Több tankerületi központnál költségvetési felügyelők kirendelésére volt szükség, akik folyamatosan ellenőrzik az állami iskolafenntartók gazdálkodását és kötelezettségvállalásait – értesült a Népszava. Információink szerint a felügyelők kirendelésére elsősorban a felhalmozódott tartozásállomány miatt került sor.
A tankerületeket irányító Klebelsberg Központ (KK) lapunk érdeklődésére elismerte, Varga Mihály pénzügyminiszter valóban költségvetési felügyelőket delegált egyes tankerületi központokhoz: a Belső-Pesti, az Észak-Budapesti, a Kelet-Pesti, a Békéscsabai, a Jászberényi és a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ is felügyelet alatt áll. A KK tájékoztatása szerint a felügyelők elsősorban véleményezési, ellenőrzési feladatokat látnak el, javaslatot tesznek, ajánlásokat fogalmaznak meg annak érdekében, hogy a tankerületi központok „a rendelkezésükre álló forrásokat a megfelelő módon használják fel”. Azt ugyanakkor tagadták, hogy a központoknak nagyobb tartozásaik lennének, mint írták, „egyetlen tankerületi központ sincs eladósodva”.
Ennek némileg ellentmondanak a Magyar Államkincstár központi költségvetési intézmények tartozásállományáról szóló legfrissebb adatai.
A 2023. szeptemberére vonatkozó kimutatásban 33 tankerületi központ szerepelt a 60-ból, összes lejárt tartozásuk szeptember végén 1 milliárd 289 millió forint volt.
A fentebb már említett Belső-Pesti Tankerületi Központnak idén augusztusban 154 millió forint, szeptemberben 39 millió forint, az Észak-Budapesti Tankerületi Központnak augusztusban 181 millió forint, szeptemberben 230 millió forint, a Békéscsabai Tankerületi Központnak augusztusban 105 millió forint, szeptemberben 68 millió forint, a Jászberényi Tankerületi Központnak augusztusban 47 millió forint, szeptemberben 30 millió forint lejárt tartozása volt.
Vannak olyan tankerületi központok is, ahova még nem rendeltek ki költségvetési felügyelőket, de az utóbbi hónapokban nagyobb lejárt tartozásaik halmozódtak fel: a Sárvári Tankerületi Központnak augusztusban 210 millió forint, szeptemberben 227 millió forint volt az adóssága, a Váci Tankerületi Központ augusztusban 137 millió forint, szeptemberben 54 millió forint, a Veszprémi Tankerületi Központ augusztusban 115 millió forint, szeptemberben 103 millió forint lejárt tartozással rendelkezett. A Győri Tankerületi Központban az augusztusi 1 millió forintról szeptemberre 84 millió forintra nőtt a tartozásállomány, a Kisvárdai Tankerületi Központnál 2 millió forintról 70 millió forintra.
Több mint 120 elektromos autót vásárolnak 1,67 milliárd forintért a tankerületekA kincstári jelentésekből az is látszik, hogy több tankerületi központ évek óta szerepel a nyilvános adóslistákon. Például a Békéscsabai Tankerületi Központnak a tavalyi év azonos időszakában, 2022. szeptemberében is 238 millió forint lejárt tartozása volt, a Belső-Pesti Tankerületi Központnak 372 millió forint, a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központnak 238 millió forint, a Váci Tankerületi Központnak 208 millió forint. Utóbbiról idén márciusban az is kiderült, hogy múlt télen a szentendrei iskolák távfűtési számláit sem tudták időben befizetni, a 24.hu írta meg, hogy négy hónap alatt 75 milliós hátralékot halmoztak fel. Ezzel nem lehettek egyedül, mert a kormány még márciusban 14,4 milliárd forint rezsitámogatást utalt át a tankerületeknek.
„Ezt éreztem helyesnek, ennyi” – Harmadik idézésre meg is jelent a bíróságon a tanárokat kirúgó Marosi BeatrixSzerettük volna megtudni a KK-tól, ha állításuk szerint egyetlen tankerületi központ sincs eladósodva, az azt jelenti-e, hogy az idén szeptember végén fennálló tartozásaikat maradéktalanul rendezték, de ismételt megkeresésünkre már nem kaptunk választ.
Sajátos tankerületi gazdálkodás
Miközben az államkincstári kimutatások szerint a tankerületi központok gyakran halmoznak fel tartozásokat, friss hír, hogy a tankerületek összesen 1,67 milliárd forint értékben vásárolhattak elektromos autókat a központok és vezetőik számára – írta meg a 24.hu. Ezzel együtt a tankerületek számával megegyező, összesen 60 darab töltőpont is épül. Az pedig októberben derült ki, hogy három tankerületi igazgató ellen korrupció és sikkasztás miatt indult nyomozás, erről Polt Péter legfőbb ügyész adott tájékoztatást a Momentum parlamenti képviselői, Tompos Márton és Tóth Endre kérdéseire.