közlekedés;Dombóvár;vasút;Komló;riport;szárnyvonalak;

„Arra a döntéshozók nem kíváncsiak, hogy mi lenne jó a kistérségnek”

A Komló-Dombóvár vonalon nem a vonatok leállítása, hanem a járatok 2010-es, propagandisztikus újraindítása látszik elhibázottnak. Az akkori döntés több százmillióba került az országnak.

Fekete hajú asszony sétál át a komlói buszpályaudvaron. Féltucat, buszra váró férfi bámulja.

A nő a megjegyzésekre ügyet se vetve felszáll a Komló-Dombóvár vonatpótló buszra, és alvásra készülőn bekuckózza magát az egyik ülésen. Mielőtt elaludna, megszólítom. Azért szálltam ugyanis fel a délután 4 óra 36 perckor startoló járatra, hogy megkérdezzem: az utasok miképp fogadják a buszokat, amelyek – várhatóan – véglegesen leváltják majd a személyvonatokat. Az Ingridként bemutatkozó, 31 éves asszony ennyit mond:

– Nekem teljesen mindegy, hogy vonat vagy busz.

Ingrid egy fővárosi török étteremben dolgozik, hét éves gyermeke viszont Komlón él, volt férjével. Hetente hozzájuk utazik, hajnalban jött, de már megy is vissza, mert török barátja várja.

A buszon rajta kívül csak egyetlen utas: Balázs, aki 45 éves, komlói és számviteli munkát végez. A férfi így avat be az életébe:

– Kéthetente a barátnőmhöz járok Dombóvárra, ő viszont autón jön hozzám, ezért nekünk mindegy, hogy vonat vagy busz. Azt látom, hogy ez egy új busz, a „Bézék” megrekedtek a nyolcvanas évek szintjén. A vonaton nincs klíma, a buszon van, ez mindenképp jó.

Ismert, hogy a közlekedési tárca július 21-én úgy döntött: tíz, kisforgalmú vonatjáraton augusztus elsejétől buszokkal váltják le az utasok által Piroskának becézett Bz-ket. Július 17-én a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó Bz mozdony felforrt hűtővízének kiszabadult gőze hat utasnak égési sérülést okozott, elterjedt feltételezés, hogy a minisztérium azért utasította a MÁV-ot a vonathelyettesítő buszok „bevetésére”, mert tartanak attól, hogy a 40-45 éves csehszlovák mozdonyok veszélyesek az utasokra. A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságán – kérdésünkre válaszolva – cáfolták ezt a feltételezést, azt hangsúlyozták, hogy ezek a 44 ülőhellyel felszerelt járatok átlagosan négy utast szállítanak, ezért döntött úgy a minisztérium, hogy december 9-ig buszokra váltják az elaggott vonatokat. Hogy az említett dátum után mi lesz, azt még nem tudják.

A tíz buszra váltó járat egyike a Komló és Dombóvár közti. A vonat hétfőtől csütörtökig naponta ötször, pénteken hatszor tette meg ezt az utat odavissza, ahogyan most a busz is. A busz menetideje 69 perc, a vonat 24 perccel gyorsabban küzdötte le a tíz települést érintő, 44 kilométeres távot. A különbség oka, hogy a vonat a Baranyai-Hegyhát völgyeiben fut, a busz viszont lejtőkön-emelkedőkön épített, kanyargós utakon. A menetidő megnyúlása miatt a buszok kénytelenek hamarabb indulni, hogy az utasok elérjék a munkakezdést, illetve a főváros és Pécs viszonylatban járó, Dombóváron megálló intercityket.

A délután négy óra harminchatkor induló járaton – mivel a két végállomás közti nyolc településen nem szállt fel senki – be kellett érnem a már idézett két véleménnyel. A Dombóvárról három óra öt perckor Komlót célba vevő vonatpótló buszon viszont tízen utaztak. A járat a dombóvári vasútállomás előtti buszpályaudvaron nyitott ajtót a felszállóknak, így kissé abszurdnak tűnt, hogy a buszt egy egyenruhás vasutas zöld tárcsával engedte elindulni.

– Jobb a vonat, mert gyorsabban ideér – mondta a 31 esztendős Attila, aki Komlóról naponta ingázik egy dombóvári építőcéghez. – Most fél órával hamarabb kell kelnem.

Attilán kívül még egy utas volt, akinek Komlóról indulva korábbra kell állítani az ébresztőt, mióta busszal megy Dombóvárra, a többiek nem napi rendszerességgel szállnak a járatra. Czérna Gertrúd Budapesten tanít, hetente hazalátogat komlói édesanyjához, Dombóvárig IC-vel, jön, ott meg mostantól vonathelyettesítő buszra száll:

– A vonatot jobban szeretem, kényelmesebb – érvelt a fiatal pedagógus. – A vonaton tudok olvasni, buszon nem, mert megszédülök. Igaz, itt van mobiltöltő, meg klíma, a vonaton viszont van mosdó.

A vonat mosdóját – mint előnyt – csaknem mindenki megemlítette, arra a kérdésre viszont, hogy szokták-e használni a Bézé vécéjét, valamennyien nemmel feleltek. A 79 esztendős Pintér Ernő Sásdra igyekezett.

– Hetente egyszer megyünk be Dombóvárra vásárolni, nekem semmi bajom a busszal – mondta az egykor műszerészként dolgozó férfi.

