A „lakájmédia” apokaliptikus képet kíván festeni Budapest közlekedéséről. Nehéz dolguk van, ugyanis az adatok egészen mást mutatnak – írja Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-bejegyzésében, aki az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának (JCR) elemzése, jelentése, kiadványa alapján, néhány tényt kiemelt Budapest „szörnyű” dugóhelyzetéről: „A TomTom navigációs rendszerek műszeres mérései szerint 2022-ben Budapesten 9 százalékkal kevesebb időt töltöttek az autóval közlekedők torlódásban, mint 2019-ben. Sőt, az európai fővárosok közül csak Pozsonyban mérséklődtek ennél nagyobb arányban a dugók.”
A városi mobilitás világjárvány utáni trendjei című kiadvány egyrészt felvázolta hogy a Covid-időszakban jelentősen csökkent európai szinten a teljes városi közlekedési tevékenység, és a járvány előtti szintre való fokozatos visszatérés azt sugallja, hogy a forgalom és a torlódások szintje hamarosan meghaladhatja a 2019-est.
Ugyanakkor a felmérésben az EU 178 városából származó napi TomTom-adatok nyomon követik a forgalmi torlódások szintjének alakulását, de naprakész statisztikákkal mérik a közösségi közlekedési tevékenység alakulását is. Ezek az információk hozzásegítik a döntéshozókat „a városi szinten elfogadott közlekedéspolitikai intézkedések átfogó áttekintéséhez”.
A szikár adatokat és a főbb megállapításokat 40 európai város esettanulmánya – több adatforrás felhasználásával – empirikusan igazolja. Mindezek alapján, illetve a 2019 előtti adatok összevetése nyomán Budapest jelenlegi vezetője – cáfolva az ellene nem csak a kormánypárti sajtó, hanem vezető fideszes politikusok részéről is felhozott vádakat, amelyek szerint a biciklisávok, illetve legújabban az azokat ma már csak Karácsony-karóknak nevezett védőoszlopok és útlezárások miatt vannak állandóan közlekedési dugók, torlódások – kijelentette:
„Tarlós István második főpolgármesteri ciklusában viszont meredeken növekedett a kényszerűen eltöltött várakozási idő Budapesten. Nem véletlenül. Az akkori városvezetés elhitette a budapestiekkel, hogy korlátok nélkül autózhatunk a városban. Ennek meg is lett az eredménye: hosszú kocsisorok a forgalmas útszakaszokon.”
– Ezzel szemben mi elsősorban fenntartható alternatívát biztosítunk az autózás mellé: megfizethető és versenyképes közösségi közlekedést, biztonságos és komfortos biciklizést, és egyre több helyen, megfelelő környezetben történő gyaloglást. Természetesen a dugók számát ezer más körülmény is befolyásolja, de egy modern nagyvárosban egyszerűen hazugság az autózást propagálni a városlakók számára. Ahogy az is hazugság, hogy egyre több dugó lenne Budapesten – tette hozzá Karácsony Gergely.
Karácsony a kormányt hibáztatja a fővárosi dugókértLázár János teljesen fizetőssé tenné az M0-s körgyűrűt, Karácsony Gergely Budapest teljes ellehetetlenítésétől tart