fejlesztés;felszámolás;tulajdonos;Dunaferr;

Dunaferr: biztató lépésre készül a leendő tulajdonos, de a dolgozók már nem hisznek az ígéreteknek

Nem világos, hogy az átállás után hány alkalmazottra lesz szüksége a jelenleg 3400 embert foglalkoztató cégnek. 

A kohászati szakemberek szerint jó hír, hogy a Dunaferr leendő tulajdonosa ívkemencét tervez a vasműbe. A cég dolgozói már nem hisznek az ígéreteknek.

A felszámolás alatt álló Dunaferr Zrt.-re vételi ajánlatot tevő Liberty Steel Group a héten bejelentette, hogy ha ő lesz az új gazdája a dunaújvárosi cégnek, akkor a szénalapú acélgyártásról áttér az elektromos ívkemencés technológiára. Az indiai tulajdonban lévő Liberty a kínai CISDI cégtől vásárolna kemencét. Ha a vasmű átáll az elektromos kemencére, a dunaújvárosi acéltermelés széndioxid-kibocsátása 80 százalékkal csökken. Ez jó hír, amiképp az is, hogy a Liberty beruházni akar.

A cég dolgozói csak óvatosan mernek reménykedni, állítja a Dunaferr vasas szakszervezetének elnöke, Magyar Zoltán. A 69 éves gyáróriás alkalmazottai 2020 óta azt érzik: cégük végképp bedőlhet. A vasmű orosz és ukrán részvényeseinek vitája sodorta csődhelyzetbe a céget, s mire a kormány 2022-ben megteremtette a jogi lehetőséget a zrt. felszámolására, a Dunaferr adóssága elérte az 500 milliárd forintot. A felszámolás decemberben elindult, és sikerült melegen tartani a nagyüzemet, mivel a Liberty hozott munkát a vasműbe, a kormány pedig hat hónapra vállalta a dolgozók bérének kifizetését. A Liberty vevőként is jelentkezett cégért, és kifizetné a felszámoló által elvárt 20 milliárd forintot, ám a megállapodás addig nem köthető meg, amíg az Európai Bizottság Versenyjogi Hivatala nem hagyja azt jóvá. A döntés heteken belül megszülethet.

A dolgozókat viszont az újra elbizonytalanította, hogy a nyár végén a felszámoló leállította a termelést a vasműben. Ezt a Liberty kérésére tette, a potenciális vevő úgy látta: jelenleg a vasmű veszteségesen termel. Így hetek óta áll mind a két kohó, s kapacitása töredékével működik a kokszoló és a hengermű. Ebből sokan arra gondoltak, hogy a Liberty visszalép, vagy csak akkor hajlandó új életet lehelni a Dunaferrbe, ha költségei egy részét a magyar állam átvállalja. Nem kizárható, hogy a kormány hajlik erre, hisz a gazdasági tárca együttműködést vállalt a Dunaferr széndioxid-mentesítő programjában.

Arról, hogy a technológiaváltás mit jelent a dolgozóknak, Magyar Zoltán szerint egyelőre semmit se tudnak a Dunaferrnél. Így nem tudják, hogy a kemencék telepítésének idején, majd az átállás után hány alkalmazottra lesz szüksége a jelenleg 3400 embert foglalkoztató cégnek. A Liberty azt vállalta, hogy ha megveszi a céget, akkor a dolgozókat az év végéig mindenképp megtartja. Ám kérdés, hogy a kemence telepítése hány vasmű-dolgozónak ad munkát, és az is bizonytalan, hogy a szénalapú termelés kohászai közül hányan kapnak munkát az ívkemence mellett. Kokszra nincs szüksége az elektromos kemencének, emiatt a kokszoló – valószínűleg – végképp leáll. Kérdés, hogy az kokszüzem dolgozóit – máshová átszervezve – meg akarja-e tartani a leendő cégvezetés. Amúgy a kokszoló akkor működhet tovább, ha külső vevőnek szállít alapanyagot, erre azonban kevés az esély, véli Magyar Zoltán. Az érdekképviseleti vezető hozzátette: a vasmű dolgozói már nem hisznek az ígéreteknek, csak az győzi meg őket, ha az új technológiával elindul a termelés, és ha velük indul el.

Beszéltünk több kohászati szakemberrel, akik név nélkül elmondták: nem kell tartani a technológiaváltástól, és az biztosra vehető, hogy a leendő tulajdonos igyekszik majd a kohászokat az elektromos kemence működtetésére átképezni, mert az könnyebb feladat, mint egy másik szakmából érkező ember kitanítása. Ugyanakkor a kérdezettek hangsúlyozták: az új technológia automatizáltabb, mint a régi, kevesebb kiszolgálót igényel, ezért aligha lehet megúszni a váltást leépítések nélkül. Ám ha nem vált technológiát a Dunaferr, akkor lemond a jövőről, vélték szakemberek, ami azzal járhat, hogy eltűnik a cég. Ha a Liberty valóban új kemencét hoz, akkor nem kétséges, hogy perspektivikusan gondolkodik a vasműről, hangsúlyozták a mérnökök, más különben az indiai cég nem vállalna ekkora beruházást, ám azt, hogy pontosan mennyi pénzbe kerül majd az ívkemence – a részletek ismerete nélkül –, nem kívánták megbecsülni. Abban azonban biztosak, hogy magasabb az ára, mint amennyit vételárként adnak a Dunaferrért.