Partnereinktől nem kaptunk olyan értesítést, amiből a Barátság-kőolajvezeték üzemzavarára lehetne következtetni – közölték csütörtöki megkeresésünkre hétfőn a Molnál. 22-én Danisz Davidov népszerű ukrán katonai blogger napi beszámolójában azt közölte, hogy az Oroszországból kiinduló, Barátság nevű nyersolajvezeték Magyarországig, illetve Pozsonyon át Prágáig vezető, déli ága „robbantások miatt” áll. Ezzel szemben a valóság, hogy a szállítások a tervezettnek megfelelően zajlanak – közölték (négy nap átfutással) lapunkkal az olajcégnél. A Mol folyamatos, élő kapcsolatban áll a Transznyefttyel és az Ukrtransznaftával. Az esetleges üzemzavarokról az orosz, illetve az ukrán szakaszt üzemeltető vállalatoktól rendszeresen kapnak értesítést – tették hozzá.
Az álhír alapjául bizonyára az szolgált, hogy moszkvai közlések szerint az orosz fél két hete szombaton ukrán dróntámadást hárított el a Barátság-vezeték saját területén futó, határközeli szakaszán. A leginkább a kormányhű sajtó által idézett tájékoztatás szerint az oroszok az ukrán rakétákat becsapódás előtt semlegesítették. A Barátság-vezeték ugyanakkor az Ukrajna elleni orosz támadás tavaly februári kezdete óta már több ízben leállt. Legutóbb tavaly novemberben egy, a szivattyúkat működtető, ukrajnai berendezést ért orosz rakétatalálat, ami miatt néhány napig nem kaptunk olajat.
Az ukrán elemző azt a másnap érvénybe lépett uniós döntést helyesen idézte, miszerint az Oroszország elleni, 11. szankciós csomag részeként Brüsszel a Barátság északi ágán a németeknek és a lengyeleknek végleg megtiltotta az orosz nyersolaj beszerzését. (A két uniós tagállam felé irányuló északi, illetve a hozzánk vezető déli ág egy rövid, fehérorosz szakaszon ágazik ketté. Az Oroszországon keresztüli, a németekhez is a lengyelekhez irányuló szállítások ugyanakkor nem állnak le teljesen, mert kazah olajat változatlanul kaphatnak. A lengyelek már februárban beszüntették az orosz olaj beszerzését, de a németek sem ellenezték az intézkedést.) Brüsszel alapvetően tavaly nyár elején tiltotta meg a tagállamoknak a tengeren érkező orosz nyersolaj vásárlását. A „szárazföldi szállítást”, vagyis a Barátság-vezetéken keresztüli beszerzést elsősorban Orbán Viktor vétófenyegetései miatt vonták ki az intézkedés hatálya alól. A magyar kormányfő azzal érvelt, hogy mi nem tudunk „olyan gyorsan” átállni. Határidőt ugyanakkor nem kaptunk. A lengyelek és a németek voltaképp önkéntes leválásával így most már csak a Barátság déli ágán kerülhet törvényesen orosz nyersolaj EU-területre. De Csehország is látványosan tesz a leválásért. Petr Fiala kormányfő egy hónapja azt jelentette, hogy olaszországi irányú vásárlásokkal 2025-re teljesen megszüntetik az orosz behozatalt.
Ehhez képest elemzők szerint Magyarország váltási szándéka látványosan erőtlen. A Mol a jelek szerint most elsősorban szlovák finomítójára összpontosít, ahol az EU döntése értelmében ez év végéig 95 százalékról 33 százalékra kell csökkenteni az orosz nyersolajbeszerzés arányát. A társaságnál alapvetően változatlanul az a tavaly áprilisi közlés érvényes, miszerint a váltás 2-4 évet és 500-700 millió dollárt igényel. Arra a kérdésünkre, hogy mi történne kőolajfeldolgozásukkal és a hazai üzemanyagellátással, ha váratlanul, beláthatatlan ideig leállna a Barátság-vezeték, nem válaszoltak.
Szijjártó Péter: Új kőolajvezeték épül Magyarország és Szerbia között, döntöttek egy rendkívül bosszantó ügyben is