;

opera;balett;

Részlet a Magyar Nemzeti Balettnek a kezdeményezésre időzített próbájából

- Tánclépések kulisszái

Először csatlakozott a World Ballet Day nemzetközi kezdeményezéshez a Magyar Nemzeti Balett. A Magyar Állami Operaház együttese november elsején virtuális kulisszajárással kedveskedett a nézőknek, november 4-én, vasárnap pedig a balettvilágnaphoz kapcsolódva balettmesterek tartanak tánctematikájú, ingyenes vezetéseket az Operaházban.

Franciául vezényelt balett alaplépések, angol számolás és német vezényszavak is elhangzanak Albert Mirzoyan balettmester próbáján, amelybe a Magyar Nemzeti Balett engedett betekintést Mindenszentek estéjén a Magyar Állami Operaház Youtube és Facebook csatornáján keresztül. A Lázár György vezető korrepetitor zongorakíséretében zajló stílusgyakorlatok mellett az intézmény interjúsorozattal is készült az előre rögzített felvételen.

A World Ballet Day néven 2014-ben indult kezdeményezés részeként, egyfajta elöljáróként közzétett videó koncepciójában, a minél szélesebb körű bemutatkozás érdekében, felváltva látják a nézők a teremben folyó próbát és hallhatnak angolul interjút az együttes szempontjából meghatározó személyekkel, amit magyarul feliratoznak.

A két kamera kevés plánváltással operál a kb. 100 perces videóban, ami kicsit monotonná teszi a felvételt, főleg, hogy szinte ugyanazoknál a táncosoknál vált nézőpontot a próbafolyamat során. Ugyanez érvényes az egy oldalról, frontálisan közvetített beszélgetésekre is, csak Albert Mirzoyan órájának végén kapcsolódik be a másik oldalon lévő kamera. Élő közvetítéseknél megengedőbb és elnézőbb a nézői szem, azonban előre elkészített videók esetében a balett szakmai bemutatásán túl fontos hangsúlyt fektetni a vizualitásra és a vágóképek egyediségére, tempós egymásutániságára is a nézői figyelem fenntartása érdekében. Ez az igény az együttes videójának végén elégül ki, ahol két repertoáron lévő, Seregi/Khachaturian: Spartacus és Petipa-Gorski-Goleizovksy-M. Messerer/Minkus: Don Quixote című előadásból mutatnak be egy-egy rövid, feszes és jól összefoglaló videóklipet.

Felvetésemet igazolja a videót nézők mennyiségének változása is: az első tizenöt-húsz percben már-már percenként változnak a számok, a harmincnégy nézőből pillanatok alatt lett húsz. Azonban a felvétel felétől kezdve a számok stabilan nőnek. Én is a félidőtől kezdek jobban bekapcsolódni az elképesztő technikai tudást és fegyelmet prezentáló, mindeközben jó hangulatot árasztó próbákba. Egyre inkább lenyűgöznek a pontosan visszaadott szekvenciák, amiket a korlát után kisebb csoportokban produkál a csapat a nemrég felújított Magyar Állami Operaház egyik termében. Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója az egyik vele zajló beszélgetésbe elegánsan csempészi be a külön épület és önálló játszóhely iránt felmerülő, intézményes igényt – az együttes jelenleg a Magyar Állami Operaház fennhatósága alá tartozik.

És elkezdenek érdekelni az egyre több mindent körbejáró, tartalmasabb interjúk is. Milković Gabriella nemzetközi kulturális menedzser angolul és oroszból angolra fordítással lebonyolított beszélgetéssorozatának kezdetén a mikrofon okozta szorongás és az előre megírt, sablonszerű kérdések egyhangúsága érzékelhető (a társulatba jövetel, a társulatról való tudomásszerzés, a társulati lét, a repertoár, szerepálmok és kedvenc szerepek stb.).

Ám ahogyan Milković egyre inkább feloldódik moderátori szerepében és teret enged az együtteshez fűződő, érezhetően mély szeretetének, úgy válnak az alanyok reakciói és válaszai is egyre emberibbekké, a beszélgetések pedig a mindig ugyanolyan kameraállás ellenére is spontánabbakká és kedvesebbekké. Különösen igaz ez a páros interjúk egyikére, amikor a „gyaki” végén – csakhogy a szakzsargont se hagyjam ki – Gabriella Mirzoyan balettmestert és Solymosit a köztük lévő szakmai és baráti kapcsolatról is kérdezi az együttesben folyatott munkán túl.

Az alanyok tekintetében reprezentatív listát látunk, amin szerepel Maria Beck és Scrivener Louis; a nemrég a társulathoz csatlakozott Maria Yakloveva és a régi motoros Melnyik Tatyjana; az egyetem után azonnal itt kezdő Felméri Lili és amerikai kitekintő után ide szerződött Rónai András. Még a nemrég magyar állampolgárságot szerzett táncos házaspár, az orosz Dmitry Timofeev és a kazah Aliya Tanykpayeva is megszólal, válaszaikba belefűzik a magyarokhoz és Budapesthez fűződő érzéseiket is, ami külön színt ad az együttes bemutatkozó videójának. A Magyar Nemzeti Balettintézetet pedig az ismert mester, Olga Chernakova képviseli a sorozatban.

Reprezentatív, ismeretterjesztő, vizuálisan egysíkú, de tartalmilag sokoldalú bemutatkozás született a Magyar Nemzeti Balett részéről, ami a balett iránt érdeklődő, azt követő hazai és nemzetközi közönséget egyaránt meggyőzheti arról, hogy az együttesnek helye van a Balettvilágnap 2023 résztvevői között.

Ladik Katalin költő, performer és képzőművésznek idén életmű-kiállítása nyílt a müncheni Haus der Kunstban, majd Aachenben is, a magyar közönség pedig a szentendrei Ferenczy Múzeum A Gyűjtemény című tárlatán láthatja fotóit és videóit. Az alkotóval a kiállított anyag kapcsán beszélgettünk.