MÁV;Kiss;vonatok;

- Mind a 40 emeletes vonatot forgalomba állította a MÁV

Bár a gyártást a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború is hátráltatta, Homolya Róbert, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, a 2017-ben aláírt szerződésben szereplő áron szállították le a járműveket.

Mind a 40 emeletes vonatot forgalomba állította a MÁV – derül ki az MTI szombati beszámolójából.

Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója szombaton a budapesti Nyugati pályaudvaron tartott projektzáró rendezvény sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, a MÁV-Volán-csoport célja, hogy minél többen válasszák a kényelmes, biztonságos közösségi közlekedést. Ennek érdekében folyamatosan fejlesztik a járműállományt, az infrastruktúrát, és megújítják a tarifarendszert. Példaként említette, hogy tart a Nyugati pályaudvar megújítása és hamarosan átadhatják a Keleti pályaudvar utascentrumát.

Pafféri ismertette, hogy a negyven darab emeletes motorvonat beszerzése az Európai Unió 228 milliárd forintos támogatásával valósulhatott meg.

„A KISS-szerelvények a MÁV-nál eddig mintegy 8,8 millió kilométert futottak már, és az utasok elégedettek velük” – tette hozzá.

Közölte: a szolgáltatások fejlesztésének egyik fontos előzménye volt az a stratégiai döntés, hogy 2020-ban a MÁV-csoport és a Volánbusz a MÁV-Volán-csoportban integráltan biztosítsa a közösségi közlekedést Magyarországon. „Az integráció folyamatában a tarifaközösség kézzel fogható eredménye a kormány által május 1-jétől bevezetendő 9450 forintos vármegyebérlet és a 18 900 forintos országos bérlet” – mondta a MÁV elnök-vezérigazgatója.

Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója kiemelte, a társaság 2017-ben kötött keretmegállapodást a negyven darab emeletes KISS-jármű beszerzésére. „A korszerű, modern járművek jelentős hozzáadott hazai értékkel készültek, és hozzájárulnak a szolgáltatás fejlesztéséhez, a biztonságos közlekedéshez” – mondta.

Homolya Róbert, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, a motorvonatokat 11, 8, majd 21 darabos tételben rendelte meg a vasúttársaság.

A koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború hátráltatta a gyártást, ennek ellenére a 2017-ben aláírt szerződésben szereplő áron szállították le a járműveket a MÁV-nak – mondta.

A Stadler cég Magyarországon is készülő járművei több országban közlekednek. A magyarországi modern motorvonatok "gerincét" a 123 Flirt- és 40 KISS-motorvonat adja.

„A Stadler szeretné tovább erősíteni magyarországi jelenlétet, és a szolnoki üzemben tervezett tevékenységbővítés révén még több hozzáadott értékkel hozzájárulni a modern magyar vasút fejlődéséhez” – jelentette ki Homolya.

A sajtótájékoztatót követően három összekapcsolt KISS-szerelvény indult útnak a Dunakanyarba.

Európában egyedülálló módon Magyarországon nyílt először lehetőség arra, hogy három összekapcsolt – összesen 467,7 méter hosszú – szerelvény 1200 utassal a fedélzeten útnak induljon.

A MÁV közleménye szerint a motorvonatok egy részének végszerelése Magyarországon zajlott, a forgóvázak összeszerelését teljes egészében a Stadler szolnoki üzemében végezték magyar munkavállalók.

Az első KISS 2020 márciusában kezdte meg az utasforgalmi próbaüzemet, de a pandémia csaknem fél év kényszerpihenőre küldte az emeletes motorvonatokat. Végül 2020. augusztus végétől kezdhettek újra közlekedni, azóta folyamatosan álltak forgalomba az új szerelvények – írták.

Jelenleg napi szinten közlekednek emeletes motorvonatok a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Esztergom, a Budapest-Vác-Szob, a Budapest-Győr-Hegyeshalom és a Budapest-Hatvan-Gyöngyös/Eger vonalon. Hétvégente a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vonalon egyes sebesvonatok járataiként is jár ilyen szerelvény. Először 2021 nyarán a Balatonra is közlekedtek KISS-motorvonatok az ország több pontjáról – közölte a MÁV.

Trükkbe csomagolták az üzenetet.