forintos orosz, valamint 409 forintos belorusz benzin- és gázolajár a legalacsonyabb. A közműhatóság által számított magyarországi átlagoknál a törökök mindkét termék esetében, a gázolajlistán ezen túl pedig a máltaiak és a moldávok is olcsóbbak. Piaci benzinárunk a 42 tagú sorrendben a 18. legalacsonyabb, gázolajunk pedig a 14. legdrágább. A dicstelen elsőség most is Észak-Európáé. A dánokat és a norvégokat megelőzve a múlt héten a benzinért a legtöbbet, 940 forintot Izlandon kellett fizetni, míg a gázolajat a svédek mérték a legdrágábban 1044 forintért, amit Norvégia és Izland követ.
Benzin fel, gázola: le
Szerdától a benzin piaci ára 18 forinttal nő, a gázolajé viszont 10 forinttal csökken – közli a Holtankoljak.hu. Így a 95-ösért átlag 697, a gázolajért pedig 786 forintot kérhetnek literenként a 480 forintos hatósági árra nem jogosult közlekedőktől. Az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára az október 18-i, 90 dolláros legközelebbi mélypont óta szinte töretlenül, tegnapra 99 dollárig emelkedett. A forint viszont jelentősen, az október 12-i, 445 forintos mélyponthoz képest tegnapra egész 400-ig erősödött a dollárral szemben, ami árcsökkentő tényező.
A Mol növelhette a piaci árrést
Megfigyelők a viszonylag magas piaci üzemanyagárakat azzal indokolják, hogy a nagykereskedelmi ár maximálása óta a hazai ellátást szinte teljes egészében átvevő Mol a hatósági tarifák beállítása előtti, bruttó 40 forint körüli szint többszörösére – a benzin esetében, akár száz forint fölé is – emelhette a kútárak kiskereskedelmi árrését. Egyesek immár – a 2014-ben lezárulthoz hasonló - versenyhatósági eljárást követelnek. Miközben a hatósági rendszer tavaly novemberi bevezetése előtti díjak olykor éppenséggel a legolcsóbbaknak számítottak, az "árstop" bevezetése óta az azon kívül eső, vagyis piaci tarifák térségi helyezése kétségkívül jelentősen romlott. Ugyanakkor még mindig akad néhány, nálunk is drágább állam. Tehát az alapvetően a Mol által irányított kiskereskedelmi árrés, legalábbis a piaci kútár tekintetében, nem kirívó. Az más kérdés, hogy az állam az elmúlt háromnegyed év során a benzin jövedéki adóját literenként nettó 120 forintról először 115, majd 95 forintra, a gázolajét pedig az eredeti 110,35 forintból először 105,35, majd 85,35 forintra csökkentette. Ez a mérséklés ugyanakkor a piaci üzemanyagárban nem tükröződik. Vagyis az az összeg, ami ebből korábban a költségvetésbe került, a kormánylépés nyomán a - mostanság enélkül is rekordnyereségeket jelentő - Molt gazdagítja.