;

Magyarország;értékesítés;autókereskedelem;

Sokan várnak az új e-autó-­pályázatra, ám az elnyerhető összeg csalódást okozhat

- Magyarország az egyetlen EU-tagország maradt, ahol az idén csökken az új autók értékesítése

A trendfordulóra egyelőre várni kell. 

Magyarország az egyetlen EU-s tagállam, ahol az idén csökken az új autók értékesítése az elmúlt évekhez képest. Az, hogy ezen a területen sereghajtó lett Magyarország megjósolható volt, ugyanis évről-évre csökken az új autók értékesítése: míg 2021-ben közel 122 ezer, 2022-ben 111 ezer, addig az idén a 100 ezer darabot sem biztos, hogy eléri a értékesítés. A magánvásárlók szinte eltűntek. Korábban 70-30 százalék volt az arány az új autót vásárlók esetében a céges és a magánvevők között, mára ez 90-10, jó esetben 85-15 százalékra tehető. Ez az arány annak ellenére fennmaradt, hogy jelentősen csökkentek a korábban elszabadult új autó árak.

A hazai új autó piac helyzetének megértéséhez szorosan hozzátartozik, hogy tavaly október-novemberben komoly keresletcsökkenést érzékeltek a márkakereskedők, jelentősen mérséklődtek a megrendelések, aminek a mélypontja idén januárra, februárra tehető. Márciusban ezt némi javulás követte, de az egész 2023-s évre érvényes az a megállítás, hogy a megrendelések „beestek” – mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A statisztikákban mindez késéssel jelenik meg, éppen az autók megrendelésétől azok forgalomba helyezésig eltelt idő miatt.

A kevesebb megrendelés kevesebb forgalomba helyezést jelent, és a hazai helyzet változatosságát mutatja, hogy a forgalomvisszaesés ellenére akadnak olyan márkák, amelyek eladása egyáltalán nem esett vissza, és akadtak olyanok is, amelyeknél 70 százalékkal – tudtuk meg. 

Mindez annak ellenére történt meg, hogy az új autó piacára már jó ideje nem jellemző, hogy a megrendelt autókat egy-másfél éves várakozási idővel tudják a gyártók és a forgalmazók leszállítani. Éppen ellenkezőleg. Ma a néhány hetestől a legfeljebb három hónapos várakozási idővel számolhatunk a megrendeléstől a forgalomba helyezésig.

Idehaza alapvetően a vásárlóerő fogyott el, ahogyan ezt más fogyasztási cikkek kapcsán is tapasztalhatjuk – hallhattuk a visszaesés okairól szóló magyarázatot. A hazai új autót vásárlók 60 százaléka eltűnt a piacról, szó szerint elvesztette ehhez anyagi potenciálját. A fennmaradó 40 százalék, akinek megvan a pénze a vásárláshoz, mostanság leginkább kivár, és kizárólag nagyon kedvező ajánlatra vesz autót, ilyen pedig akad a piacon, de legtöbbször gazdaságilag-pénzügyileg a jelenleginél nyugodtabb időkre halasztja a vásárlást – fejtette ki a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.

Gablini Gábor szerint ez nem kizárt, miuztán világosan látszik, hogy a hazai új autók piaca alulteljesít. Ezt mutatja, hogy más uniós országokban jobb vagy sokkal jobb a helyzet ezen a téren. Amennyiben egészségesen bővül a hazai gazdaság, akkor itthon az új autók értesítésének darabszáma elérheti az évi 150-160 ezer darabot. Ettől ma még nagyon messze állunk. Márpedig a vészesen elöregedő hazai autópark miatt sem mindegy, mekkorák az éves eladási darabszámok.

Kérdés, hogy a jövő évi reálbér-emelkedés és a gazdaság növekedése meghozhatja-e az eladási trendfordulót. 