– Megértem, hogy a MÁV változást akar, nagyon kevesen utazunk ezen a járaton, sokszor előfordult, hogy rajtam kívül csak a kalauz ült a vonaton. Addig volt itt sok utas, amíg működött a komlói szénbánya, akkor a szerelvény több kocsiból állt, és mind tele volt, de a bánya immár több mint húsz éve bezárt, és azóta üres volt a vonat.

A háromóraötös Dombóvár-Komló járatra a köztes megállókban (Kaposszekcsőn, Vásárosdombón, Sásdon, Godisán, Bodolyabéren, Magyarhertelenden, Magyarszéken, Mecsekpölöskén és a Komlóhoz tartozó Mecsekjánosiban) nem szállt fel senki. Az utasok úgy vélték, azért nem, mert a vonalon nagyon jó a buszközlekedés, szinte mindenki a Volán járatait használja.

A buszközlekedés valóban megnyugtatónak látszik a vonalon, hisz hétfőtől péntekig naponta 14 járat köti össze Komlót Dombóvárral, s ezen kívül további 15 járat közlekedik Komló és Sásd között. Emiatt a fentebb már megszólaló Balázs biztos abban, hogy néhány éven belül a vonathelyettesítő járatokat végképp leállítják:

– Kidobott pénz fenntartani a párhuzamos vonat- és a buszjáratokat – vélte a férfi. – A MÁV és a Volán immár egy cégcsoport, nyilván takarékoskodni akarnak, és megszűnik egy csomó párhuzamos járat.

Balázs amatőr prognózisa aligha megalapozatlan, hisz a MÁV és a Volán jelenleg utasszámlálást végez a vonalon. Kérdeztük is a számlálókat a felmérés okáról, ám ők nem válaszolhattak. Hogy a járatok egy részének megszüntetését hogyan fogadják majd a Komló-Dombóvár vonal által érintett települések lakói, azt nem tudjuk, azt viszont kijelenthetjük, hogy a vonathelyettesítő buszok ellen nem volt tiltakozás. Beszéltünk több faluba a helybéliekkel, s mindenütt belenyugvó érdektelenséggel fogadták a változás hírét. Azt egyébként, hogy buszra terelik a vonatok utasait az újságból tudták meg a települések vezetői, a MÁV vagy a minisztérium nem kérdezte meg a polgármestereket arról, mi a véleményük a változásról.

Polics Józsefet, Komló első emberét se avatták be a tervbe, mint azt a fideszes városvezetőtől megtudtuk. Ez azért meglepő, mert Policsnak szerepe volt abban, hogy ez a vonat eddig létezett még. 2009 decemberében ugyanis megszűnt már a vonatjárat Komló és Dombóvár között, s a 2010 májusában parlamenti képviselővé, majd 2010 őszén polgármesterré választott Polics lobbizott azért, hogy a járat újrainduljon. Sikeresen, mert 2010 decemberében Komló és Sásd között megint jártak a vonatok, 2021-től pedig már Komló Dombóvár távon gurult a Bézé naponta négyszer. Polics állítja, hogy a sokan igényelték a vonatot, ezért lobbizott érte. Most viszont úgy látja, hogy érthető, ha szüneteltetik a járatot, mivel alig van az utas.

Páva Zoltán, aki 1998 és 2010 között szocialista színekben volt Komló polgármestere, azzal reagál erre, hogy most látszik egyértelműen: választási parasztvakítás volt a vonatjárat visszaállítása. 2009-ben azért állt le a járat, mert nem volt rá valós igény. A Fidesz-kormány választási ígéretének megfelelően visszaállította a járatot, s most, a szüneteltetéssel tulajdonképpen elismerik, hogy az egy hibás ígéret és döntés volt. A Fidesznek nem az utasok kiszolgálása volt a fontos, hanem a választási propaganda, elmondhatták, hogy a szocik elvették, mi visszaadtuk a vonatot, de ez a gazdaságilag megalapozatlan húzás több száz millió forintjába került az országnak az elmúlt 13 évben, állítja Páva. A volt polgármester hozzátette, hogy 2010-ig sokat tárgyalt a város, a megye, a MÁV, a Volán és az illetékes minisztérium arról, hogyan lehetne a vonatjárat által érintett lakosság tömegközlekedését a legideálisabban megoldani. Szóba került például az is, hogy a kisbuszokkal. Páva ezzel fejezi be mondandóját:

– A közös gondolkodás a Fidesz hatalomra kerülésével megszűnt. Így az igazi megoldáshoz nem jutottunk közelebb, csak kapkodás van, máról holnapra születő döntések, és arra a döntéshozók nem kíváncsiak, hogy mi lenne jó a kistérségnek és az országnak.

Könnyebb buszsofőrt találni, mint masinisztát

A MÁV-Volán-csoport lapunknak névtelenül nyilatkozó dolgozói azt mondták, hogy a Bézék immár valóban megbízhatatlanok, reparálásuk túl sok energiát igényel, s e mozdonyokat korszerűtlen Skoda-motorok hajtják, amelyek kétannyi gázolajat fogyasztanak, mint a buszok. Az uniós elvárásoknak megfelelő, új mozdonyok ára milliárd fölött van, ami indokolhatatlanul nagy befektetés a pár utassal ingázó járatok esetében. Összehasonlításként nem árt tudni, hogy a Komló-Dombóvár vonalon vonathelyettesítésre bevetett magyar gyártású, 43 ülő- és 47 állóhelyes Credo buszok ára hozzávetőleg 90 millió. Ráadásul a masiniszta is „hiánycikk” nálunk, buszsofőrt könnyebb találni, ami ugyancsak befolyásolhatta a minisztérium döntését.