biztonság;atomenergia;Roszatom;Országos Atomenergia Hivatal;Paks 2;

Itt a törvénymódosítás, Magyarország 15 napot kapna annak tudomásul vételére, az oroszok hogyan védenék meg Paks 2-t egy üzemzavartól

Az Országos Atomenergia Hivatal elnöke akár ezt az időt is rövidíthetné.

Mostantól legfeljebb 15 munkanapon belül kellene elbírálnia az Országos Atomenergia Hivatalnak (OAH) olyan nukleáris berendezések beépítését, mint például az atomerőmű üzemzavara alatti hűtés, a sugárzó anyagok kibocsátásának akadályozása vagy a baleseti rendszerek. A hatóság elnöke ezt az időt is rövidíthetné – derül ki az atomtörvénynek az Orbán-kormány honlapján közzétett módosító módosító csomagjából.

Egy 2016-os OAH-útmutató szerint a 2. biztonsági osztályba tartozik például az áramellátás, a legbelső reaktorkör tömörségének fenntartása, a reaktivitás korlátozása, a légmentes zárás, a sugárzó anyagok terjedésének ellenőrzött keretek között tartása vagy a baleseti rendszerek. A legfelsőbb, 1. biztonsági osztályba végtére „csak” a legbelsőbb, úgynevezett „primer kör” tömörségének fenntartása tartozik. A jelenlegi szabályozás alapján utóbbi kérelmét 150 napig vizsgálhatják. A mostani javaslat szerint a 2. és 3. biztonsági osztályba tartozó elemek alkalmazását a hivatal már nem is engedélyezné, csak „tudomásul venné”. Igaz, ezt akár elutasíthatja, avagy feltételekhez és ellenőrzésekhez is kötheti.

Értetlenül áll a javaslatok előtt Perger András, a Greenpeace klíma- és energiakampányfelelőse. Megítélése szerint 15 munkanap kevés lehet a 2. és a 3. biztonsági osztályba sorolt berendezésekre vonatkozó bejelentések „tudomásulvételére”. Mindemellett a közigazgatási környezet ismerete híján a javaslatokat nem kívánta vissza- vagy előrelépésként értelmezni. Nem zárja ki ugyanis, hogy a 2. és a 3. nukleáris biztonsági osztályba sorolt eljárások engedélyezésének pontosításával egy jogszabályi hiányosságot orvosoltak. Mindazonáltal emlékeztetett, hogy gyorsított engedélyezés előzte meg a Paksi Atomerőmű történetének eddigi legsúlyosabb, radioaktív szennyezéssel járó, 2003-as üzemzavarát is. De voltaképp a 2011-es fukusimai balesethez is egyes pótlólagos biztonsági berendezések hibája vezetett. Mi több, a Paks 2-es terv létesítési engedélykérelmének legfontosabb elemeként számon tartott „előzetes biztonsági jelentésről” az OAH idestova 1200 napja nem tudott dönteni. 

Perger András azt sem látja világosan, hogy ha a „tudomásulvétel” elutasítható, illetve feltételhez köthető, érdemben mennyire tér el az eddigi engedélyezéstől. Mindazonáltal a javaslatokon egyértelműen tükröződik a beruházó szándékainak megfelelő, gyorsítási szándék, ami egyszersmind akár a hatóság tehermentesítéseként is tálalható.

Hasonló magyarázat állhat amögött is, hogy mostantól a hazai nukleáris létesítményeket az OAH mellett „független ellenőrző szervezetek” is látogathatják. A szakértő ez esetben is főképp a tisztázatlanságokra figyelmeztet. Eszerint az ilyen „szervezetek” – akár cégek – jövőbeni feladatait szintén az OAH elnöke szabja meg, amiként nyilvántartásuk, engedélyezésük, vagy épp eltiltásuk szintén hivatali hatáskör. Bár alkalmazásuk egyik feltétele, hogy rendelkezzenek ellenőri ISO-minősítéssel, a nemzetközi környezetvédő szervezet hazai irodájának munkatársában kérdéseket vet fel, mit jelentene az atomenergia-iparban a „függetlenség”: valamiképp ugyanis minden képzett szakember kapcsolódik az ágazathoz. Szerinte emögött is az OAH egy fajta tehermentesítési szándéka állhat. A módosítások célja szinte bizonyosan a Paks 2 bővírtésének a felgyorsítása, de mivel a beruházás úgysem valósul meg, a felvetések elméletiek – vélekedett Perger András.