Nem tisztem megítélni az autómárkákat annak alapján, milyen helyet foglalnak el a hazai eladási listán – tért ki részben kérdésünk elől Gablini Gábor, ám azt hozzátette: több márka extrém feltételekkel kínálja autóit, ami nem tudni, meddig tartható. Hozható ugyanakkor arra is példa, hogy egy-egy márka szervesen építi fel itteni piacát, amelynek eredményei most kezdnek beérni. Talán ennél is fontosabb, hogy nagy átalakulások előtt áll a világ, és ezen belül a magyar autópiac is, mert új, ázsiai szereplők jelentek meg. Az elektromos autók gyártásában technológiailag előrébb tartanak, mint a nagy európai gyártók. Mellette jelentős állami támogatás (szubvenció) segíti piaci terjeszkedésüket. Ezért is képesek árban alákínálni az öreg kontinens márkáinak. A kínai elektromos ("új energiájú" lesz a jövőben ennek az elnevezése) autógyárak a gyártás struktúrájában és szervezésében is Európa és a világ előtt járnak. Nem véletlen – említette meg ennek kapcsán Gablini Gábor –, hogy egy belső fórumon a Volkswagen vezetői elismerték: jelenleg versenyképtelenek Kínával szemben. Ritka mondat ez egy német gyártótól – tette hozzá.

Gyakorolhat-e hasonló hatást a magyar piacra a kínai BYD Szegedre tervezett óriási személygépkocsi gyártó üzeme, mint annak idején az Esztergomban megtelepedő Suzuki? – tettünk fel a kérdést, utalva arra, hogy az előreláthatólag itt gyártott elektromos autókat részben magukénak fogják érezni a magyarok. Gablini Gábor szerint az a tény, hogy itt termelne a gyár, jelentős, vélhetően az árban is kifejeződő versenyelőnyt biztosíthat számára, mert nem kellene számolni a tetemes szállítási költségekkel. Korábban a Népszava írt arról, hogy minden idők legnagyobb hazai beruházását tervezi a világ egyik vezető e-autógyártója Szegedre, ahol 5 milliárd euróból építenének gyárat egy közel 300 hektáros, közvetlenül a város mellett található területre. 

Egyértelműen kedvező hatást gyakorol viszont majd az autópiacra az a 60 milliárdos kormányzati támogatás, amivel az elektromos autók vásárlást szeretnék ösztönözni. Erre szükség is van, mert idén drámaian visszaesett ezek iránt a kereslet. Száz vásárlóból mindössze egy volt az e-autót rendelő, miközben Nyugat-Európába ez az arány 10 százalékos. Az okok itt is sokrétűek: eleve drága a termék, nem megfelelő kiépítettségű az ehhez szükséges infrastruktúra, vagyis kevés a töltőpont. Időközben jelentősen drágult az áram - sorolta Gablini Gábor. A jelzett 60 milliárdos keret, valamint az üzemanyagok árának jövő évi jelentős emelkedése fordulatot hozhat itthon az elektromos autók értékesítésében, amit erősít az is, hogy nagy számban építenek töltőpontokat országszerte.

A vállalkozások 30 milliárd forintot kapnak

A hazai gazdasági társaságok tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához összesen 30 milliárd forint vissza nem térítendő állami támogatást kapnak jövőre. A pályázatokat 2024 februártól az azt követő tizenhárom hónapon keresztül lehet benyújtani, aminek keretében egy jármű beszerzéséhez az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8-4 millió forint támogatás nyerhető el – olvasható Energiaügyi Minisztérium frissen megjelent közleményében. Pályázhatnak a taxi szolgáltatást végző társaságok és a legalább két alkalmazottat felmutató egyéni vállalkozók is, míg a flottaszolgáltatók külön programban vehetnek majd fel kedvezményes hitelt elektromos gépjárművek beszerzéséhez.

Európa hasít

A tizenötödik egymást követő hónap volt az idei októberi, amikor növekedtek a kontinentális eladások. A belsőégésű motoros autókból ekkor 14,6, míg elektromos hajtásúakból 14,2 százalékkal adtak el többet, mint egy évvel korábban. Októberben Európában összesen 855 484 új autó helyeztek forgalomba – olvasható az acea.auto szakportál cikkében. Különösen magas volt a növekedés Franciaországba (21,9 százalékos), Olaszországban (20) és Spanyolországban (18,1), amihez képest szerényen 4,9 százalékkal bővült a német autópiac, bár az első háromnegyed éves adat itt is kedvező, 13,5 százalékos. 

Az Orbán-kormány szeretné szorosra fűzni a kapcsolatokat a türk államokkal, ám kérdés, hogy megéri-e nagy energiát fordítani az árucsere-forgalom növelésére e viszonylag szegény országokkal.