Lázár János;Rákosrendező;Építési és Közlekedési Minisztérium;mini-Dubaj;

Lázár János új millenniumi városközpontot építene, maxi Dubajt ígért Rákosrendezőre

A miniszter sajtótájékoztatóján a vasúti mellékvonalak bezárása kapcsán elmondta, hogy december 1-i hatállyal leváltotta a Volán igazgatóságát és felügyelőbizottságát, amivel felgyorsítja azokat a lépéseket, amelyek összevonják a Volánt és a MÁV-ot.

Amikor az Orbán-kormány áttekintette a főváros helyzetét, akkor nem kisebb célt tűzött ki maga elé, minthogy a következő tíz esztendőben érdemes volna létrehozni egy új millenniumi városközpontot - jelentette ki hétfő délutáni sajtótájékoztatóján az építési és közlekedési miniszter . 

Lázár János azt követően állt a nyilvánosság elé, hogy - mint mi is hírt adtunk róla - a dubaji üzletember Mohamed Alabbar egy új felhőkarcolót építene a Rákosrendezőn. Az épület a tervek szerint 220-240 méteres lenne - vagyis magasabb mint a Mol-toronynál, amely 143 méteres. Ráadásul nem csak egy tornyot jelentene mindez, hiszen a beruházó egy komplett mini-Dubajt álmodott meg a XIII. és a XIV. kerület határán, a jelenleg állami tulajdonban álló területen, luxuslakásokkal és irodákkal. 

Lázár János azt mondta, az új városközpont létrehozásával kapcsolatban azt a feladatot kapta a miniszterelnöktől, hogy keressen egy erre alkalmas területet. Ez lett a Rákosrendező amelyik mellett az Andrássy út folytatásaként létrejönne a főváros legfontosabb tengelye, a régi millenniumi városközpont után épülhetne egy új millenniumi városközpont. A Rákosrendező jelenleg egy illegális hulladéklerakó, ahol szennyezett a talaj. 

– Arra tettem a kormánynak javaslatot, hogy tárjuk föl ezt a területet. Ajánljuk fel Budapest számára ennek a városrésznek a fejlesztését, amelynek a tulajdonosa döntő részben a magyar állam (...) ezt a 130 hektárt ajánljuk föl Budapest fejlesztésére, készüljön egy fejlesztési koncepció és elképzelés – fogalmazott a politikus. Részben közösségi, részben magáncélú hasznosítást terveznek. Szavai szerint Orbán Viktor azt mondta neki, hogy Budapesten „középszerű” dolog nem épülhet. 

„Mi soha nem mini Dubajt építünk, maxi Dubaj lesz, ha megépül” 

- magyarázta.

A politikus azt hangoztatta, csak olyat akarnak építeni, amely a budapestiek számára is elfogadható. A tervek szerint kettéosztanák a területet: az 1 millió 300 ezer négyzetméterből körülbelül 300-350 ezer négyzetméterre van továbbra is szüksége a magyar kötöttpályás közlekedésnek, és reálisan mintegy 900 ezer négyzetméter hasznosítását kezdhetik meg közösségi, illetve magáncélok érdekében. Utóbbi területen 60-65 hektárt építenének be, a maradék 25-30 hektáron pedig megépülne Budapest új, legnagyobb és legmodernebb közparkja, egy teljes zöldfelületi revitalizációval. Ennek jegyében a síneket lefednék, s felette lenne a park.

Lázár János kifejtette,

már előkészítés alatt van egy államközi szerződés, amelynek az értéke minimum ötmilliárd euró, a magyar állam egymilliárd eurós fejlesztési tervet készít. Erről a szerződésről az Orbán-kormány tárgyalt, végleges változat még nincsen. 

A miniszter azt mondta, a kabinettól teljes felhatalmazást kapott, hogy a fővárosi önkormányzattal és a kerületekkel is megállapodásra törekedjen, ennek jegyében szeretné megnyerni az ottani döntéshozókat, még akkor is, ha azok ellenzékben vannak. 

– Először nemzetközi megállapodás, a terület előkészítése, föltárása, szennyezés mentesítése, majd a fővárossal és a kerületekkel való tárgyalás a megállapodás céljával és reményével, és azzal a szándékkal, hogy olyat építsünk, Budapesten, ami egyrészről a modern világvárosok sorába emelheti ezt a közösséget, újra megerősíti, gazdagabbá teszi ezt a várost, ugyanakkor kielégíti a fővárosiak fejlesztési céljait és elképzeléseit is. Tehát a budapestiekkel együtt és a budapestiekért szeretnénk építeni a következő időszakban. Jelen pillanatban az a beruházás, amely a sajtóban mindenféle névvel híresült el, ebben a stádiumban van, tehát korai még a részletekről bármit is mondani, hiszen ettől még távol járunk - fogalmazott Lázár János. 

A politikus kapott kérdést a bezárt mellékvonalakkal kapcsolatban is. Mint mondta, a Volán járatai kiváltják a szerelvényeket. Kijelentette, a Volánnak nem az a dolga, hogy önálló közlekedési ágazat legyen, hanem a kötöttpályás közlekedést támogató és kiegészítő melléküzemága. 

– Ez praktikusan azt jelenti, 

hogy december elsejével leváltottam a Volán igazgatóságát és felügyelő bizottságát, és a MÁV Start igazgatósága és felügyelő bizottsága lett a Volán igazgatósága és felügyelőbizottsága, tehát fölgyorsítom azokat a lépéseket, amelyek összevonják a Volánt és a MÁV-ot 

- fogalmazott. 

Budapest főépítésze korábban azt mondta lapunknak adott interjújában, hogy a Karmelita kolostor nagyjából 50-60 méter magasan van a Duna felett, a Rákosrendezőre tervezett felhőkarcolók viszont a budai hegyekkel versenyeznének.