Mint a fővárosi közlekedési cég írta: 2022 végére a partnerek 97 esetben kezdeményeztek felmondást, ami a duplája a 2021-es számoknak, amikor is 45 cég élt ezzel a lehetőséggel. De már az idén is 11 felmondási kérelem érkezett. A főváros közlekedési cége szerint „a beszállítók nem pártoltak el”. Csupán „a megváltozott külső körülmények miatt a korábbi szerződések, feltételek nem voltak teljesíthetők”.
Továbbra sem érkeznek alkatrészek, egyre nehezebben megoldható az orosz metrószerelvények javításaA felmondási indokokról a BKV nem vezet pontos statisztikát, illetve a partnerek sem minden esetben közlik az indokot. Ennek ellenére a cég szerint „már a 2021-es év második felét is meghatározta a nyersanyag és alapanyagárak növekedése, amely miatt emelkedtek a beszerzési árak, ráadásul egyre több termék esetében a korábbiakhoz képest jelentősen megnőtt a szállítási határidő. Ezt a helyzetet tovább súlyosbította a háború”.
Ennek ellenére a szerződések pótlása megoldott, a felmondási idő alatt nagyobb berendeléssel, új szerződések megkötésével, illetve dinamikus közbeszerzési rendszereken keresztül biztosítják az ellátást – bizonygatta BKV. Bár azt nem tagadták, hogy „a hármas metró esetén az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásai okoznak kérdéseket”, lévén a metrókocsik egyes berendezései, alkatrészei, szoftverei orosz eredetűek, amelyek szankciós rendelet hatálya alá esnek. „A 833/2014/EU rendelet közvetlenül alkalmazandó uniós jogszabály, amelyet a magyar közbeszerzési törvénnyel együttesen kell alkalmazni a közbeszerzési eljárásoknál és az érintett szerződéseknél” – válaszolta a BKV, amely az Ukrajna elleni orosz támadás óta keresi az érintett alkatrészek kiváltásának műszaki, illetve a behozatali tilalom alóli felmentés jogi lehetőségeit.
Arra kérdésünkre, miszerint a háború kitörése óta érkezett-e alkatrész vagy szakember Oroszországból, azt válaszolták, hogy a fent említett uniós rendelet szerint tilos a jogszabály által meghatározott termékeket behozni.
Budapest Fővárosi Kormányhivatal határozata alapján azonban a 2022. október 7-e előtt megkötött szerződések esetében 2023. január 8-ig lehetőség volt a teljesítésre, azóta nem érkezett alkatrész.
(A háború kitörése után egy hónappal azt mondták, hogy nem érkezik alkatrész a budapesti 3-as metró orosz szerelvényeihez, később pedig azzal ütötte el a kérdést a BKV, hogy tartalékból pótolják a szükséges alkatrészeket.)
Mint most kiderült a járműveken vagy azok berendezésein munkát végző szakemberek sem jöttek, de ez a 36 hónapos általános garancia lejártával nem is lett volna indokolt. A szerződéssel összefüggő tárgyalásokra, műszaki egyeztetésekre viszont továbbra is érkeztek szakemberek a Transmashholding Rt-től és a holdinghoz tartozó Metrowagonmash Rt-től, legutóbb 2023. áprilisában.
A felmondott hazai partneri szerződések után köttetett beszállítói alkuknak borsos áruk van.
A BKV üzleti partnerei tavaly június óta gyakorlatilag valamennyi korábban kötött szerződés esetén érvényesítették a 14,5 százalékos inflációt. Az újonnan kötött kontraktusok, illetve a módosítások esetén pedig az áremelés mértéke ennél magasabb is lehetett
– fogalmaztak talányosan. Azt nem árulták el, hogy ez mekkora pluszkiadást jelent a cégnek és arra sem, hogy ezt a pluszköltséget miből gazdálkodják ki. Némi támpontot jelenthet a becsléshez egy tavaly április végi adat: akkor a felmondott 36 szerződés új árakon való újrakötése „éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadást jelentett”.
Sorra távoznak a BKV beszállítói: április végéig már 36 szerződést mondtak fel, a többletkövetelések több tízmilliárdra rúgnakÍgy aligha elrugaszkodott azon feltételezés,
hogy az azóta felmondott 76 szerződéssel együtt a többletköltség elérheti a 30 milliárdot.
A BKV Zrt. idei üzleti tervét mindenesetre 34,7 milliárd forintos hiánnyal fogadták el, miközben a fővárostól 162,2 milliárd forintot kap közszolgáltatási díjként. A fizetőképességet csak a cég 14 milliárd forintos folyószámlahitelének felhasználásával sikerül fenntartani, amit azonban legkésőbb 2023. december 29-ig törleszteniük kell. Ennek fedezetét viszont nem tartalmazza a fővárostól kapott közszolgáltatási díj, ami az üzleti terv szerint is „nagy fokú likviditási kockázatot jelent”. Teljesítéséhez a tervek szerint a következő év terhére díjelőleget hív le a cég – magyarán előre elkölti a 2024-ben a fővárostól várt közszolgáltatási díj egy részét -. Nem tehet mást:
a kifizetetlen folyószámla-hitel valamennyi fennálló tartozás azonnali esedékesnek nyilvánítását eredményezheti, amely egyenlő a csőddel.
A BKV egyébként egy 5,1 milliárd forint adó és járulékfizetést is görget maga előtt. Tavaly halasztott fizetést kértek erre a NAV-tól, amely bele is ment 200 milliós pótlék ellenében. Júliusig 4,7 millió forint adó- és járuléktartozás és 189 millió forint pótlék törlesztése válik esedékessé. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szerint a BKV folyamatosan törleszti az adótartozást, az utolsó júliusban esedékes részt is be fogják fizetni határidőre. Az idei évre egyelőre nem kértek halasztást.
Szabályos osztogatás folyik, minden érdekkörnek jut a BKV milliárdos koncából