Európai Unió;Orbán-kormány;Magyarország;pénz;támogatás;veszteség;

- Százmilliárdokban mérhető kárt okozott, hogy az Orbán-kormány harcolni kezdett az Európai Unióval

Noha Magyarország közvetlenül nem veszített forrásokat, már önmagában az súlyos károkat okozott, hogy bő másfél éves késéssel érkeznek az uniós pénzek.

Az Orbán-kormány szerint leghamarabb a tavaszi hónapokban érkezhetnek meg az első uniós támogatások Magyarországra a helyreállítási alapból (RRF), illetve a 2021 és 2027 közötti uniós költségvetésből – ez másfél éves csúszás a legfürgébb tagállamokhoz képest, ugyanis az első kifizetéseket már 2021 augusztusába elindította Brüsszel. Az RRF-programot a Covid-válságból való kilábalás segítésre találta ki az Európai Bizottság. A covid-válság már régen lecsengett a magyar gazdaság ki is lábalt a 2020-as visszaesésből, ám ezt nem az uniós pénzekkel, hanem hazai költségvetési kiadásokkal finanszírozta a kormány.

A másfél-két éves csúszás azt jelenti, hogy a magyar gazdaság eddig nem fért hozzá több több mint 3000 milliárd forintos támogatáshoz, mert a kormány nem tudta teljesíteni az ehhez szükséges jogállamisági, antikorrupciós feltételeket. Ez a bő 3000 ezer milliárd forint hiányzik a cégektől a gazdaságból, nem beszélve arról, hogy ha ennek a pénznek egy részét termelő beruházásokba – például naperőművekbe – fektették volna, azóta már a folyó GDP-t növelné.

Az idén mintegy 13 százalékkal értékelődött le a forint az euróval szemben, amit szinte teljes egészében az uniós megállapodás hiánya és az abból fakadó gazdasági bizonytalanság, extra kockázat okozott. A drága euró az energiaimporton keresztül hozzájárult Európa egyik legmagasabb inflációjához,

és nem mellesleg számos cég és ember életét keserítette meg, például jelentősen megdrágítva a külföldi nyaralást vagy az importot – ezek a tételek egyenként százmilliárdos nagyságrendben növelték magyar gazdaság szereplőinek kiadásait. A forint leértékelődése növelte az állam kiadásait is az deviza-adósságon vagy akár az energiaszámlán keresztül. Mindez elkerülhető lett volna, de legalább jóval kisebb költséggel megúszható lett volna, ha a magyar kormány konfrontáció helyett a gyors megállapodásra törekszik az Európai Bizottsággal és az uniós források gyors lehívására és hatékony felhasználására törekedett volna.

A kormány tervei szerint még a tényleges brüsszeli átutalások előtt megkezdi az uniós támogatások kifizetését a nyertesek számára hazai előfinanszírozás keretében. A magyar kormány évek óta alkalmazza ezt a finanszírozási módszert, hogy előre kifizeti az államadósság terhére a támogatásokat, majd később elszámol Brüsszellel. 2023-ban több milliárd eurónyi támogatást kell kifizetni Brüsszelnek a nem vitatott 2014-2020 támogatásokból. Ennek ellenére nagy kérdés, hogy a módosítás alatt lévő 2023-as költségvetésből lesznek-e erre forrásai a kormánynak az előfinanszírozásra, hisz az energiaszámlákra, a nyugdíjakra terven felül kell költeni, miközben 2022-höz képest jelentős a hiány, azaz kiadáscsökkentést is terveznek.

Itt a menetrend, így zárolják és oldják majd fel a Magyarországnak járó EU-s pénzeket

A jogállamisági eljárás keretében felfüggesztésre ítélt 6,3 milliárd euró a jelenlegi, 2021-2027 közötti közösségi büdzsé felzárkóztatásra szánt alapjaiból érkezne. Ahhoz azonban, hogy Magyarország hozzájusson az erre az időszakra megítélt teljes kohéziós támogatáshoz, először meg kell egyeznie a felhasználásukról az Európai Bizottsággal. A partnerségi megállapodást és a pénzköltést részletező operatív programokat a kormány bejelentése szerint hamarosan aláírhatják Brüsszelben, ami megnyithatja az utat az éves pénzügyi kötelezettségvállalások meghatározásához 2022-től kezdődően.

