oktatás;pedagógusok;PDSZ;Belügyminisztérium;

Meghackelték az iskolaigazgatók a Pintér-féle új rendszer tesztelését, minden tanárnak csaknem maximumra hozták ki a teljesítményét

Így pedig nem lehet a pedagógusokat az eredeti terveknek megfelelően felosztani, és az elért pontszám alapján jutalmazni vagy büntetni őket.

Bele sem tették az új pedagógus életpályatörvény – ismertebb nevén státusztörvény – végrehajtási rendeletének végső, a kormány által elfogadott verziójába a pedagógusok teljesítményértékelésének sokat kritizált rendszerét – írja a Qubit. A portálnak Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szervezetének (PDSZ) országos választmányának tagja elmondta: a minisztérium nagy titokban szervezte meg a minőségértékelés pilotját, nem lehet tudni, hogy hol és milyen iskolák vettek benne részt. De azóta nagy a hallgatás a minisztérium részéről, miután az igazgatók mindenkit csaknem a maximumra hoztak ki.

A PDSZ ügyvivője kifejtette, hogy bár az igazgatók különböző részpontokat adtak a tanároknak egy-egy területre, a végére mindenkinek egységesen a maximálisan elérhető 100-hoz közeli pontszám jött ki. Ennek alapján márpedig nem lehet a pedagógusokat az eredeti terveknek megfelelően felosztani, és az elért pontszám alapján jutalmazni vagy büntetni őket. Így Nagy Erzsébet szerint

„nem alakult ki a teljesítményértékelésben az a hihetetlenül bugyuta dolog, hogy a nevelőtestületet három részre osztanák”.

Vagyis felső, középső és alsó egyharmadra, ami azt jelentené, hogy a felsőnél az illetményeltérítésben felfelé lehet eltérni, a középső marad, az alsónál pedig eredetileg még az is tervben volt, hogy a bérüket még csökkenteni is lehetett volna, de ezt aztán eleve kihagyták a tervezetből – tette hozzá a PDSZ ügyvivője.

Azt, hogy ez miként történhetett meg, vajon a pilot projektben érintett igazgatók tudtak-e egymásról, és összehangoltan hackelték-e meg a rendszert, vagy egymástól függetlenül döntöttek így, Nagy Erzsébet nem tudta megmondani. Azonban úgy véli, hogy egy tantestületen belül nem szabad embereket egymással versenyeztetni, mert abból nem lesz egy összetartó pedagógusközösség.

„Az igazgatók ilyen módon akarták a saját közösségüket megvédeni és ezt a rendszert kilőni”

– jelentette ki. Azt, hogy mi lesz ezek után a teljesítményértékelés sorsa, nem tudja: egyelőre senki nem beszél róla, holott a 2024 szeptemberétől már e szerint kellene meghatározni a pedagógusok béreit.

Január elején a Népszava írta meg elsőként, hogy Pintér Sándor belügyminiszter rendszeres belső teljesítményértékelést tervez a köznevelési intézményekben. Lapunk később ugyancsak elsőként számolt be arról, hogy mintegy 35-40 köznevelési intézmény bevonásával kezdték meg az új rendszer tesztelését.