Október végén már 1,6 milliárd forint volt a tankerületi központok lejárt adóssága, ami több mint 300 millió forinttal haladta meg a szeptemberi tartozásaikat – derült ki a Magyar Államkincstár (MÁK) összesítéséből. A központi költségvetési intézmények tartozásállományát felsoroló listára ezúttal 38 tankerületi központ került fel a 60-ból, összes lejárt tartozásuk pontosan 1603 millió forint volt. A szeptemberre vonatkozó listán még 33 központ szerepelt, 1289 millió forint adóssággal, ami azt jelenti, hogy a tankerületek lejárt tartozásai egy hónap alatt mintegy 20 százalékkal növekedtek.
Ez azért is érdekes, mert amikor november elején lapunk megírta, hogy költségvetési felügyelőket delegáltak egyes tankerületi központokhoz, akkor a Klebelsberg Központ tagadta, hogy nagyobb tartozásaik lennének. Az állították: „Egyetlen tankerületi központ sincs eladósodva”. Most is megkerestük az Klebelsberg Központot, de nem válaszoltak kérdéseinkre.
A friss államkincstári lista szerint a legtöbb tartozást a Sárvári Tankerületi Központ halmozta fel:
236 millió forintot, ami 9 millió forinttal több, mint egy hónappal korábban.
A második helyen az Észak-Budapesti Tankerületi Központ szerepel
156 millió forintos lejárt tartozással.
Ők annak ellenére szerepelnek a legnagyobb adósok között a tankerületek körében, hogy sikerült lefaragniuk a szeptemberben fennálló 230 millió forint tartozásállományukból. A harmadik helyen a Ceglédi Tankerületi Központ végzett
110 millió forintos adóssággal, ami azért kirívó, mert szeptemberben még semmilyen lejárt tartozásuk nem volt.
Rajtuk kívül viszonylag magas, 80 és 99 millió forint közötti adósságokkal rendelkezett októberben a Győri, a Jászberényi, a Kiskőrösi, a Kisvárdai, a Mátészalkai és a Veszprémi Tankerületi Központ.
Felügyelőket rendeltek ki országszerte több tankerületi központhoz, összesen 1,3 milliárd forintra rúg a tartozásA Népszava még november elején számolt be arról, hogy 6 tankerületi központhoz korábban költségvetési felügyelők kirendelésére is szükség volt, hogy ellenőrizzék a központok gazdálkodását és kötelezettségvállalásait. A Magyar Államkincstár weboldalán ezeket az adatokat nem frissítették, továbbra is ugyanaz a 6 tankerület szerepel a felsorolásban, annak ellenére is, hogy például a Belső-Pesti Tankerületi Központnak októberben már csak 7 millió forint lejárt tartozása volt. Több tankerületi központ egyébként évek óta tartósan szerepel a MÁK havonta kiadott listáján, szinte folyamatosan adósságokat görgetve maguk előtt.
Érdeklődtünk a tankerületeket irányító Klebelsberg Központnál, hogy megtudjuk, pontosan milyen jellegű adósságaik vannak a tankerületi központoknak és hogy mi okozta az adósságok felhalmozódását, de cikkünk írásáig nem reagáltak kérdéseinkre. November elején viszont még azt állították lapunk kérdésére,
hogy a központoknak nincsenek nagyobb tartozásaik.
Ugyanakkor a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Totyik Tamás a Népszavának azt mondta, az állam rendszerint nem ad elegendő pénzt a tankerületi központok energiaszámláira, csak később kapnak valamilyen rezsikompenzációt. Úgy véli, miután a fűtési szezon október közepén elkezdődött, a tankerületek ilyen irányú adósságai még biztosan növekedni fognak. Emellett a PSZ elnöke szerint gyakran az is előfordul, hogy a tankerületi központok a beszállítóiknak sem tudnak időben fizetni, továbbá a nyári beruházások (például felújítások) után is maradhattak kifizetetlen számlák. Totyik Tamás azt is hozzátette, hogy a státusztörvény miatt az ősz folyamán felmondó tanárok végkielégítése és a felmentési időre járó összegek is további kiadásokat okozhattak a tankerületeknek.
Zárt tankerületi ajtók fogadták a népszavazási eredménnyel érkező diákokat, az Orbán-kormány kvázi beismerte, hogy szükség van oktatási minisztériumraHat hét alatt csaknem 2500 tanár mondott fel csak az állami intézményekbenMegérkeztek az adatok arról, melyik tankerületben távozott a legtöbb pedagógus a státusztörvény miatt