A kétszeres világbajnok Max Verstappen 53 pontos előnnyel rendelkezik csapattársa, Sergio Pérez előtt a Forma-1-es vb-sorozatban, a Red Bull pedig 2023-ban ez idáig az összes futamot megnyerte. Mindez nem szokványos: az osztrák istálló a McLaren (1988) és a Mercedes (2019) után a harmadik olyan alakulat, amely az év első hét versenyét megnyerte.
„A Red Bull csinált egy gyakorlatilag tökéletes autót, amely nagyon ritkán történik meg – jelentette ki a Népszava érdeklődésére Wéber Gábor, az M4 Sporton futó Forma-1-es közvetítések álló szakkommentátora. – Még a győzteseknek is szoktak lenni Achilles-sarkai, most viszont nincs az autónak olyan része, ami ne lenne átlagon felüli, a legtöbb tulajdonsága pedig abszolút kiemelkedő, ráadásul a legjobb formában lévő versenyző, Max Verstappen ül az egyik autóban. Ez így egy verhetetlen párosítás” – szögezte le Wéber.
A korábbi sikeres autóversenyző hozzátette: a Red Bull már 2022-ben is nagyon erős konstrukcióval rendelkezett, azonban a kocsi túlsúlyos volt, s felmerültek technikai problémák is a szezon elején. A Belga Nagydíjtól kezdve viszont nagyon durván domináltak, volt egy Mercedes-győzelem Brazíliában, az volt az egyelten alkalom, amikor a Red Bull mellé nyúlt a beállításokkal.
„A 2023-as autó sokkal kifinomultabb, minden apró hiba eltűnt belőle, ami korábban benne volt” – magyarázta Wéber Gábor, aki úgy véli, a Red Bull csapatszinten topon van, a riválisoknak minden területen tökéletesnek kell lenniük, ha fogást akarnak találni.
Korábban a csapatok a szezon során annyi pénzt költhettek fejlesztésre, amennyit nem sajnáltak, azonban a Forma-1-ben is bevezették a költségsapkát, amelytől a szervezők még szorosabb versenyeket reméltek. Ez egyelőre nem történt meg, sőt, a Red Bull jelentős előnyre tette szert, ugyanakkor Wéber Gábor üdvözítőnek találta ezt a változást.
„A csapatok nem gyártanak annyi felesleges, kidobandó alkatrészt, hanem rákényszerülnek arra, hogy hatékonyabban működjenek. A költségek csökkentése végett már jóval korábban betiltották a szezonközi teszteket, hogy a kis csapatok ne kerüljenek nagyobb hátrányba. Amíg lehetett költeni számlálatlanul a pénzt, és minden nap ki lehetett gurulni a tesztpályára, addig a Ferrari meg tudta találni a megoldást. Most viszont nagyon hatékonyan kell dolgozni. Nem véletlen, hogy a Ferrari 2007 óta nem nyert világbajnoki címet, vagy hogy a Williams hanyatlásnak indult. A Red Bull és a Mercedes megmutatta, tud ilyen rendszerben is dolgozni. A többieknek is ezt kell megérteniük, illetve az új csapatoknak (lásd: Aston Martin) is ez ad esélyt arra, hogy versenyképesek legyenek” – tekintett előre Wéber Gábor.
A Red Bull konstruktőri vb-címe miatt eleve kevesebb időt tölthet a szélcsatornában, a költségplafon átlépése miatt pedig tovább csökkent erre a lehetőség. Ez a jövőben akár vezethet oda, hogy a riválisok gyorsabban felzárkózzanak, ám csak akkor, ha a megfelelő úton indulnak el.
„A riválisok követik a Red Bull irányát, ugyanakkor részegységeket kár lemásolni. Illetve nem is igazán lehet, mert az azzal az autóval, s annak formáival működik jól, viszont ötleteket lehet meríteni. Saját képükre formálva lehet csinálni hasonlóan jól működő autót, viszont, ha nem raksz hozzá semmi pluszt, akkor valószínűleg csak követni fogod a riválisodat. Önmagában az nem elég semmire, hogy több időt kapsz az autó fejlesztésére, főleg, ha rossz az ötleted. Viszont, ha a szabályrendszer állandó, akkor a Red Bull előbb utóbb nem fog találni pluszt, s szép lassan fel fognak zárkózni a többiek. Ugyanazok a megoldások végül ugyanarra az eredményre fognak vezetni, ami nekünk abból a szempontból lesz jó, hogy kiélezett időmérők, versenyek lesznek, de ettől szerintem még legalább két évre vagyunk” – folytatta Wéber, aki elképzelhetőnek tartja, hogy 2023-ban az összes futamot a Red Bull nyeri, ellenben nagy pénzt nem tenne rá, mivel a meghibásodásokkal, ütközésekkel nem lehet előre számolni.
„A győzelemért most nem nagyon van verseny, de a második, harmadik helyért zajló csata szerintem kifejezetten izgalmas a Mercedes, Aston Martin, Ferrari trió között és az Apline sincs messze tőlük. Persze, tudom, az emberek nagy része a győzelemről döntő csaták miatt szereti lerágni a körmét, ami most idén nincs. A 2026-ban jövő módosítások ugyanakkor mindenkinek új esélyt jelentenek, az új motorgeneráció a hat beszállítóval nagy mértékben más lesz” – zárta szavait Wéber Gábor.
Vissza akar térni az F1-be a Bridgestone
Május 15-én lejárt a határidő, hogy a gumibeszállítók leadják pályázataikat a 2025-től 2027-ig terjedő időszakra, s a hírek szerint a 13 éve távozó Bridgestone vissza szeretne térni. Egy biztos: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy beszállítót fog választani. Wéber Gábor szerint egyébként sem tenne jót a versenynek a gumiháború. Egyrészt rengeteg tesztre lenne szükség, s hétről hétre dobnának ki több száz abroncsot, másrészt pedig a gyártók a győztes autón szeretnének lenni. Ezért a kiemelt autóra fejlesztenék az abroncsokat, az viszont az összes többi konstrukcióra nem lenne jó. Két csapatnak egyértelmű előnye lenne, „szép” vita lenne, hogy a Ferrari, Mercedes, Red Bull trióból ki maradna hoppon.
„Támogatom, hogy egy gumibeszállító legyen, mert így mindenkinek ugyanahhoz kell alkalmazkodnia. Gumigyártóként a Pirellinek évente 150 millió dollárjába kerül ez a kaland. A csapatok 1,5 millió dollárt fizetnek a gumiékért az egész szezonra, ami ehhez képest egy jelképes összeg. Nagyon sokat költ a Pirelli, nekik azért éri meg, mert rengeteg reklámfelületet kapnak, a Bridgestone is ezért akar visszajönni. Kérdés, mennyi pénzt ér meg ez a japánoknak, illetve technikailag mit tudnak hozzárakni, s mennyire tudnak megfelelni az FIA előírásainak. Fontos, hogy minél környezettudatosabban gyártsák a gumikat, s minél kisebb legyen az ökológiai lábnyom. A Forma-1 2030-ra záró kibocsátású szeretne lenni minden szempontból, szóval ezen tényezők is befolyásolják majd a tender sorsát” – latolgatta az esélyeket Wéber Gábor.