Megalázó, szánalmas, szégyen, még viccnek is rossz – özönlöttek az elkeseredett, csalódott bejegyzések a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) Facebook-oldalára azután, hogy Dobi István elnök közzétette a MÁV-Volán csoport ajánlatát az idei béremelésre.
A csoportszintű tárgyaláson Pafféri Zoltán vezérigazgató ismertette a javaslatot, ami szerint átlagosan 10,7 százalékkal növekedne 2023-ban az országos közlekedési vállalat 56 ezer dolgozójának a bére. Ez váltaná fel az állami közszolgáltatóknál 2021-ben megkötött hároméves megállapodást, amely a MÁV-nál és a Volánbusznál erre az évre 5 százalékos emelkedést tartalmazott.
A cégvezetés sávos bérfejlesztést javasol. Ennek keretében
a legalacsonyabb bérű 1153 dolgozó 15 százaléknál nagyobb emelést kapna, 36 900 munkavállaló 10 százalékot meghaladó bérfejlesztésben részesülne. Ennél kevesebbet, 5-10 százalék közötti növekedést ajánl a vállalat 18 ezer dolgozójának, a 728 ezer forintnál többet kereső 900 alkalmazott bére pedig csak az eredeti megállapodásban rögzített 5 százalékkal nőne.
Ebből jött ki az átlagos 10,7 százalékos emelés, amihez az is hozzátartozik, hogy a többletnek meg kell haladnia a 36 400 forintot.
A MÁV-Volán csoport szakszervezetei egységesen elutasították a munkaadó ajánlatát, mert az nemcsak a munkavállalók várakozásához mérten alacsony, hanem a korábbi kormányzati ígéreteknél is sokkal kevesebb. A cégek, az érdekvédők és a kormány keddi megbeszélésén – ahol a vállalatvezetők engedélyt kaptak a bértárgyalások megkezdésére – még a megjelent államtitkárok is jogos igénynek tartották a legalább inflációkövető béremelést. A csütörtöki ajánlat értelmében azonban mindössze
a vasutasok és buszosok 3 százaléka kapna akkora béremelést, ami az átlagos inflációt követi, de az élelmiszerek drágulásával még az ő pénzük sem tudna lépést tartani.
A SZAKSZ kitart a 20 százalékos béremelés követelése mellett, a többi szakszervezet nagyjából inflációkövető bérfejlesztésben gondolkodik, de a vezérigazgató még az ezeknél sokkal kisebb mértékű ajánlatnál is azt hangsúlyozta, hogy nincs fedezet a MÁV-csoport idei költségvetésében a béremelésekre. Mivel pedig a kormány eddig nem ajánlott egyetlen fillért sem pluszban, még az is kérdéses, hogy eredményes lehet-e a béralku a cégnél. Az egyeztetés a jövő héten folytatódik.
Közben a Magyar Posta vezetése még a bértárgyalás időpontját sem jelölte meg, nemhogy ajánlatot tett volna. Ezért a Postások Független Érdekvédelmi Szövetsége (POFÉSZ) levélben kezdeményezte, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz.
Messziről indul a bérharc, a közszolgáltató vállalatok több szakszervezete is 20 százalékos fizetésemelést várHiába szépít az Orbán-kormány, az emelkedő infláció miatt tovább folytatódik a fizetések elértéktelenedése