Vélhetőleg egyébként a most közzétett módosításokra célzott az atomerőmű-bővítés kormányzati felelőse, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, amikor idén júniusban úgy fogalmazott, „egy csomó bürokratikus terhet leszednek” a tervről.

Az Orbán-kormány a dokumentummal kapcsolatos hozzászólásokat e hét péntekig várja.

Még mindig nem kérték a teljes gödörásást

A Paks 2-es beruházás frissített előzetes biztonsági jelentését jelenleg is vizsgálják – tájékoztatta lapunkat néhány napja az OAH. A dokumentumot akkor fogadják el, ha megbizonyosodtak arról, hogy az a vizsgált szempontoknak megfelel - tették hozzá. (Korábbi magyarázatuk, miszerint külső adatokra várnak, ezúttal elmaradt.) Az OAH a döntését függetlenül, befolyásmentesen, a jogszabályi követelmények teljesülése alapján hozza meg, arról előzetesen nem egyeztet – írták arra a kérdésünkre, hogy a magyar kormány, illetve a fővállalkozást végző, orosz állami Roszatom képviselői miként fogalmazhattak meg várakozásokat a frissített előzetes nukleáris biztonsági jelentés elfogadását igénylő „első betonöntés” dátumáról. De Szijjártó Péter is gyakorta nyilatkozik – alaptalanul – engedélyezőként. Olyannyira, hogy noha folyamatosan a munkagödör kiásására hívják fel a figyelmet, az OAH-nál újfent megerősítették lapunknak: a magyar állami Paks II. Zrt. mindeddig még engedélykérelmet sem nyújtott be a teljes, 23 méter mély munkagödör kiásására. A hatóság ugyanis mindeddig csak a talajvíz szintjéig, vagyis 5 méterig engedélyezte a gödör kiásását. Az OAH egyúttal cáfolta lapunk korábbi értesülését, miszerint korábban visszautasították volna a 23 méteres gödör kiásására vonatkozó kérelmet. Ilyen beadvány ugyanis eddig soha nem született. Mindemellett tény, hogy a kormány az 5 méteres engedély tavalyelőtti kiadása előtt, következetesen a teljes gödör kiásási szándékát hangoztatta. Ám erről – hírek szerint a talajvízkizárási tervek alacsony színvonala miatt – 2021-re a jelek szerint letettek. A hatóság tájékoztatása szerint egyelőre a nukleáris biztonsági szabályzatok atomtörvény szerinti, ötévenkénti, szintén kizárólag az OAH hatáskörébe tartozó felülvizsgálata sem zárult le.

Atomerőművek biztonsági funkciói

2. OSZTÁLY

  • szubkritikusság biztosítása

  • reaktivitás korlátozása

  • hűtőközeg mennyiségének biztosítása primerköri tömörtelenséggel járó üzemzavarok esetén

  • hűtés biztosítása üzemzavar során

  • villamosenergia biztosítása

  • üzemanyag-károsodás megakadályozása

  • a primer kör tömörségének fenntartása

  • hermetikus tér hermetizálása

  • üzemanyag-kezelés

3. OSZTÁLY

  • radioaktív anyagok kibocsátásának akadályozása

  • radioaktív anyagok terjedésének ellenőrzött keretek között tartása

  • környezeti feltételek fenntartása

  • baleseti rendszerek

  • segéd-biztonsági funkciók

Forrás: haea.gov.hu