A MÁV tájékoztatása szerint a távolsági forgalomban járó vonatoknak csak a negyedén van a leghatékonyabb klímaberendezés, ezt az arányt országos szinten valószínűleg a budapesti elővárosi járatok legalább 42 százalékra feljavítják. A vasúttársaság a hvg.hu-val közölte: ez nem azt jelenti, hogy csak a lehúzott ablak marad lehetőségként a többi vonatra, de a régebbi beszerzésű, második generációs IC-kocsikon még modern klíma helyett csak légjavító berendezés van. Ezek 35 fok fölötti időben már nem tudják annyira lehűteni a levegőt, mint a modernebb változatok, ráadásul a nyarak egyre forróbbak, ezért aztán sokkal több utas tesz ilyenkor bejelentést arról, hogy a klíma nem, vagy rosszul működik.
„A cél természetesen a teljes flottánk megújítása, így a MÁV-START átfogó járműstratégiájában már kizárólag légkondicionált járművek beszerzése szerepel, e stratégia végrehajtását azonban csak a rendelkezésre álló források függvényében tudjuk megvalósítani” – közölték, hozzátéve: már most látszik, hogy az eddig beszerzett 92 új gyártású IC+-kocsinál még többre volna igény.
A MÁV azt is elismerte, hogy idén nyáron eddig
a dél-balatoni Tópart InterCityken, valamint Kelet-Magyarországon a Békés Intercityken fordult elő többször, hogy az IC-kocsik műszaki hibája miatt nem InterCity-minőségű (tehát például légkondicionálás nélküli) kocsival tudták elindítani a vonatot.
A portál szerint egyébként a nyári főszezon menetrendje június 17-e óta érvényes, és az azóta eltelt időben tizenegy csúnyább fennakadás volt. Ezek közül kettőnek semmi köze nincs a MÁV-hoz, egy esetben szabálytalan autós, egy másik esetben pedig a nagy vihar okozta a bajt.
Befuccsolt a légkondi a Nyíregyháza-Budapest IC-n, másfél óra után sikerült kinyitni az ablakot