Ezek nem azonosak a kifizetésekkel, amelyek egy adott esztendőben ténylegesen átutalt összegek, és amelyek az előző vagy a folyó évben tett kötelezettségvállalásokból erednek. Egy példa: egy híd építése több évig tart, amelynek a költségét egy adott évben állítják be a költségvetésbe (kötelezettségvállalás), míg a kifizetések teljesítése több évre eloszlik.

Magyarország a jelenlegi ciklusban több mint 21 milliárd euró kohéziós forrásra számíthat, ami mostantól 2027-ig éves lebontásban nagyjából 3,5 milliárd euró pénzügyi kötelezettségvállalást jelent. A teljes összegből 6,3 milliárdot zárolnak addig, amíg a kormány nem teljesíti a felszabadításához kötött feltételeket. A maradék 14,7 milliárd azonban szabadon érkezhet, amíg el nem fogy: ha a kormány az éves pénzügyi kötelezettségvállalásokra mind leszerződik, akkor elvileg négy év múlva – vagy a kifizetések több évre történő eloszlása miatt még később – kerülhet abba a helyzetbe, hogy nem jut hozzá a zárolt pénzhez. Ez azonban csak elméleti lehetőség, mert addig a jogállamisági eljárásnak is véget kell érnie. A jogszabály úgy rendelkezik, hogy ha az adott évben megszületett felfüggesztési döntés okait a tagállami hatóságok két éven belül nem orvosolják, a befagyasztott pénzügyi kötelezettségvállalás elveszik. A gyakorlatban tehát a kabinet 2024. végén szembesülhet a forrásvesztéssel, ha nem teljesíti a zárolás megszüntetésének feltételeit. De a támogatások folyamatos érkezése és csúszása miatt ennek hatását csak jóval később érezné meg az ország.

Helyreállítási forrás – másoknak háború nélkül, gyorsan

Az Európai Unió járvány utáni gazdaságélénkítést szolgáló helyreállítási és ellenálló-képességi alapja 723,8 milliárd euróból gazdálkodik, ebből 338 milliárd a vissza nem térítendő támogatás és 385,8 milliárd a hitel. Ezek tavaly február óta vehetők igénybe, a feltétel egy részletes felhasználási terv benyújtása és elfogadtatása. A kormányközi EU Tanács tavaly júliusban adott zöld utat az első 12 helyreállítási tervnek az Európai Bizottság javaslata alapján. 2022 végéig a pénzeszközből 136 milliárd eurót folyósítottak a tagállamoknak: 91,47 milliárdot vissza nem térítendő támogatásként és 45,16 milliárdot hitelként. 12 tagállam már megkapta a kifizetések első vagy második részletét, a többiek még csak a nekik járó teljes összeg 13 százalékát kitevő előfinanszírozásból részesültek.

Néhány példa olyan országokra közül, amelyek hadakozás helyett a pénz lehívására fókuszáltak:

Szlovákia eddig 1,22 milliárd eurót kapott az alapból: 822,7 milliót tavaly októberben előfinanszírozásként, és idén július végén első kifizetésként 398,7 millió eurót. Az ország számára rendelkezésre álló helyreállítási pénz 6,329 milliárd.

Romániának eddig 3,62 milliárd vissza nem térítendő támogatást utaltak az alapból: idén januárban 1,9 milliárdot előfinanszírozásként, és október végén 2,6 milliárdot az első kifizetésként. Románia a hitelfelvételi lehetőséget is igénybe veszi, ebből a borítékból már 2,73 milliárd euróhoz jutott. Az országnak járó helyreállítási pénz 29,18 milliárd.

Szlovénia 2021 szeptemberében 231 millió euróhoz jutott, ami az előfinanszírozás összege. Az első kifizetési kérelmet idén októberben nyújtotta be 49,6 millióról. Az országnak járó helyreállítási pénz 1,777 milliárd.

Ausztria tavaly szeptemberben kapta meg az előfinanszírozásbólszármazó 450 milliót eurót. Egyelőre még nem nyújtott be kifizetési kérelmet. Az országnak járó helyreállítási pénz 3,46 milliárd.

Horvátország mostanáig 1,52 milliárd euró vissza nem térítendő támogatást kapott. Tavaly szeptemberben 818 milliót előfinanszírozásként, idén júniusban 700 milliót az első kifizetésként. Összesen 6,295 milliárd euró helyreállítási pénzre számíthat.

Varga Zoltán a fokozódó fideszes nyomás ellenére sem szeretné eladni a Centrál Médiacsoportot.