Debrecen;gyártás;akkumulátorgyár;

 Dolgoznak a gépek Debrecenben, épül a gyár. Ami biztos: szükséges lesz az ázsiai munkaerő

- Jövőre próbaüzemet, két év múlva már éles gyártást akar a debreceni akkumulátorgyárban a kínai cég

Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője egyebek között megpróbálta rögzíteni, mekkora víz- és energiaigénnyel kell számolni.

Idén júliusban megindulna az építkezés, 2024-ben már próbaüzemet tart, 2025-ben pedig megindulhat a tömeggyártás a CATL tervei szerint - írja a Telex.

A próbaüzem alkalmával a cég a beszállítókkal, illetve a vevőkkel egyeztetve minden egyes darabot megvizsgál. Ekkorra sok kínai munkatárs is Debrecenbe érkezik a központból, hogy segítsék az építkezést és az üzemeltetést. Később a CATL döntően magyarokkal és döntően debreceni, Debrecen környéki munkavállalókkal szeretné ellátni az üzemet - állítják, hozzátéve, mivel a gyártás szinte teljesen automatikus lesz, inkább gépkezelőket, mint fizikai munkásokat keresnek a céghez.

A gyártelepítés rendkívül nagy a víz- és energiaigényéről Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője azt mondta, többféle szám kering, ezeket megpróbálta rendbe tenni. Közlése szerint a gyárnak az első fázisban napi 3378 köbméter vízigénye lesz, a három fázis elkészültével pedig már körülbelül napi 10 ezer köbméternyi víz lesz a napi szükséglet, de a jelentkező egyenetlenségek miatt a biztonságos ellátáshoz egy napi 18 ezer köbméter áteresztési kapacitású csővezetéket kell kiépíteni. Mindennek a 70 százaléka lehet tisztított szennyvíz, 30 százalékának azonban ivóvíznek kell lennie.

Az energiaigény tekintetében az első fázisban 80 MW-os átlagfogyasztással számolnak, a három fázis elkészültével pedig 300 MW lesz a várható legmagasabb fogyasztás.

Szilágyi Balázs azokat a híreket nem kommentálta, mely szerint az Orbán-kormány 800 millió euró, átszámítva mintegy 320 milliárd forint adófizetői pénzzel támogatja meg a CATL-t. A Telex azon kérdésére, hogy miért pont Magyarországra települ ez a gyár, úgy válaszolt, hogy Magyarországon sok az autóipari szereplő, közel vannak a vevők, az akkumulátoriparban pedig kezd kialakulni egy klaszter. Debrecen vonatkozásában pedig négy szempontot említett, ahol az állam infrastruktúrával tud segíteni, ezek a víz, az energia, a közút és a vasút.

A büfések már annak is örülnek majd, ha egyáltalán lesz vendég a nyáron, és nem mennek teljesen csődbe.