veszteség;jacht;fenntartás;Mészáros Lőrinc;

Veszteséges Mészáros-cégé lett a 27 milliárdos luxusjacht, azt sem látni, miből futja az évente 2,4 milliárdba kerülő fenntartására

Fura kanyart vett a Mészáros Lőrincet és családját kényeztető Rose d’Or luxusjacht története: egy olyan, az oligarcha érdekeltségébe tartozó pénzügyi céghez került az átszámítva 27 milliárd forintot érő jacht, amely veszteséges volt tavaly, a múlt évi adatai alapján pedig a hajó tetemes fenntartási költségeit sem tudja állni.

Mint arról többször írtunk, a 444 munkatársa fotózta le a Rose d'Or nevű luxusjacht fedélzetén Mészáros és feleségét. Arról pedig már lapunk írt: egy jachtfigyelő portál szerint egy Ukrajnában szankciós listára tett orosz nagyvállalkozó lehetett eddig a hajó gazdája, de tulajdonosi szerkezet „egy magyar lízingcégen keresztül” átalakult. Azt most a 444 és a Szabad Európa írta meg, hogy a SuperYachtFan jachtfigyelő portál már meg is nevezte az érintett lízingcéget, az Euroleasing Zrt.-t. Azt, hogy a cég első és egyedüli tulajdonos, egy máltai oknyomozó szervezeten, a The Daphne Caruana Galizia Foundation segítségével meg is erősítetté. Azért Máltán, mert a 75 millió dollárt (átszámítva körülbelül 27 milliárd forintot) érő luxusjachtot ott regisztrálták.

Az Euroleasing Zrt. a Mészáros-érdekkörbe tartozó „szuperbank”, a Magyar Bankholding (MBH) lízingcége. Azért is figyelemre méltó, hogy ehhez a céghez került a jacht, mert a cégbírósági bejegyzések szerint az Euroleasing Zrt. tavaly 18 milliárdos bevétel mellett 1,6 milliárdos veszteséget könyvelt el. Azaz már az is bajos, hogy miből tudná kifizetni a 62 méteres, 12 kabinos, 14 fős legénységet foglalkoztató Rose D’Or teljes üzemeltetési költségét, amely a  jachfigyelő portál szerint úgy évi 2,4 milliárd forintra rúgnak. Megjegyzendő: a korábbi években is „csak” 1,7 milliárd forint körül alakult az Euroleasing Zrt. nyeresége. A cég mérlegadatai csak 2022 decemberéig ismertek, míg a hajó 2023 júliusában került az MBH-leányvállalat tulajdonába.

Az oligarcha tőzsdei cége, az Opus sajtóosztálya korábban a hajó tulajdonosi körét firtató kérdésünket azzal utasította el, hogy Mészáros Lőrinc „magánemberként” vette igénybe a szolgáltatást.