A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) december 10-ére és 11-ére munkabeszüntetést hirdetett a Volánbusznál, arra hivatkozva, hogy 2024-re még nem született bérfejlesztési ajánlat – közölte a vállalat pénteken az MTI-vel. A Volánbusz a sztrájk tervezett ideje alatt biztosítja az elégséges szolgáltatásokat, a várhatóan nem közlekedő járatok listája a közlekedési társaság honlapján érhető el.
A Volánbusz Zrt. szerint a vállalatnál működő majdnem húsz érdekképviseletből eddig egyik sem jelezte csatlakozási szándékát a munkabeszüntetéshez.
Az elégséges szolgáltatás keretében az első nap a járatok 80, a második nap pedig az 55 százaléka közlekedni fog, ami azt jelenti, hogy
a Volánbusz a két nap során összesen mintegy 23 ezer kieső járattal tervez országszerte.
Amennyiben az adott járatok közül az érintett autóbuszvezetők nem csatlakoznak a munkabeszüntetéshez és felveszik a munkát, ennél több járat közlekedik majd menetrend szerint.
Megtámadja az elsőfokú végzést a Volánbusz
A Volánbusz továbbra is vitatja „az indokolatlan munkabeszüntetés” jogszerűségét és jogorvoslattal él a végzés ellen, amellyel az elsőfokú bíróság elutasította kérelmét a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által még az idei évre meghirdetett, kétnapos sztrájk jogellenességére vonatkozóan.
A Volánbusz úgy véli, a vita nem a sztrájk lehetőségéről, hanem az időzítéséről szól. A társaság álláspontja szerint ugyanis az idei évben munkabeszüntetésre sem ok, sem jogszerű lehetőség nincs, hiszen a kollektív szerződés keretében az idei évre érvényes bérmegállapodás van hatályban, amit a Volánbusz vezetése maradéktalanul betartott. Felelős munkáltatóként pedig a társaságnak szándékában és érdekében áll megállapodást kötni a jövő évi bérfejlesztésről.
„A Volánbusz számára a legnagyobb értéket ugyanis munkatársai jelentik, ezért megbecsüli munkavállalóit és dolgozói megtartására és megelégedésük növelésére törekszik” – áll a közleményben. Eszerint a Volánbusz korábban már többször is kijelentette, és most is hangsúlyozza, hogy elkötelezett a mielőbbi bérmegállapodásban, amit
lehetőség szerint legkésőbb 2024. január 20-ig megkötne az arra jogosult érdekvédelmi szervezetekkel.
A Volánbusz közölte, hogy az eddigi gyakorlatához híven továbbra is nyitott a párbeszédre, a munkavállalókkal való együttműködésre, a munkahelyek stabilitása, megőrzése ugyanis a munkavállalók és a munkáltató közös ügye. A vállalat hozzátette, hogy az „indokolatlan sztrájk” ellenére a Volánbusz haladéktalanul megkezdte az arra történő felkészülést, és a még elégséges szolgáltatásnak megfelelő menetrendet a személyszállítási törvényben előírt határidőn belül, két nappal a munkabeszüntetés megkezdése előtt nyilvánosságra hozta.
„Mindent le fognak nyomni a torkotokon!”
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke, Dobi István csütörtök este a Facebook-oldalán azt írta, számára a legnagyobb karácsonyi ajándék az lenne, ha a december 10-re és 11-re meghirdetett sztrájk több mint 20 000 járata nem indulna el, ezzel pedig megmutatnák a döntéshozóknak, hogy a dolgozókkal a jövőben is számolniuk kell.
„Ne hallgassatok azokra, akik minden eszközzel megpróbálnak benneteket eltántorítani a sztrájkban történő részvételtől, mert ha sikerrel járnak, akkor nem változik semmi és mindent le fognak nyomni a torkotokon!”
– üzente a SZAKSZ elnöke.
AZ EKSZ-tagok is sztrájkolhatnak
A 24.hu azt írja, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) is egyetért a munkabeszüntetéssel, volánbuszos tagjai pedig saját döntésük alapján csatlakozhatnak is a sztrájkhoz. Naszályi Gábor, az EKSZ elnöke közölte, miután a Fővárosi Törvényszék első fokon jogszerűnek ítélte a SZAKSZ által kezdeményezett sztrájkfelhívást, kétség sem férhet ahhoz, hogy a Volánbuszosok munkabeszüntetésének már nincs akadálya. Az EKSZ elnöke szerint a kialakult helyzetért elsősorban a munkáltató, a MÁV Zrt. a felelős, ezt pedig el is mondta a Vállalati Érdekegyeztető Tanács december 6-ai ülése után. Naszályit végtelenül felháborította a munkáltató magatartása. A Volánbusz Zrt. képviselője ugyanis a megbeszélésen a munkáltató állásfoglalását képviselve közölte, hogy a cég mindent megtesz majd azért, hogy a szolgáltatást a lehető legkisebb mértékben akadályozza a sztrájk. Az elnök úgy véli,
a felelősöknek a munkabeszüntetés elkerülésén kellene fáradozniuk,
folyamatos tárgyalással, a szakszervezettel való megegyezésre törekedve és
nem a sztrájkra készülni, a béremelési igényektől mereven elzárkózva.
Naszályi kiemelte, hogy nem a béremelés mértéke, csupán az érdemi tárgyalások megkezdésének kikényszerítése az elsődleges cél, ami miatt a társszakszervezet ehhez a végső megoldáshoz folyamodott.
Nagy nullaként értékelte a bértárgyalást a szakszervezet
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet november közepén számolt be arról, hogy nem tett béremelési ajánlatot a MÁV-Volán a közlekedési szakszervezetek bértárgyalásán, ezért sztrájktárgyalást kezdeményez. Mint lapunk is megírta, a SZAKSZ közölte, hogy Pafféri Zoltán vezérigazgató az ajánlattétel elmaradását azzal indokolta, nincs mandátuma arra, hogy a bérfejlesztés lehetséges mértékét közölje. Ugyanakkor a szakszervezetek képviselőit arra kérte, fogalmazzák meg bérigényüket. A Mérce megkeresésére Dobi István, a SZAKSZ elnöke mindezt „nagy nullaként” értékelte, véleménye szerint ugyanis nem vehető komolyan egy bértárgyalás, ahol a munkáltató nem tesz bérajánlatot, és nem egyeznek meg a tárgyalás menetéről. A szakszervezeti vezető akkor azt is elmondta, az általuk kezdeményezett sztrájktárgyalásra november 24-től számítva egy hét áll majd rendelkezésre, és ha ez idő alatt nem kapnak elfogadható béremelési ajánlatot, kétnapos sztrájkot tartanak, még az ünnepek előtt.
Nagy nullaként értékelte a bértárgyalást a szakszervezet, kétnapos sztrájkra készülnek a volánosok