vonatközlekedés;vasútvonalak;vonalbezárás;Közlekedő Tömeg Egyesület;

Nagyon sürgős az Orbán-kormánynak a vasútvonalak bezárása, ott is megszűnik a közlekedés, ahol éppen fejlesztések zajlanak

Mindez pedig az ország legnehezebben megközelíthető, nagy gazdasági nehézségekkel küzdő térségei kárára történik.

Alig egy hete, múlt pénteken ismerte el a MÁV és Lázár János, hogy – soha nem látott gyorsasággal, 10 nap alatt – augusztus elsejétől bezárnak tíz mellékvonalat. A menetrendek csütörtökön, öt nappal a vasútvonalak bezárása előtt kerültek nyilvánosságra, vagyis ennyi ideje van az utasoknak tudomásul venni, hogyan tudnak majd közlekedni jövő héttől – hívta fel a figyelmet csütörtök esti Facebook-bejegyzésében a Közlekedő Tömeg.

Az egyesület szerint a kapkodásnak megvolt az oka: a szintén a mellékvonalak leépítésére 2020-ban bevezetett, majd megbukott járványügyi menetrend hallatlan tiltakozásokat indított el az érintett térségekben. Így azért, hogy a helyi polgármesterek és országgyűlési képviselők tiltakozását, valamint a médiavisszhangot elkerüljék, idén a nyár közepén, rekordidő alatt verik át a mellékvonalak bezárását.

Van olyan település, ahol a teljes önkormányzat szabadságon van, miközben megszüntetik a vasútvonalukat.

A Közlekedő Tömeg kiemelte, hogy olyan vonalakon is megszűnik a vonatközlekedés, ahol a közelmúltban fejlesztések zajlottak:

  • július 31-én fejeződik be a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakaszának júniusi villámárvíz utáni helyreállítása, mely során a teljes vasúti pályát újjá kellett építeni. A vasútvonalat másnap bezárják,

  • a Mátészalka-Csenger vasútvonalon jelenleg is zajlik Csenger vasútállomásának felújítása. Az állomás forgalma a vasútvonallal együtt keddtől megszűnik,

  • a Dombóvár-Komló vasútvonalon másfél éve vezettek be egy napi 2 helyett 5-6 pár vonatot tartalmazó menetrend, míg Csenger térsége közvetlen debreceni kapcsolatot kapott - ennek megfelelően mindkét vonalon emelkedett az utasszám. Most mindkét vonalat bezárják.

„Az átgondolatlanság és a dilettantizmus most is abszurd helyzetekhez vezet” – írta a közlekedési egyesület, hozzátéve, hogy a MÁV által „gyorsnak” és „kényelmesnek” ítélt vonatpótló buszok és a vonat menetideje között számos helyen pár perc a menetidő-különbség, míg Tiszaújváros felé 17, Komló felé pedig 24 perccel nő a menetidő. Utóbbi helyen gyorsjáratokat is indítanak a vonatokat felváltó lassú buszok kiegészítésére. A Közlekedő Tömeg szerint így a jelentős teljesítménytöbblet következtében az olcsóbbnak beállított buszos pótlás sokkal drágább lesz, mint a vonatok közlekedtetése.

„Mindez akár komédia is lehetne, ha nem az ország legnehezebben megközelíthető, s emiatt komoly gazdasági nehézségekkel küzdő térségei kárára történne”

– hangsúlyozta a szervezet. Ugyanis a most bezárásra ítélt vasútvonalak az ország távoli, sokszor határmenti térségeit kapcsolják az országos vasúthálózathoz, így a vasúti közlekedés megszüntetése itt hosszú távon is ellehetetleníti a gazdaságfejlesztést, megnehezíti ipari munkahelyek létrehozását, tovább fokozva a lakosság elvándorlását. Sok térségtől (Nagyatádtól, Tiszazugtól és Tiszafüredtől) ráadásul a megyeszékhelyre vezető leggyorsabb kapcsolatot veszik el, tovább nehezítve az itt élők oktatáshoz, egészségügyi és szociális ellátáshoz való hozzáférését.