;

Katar;üzemeltetés;Budapest Airport Zrt.;ferihegyi repülőtér;Nagy Márton;terminál;

- Az Orbán-kormány harmadik terminált építene a ferihegyi repülőtéren, Katart is bevonná az üzemeltetésbe

2023-ban még nem zárul le a Budapest Airport Zrt. megvásárlása.

Partnerként bevonná a katari állami befektetési ügynökséget is bevonná az Orbán-kormány a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér  üzemeltetésébe – derül ki abból az interjúból, amelyet Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter adott a Bloombergnek.

Az Orbán-kormány régi szívügye a ferihegyi légikikötő megszerzése, amihez 51 százalékos tulajdonrészt akar venni az üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt.-ben. Ennek az ára a becslések szerint kétmilliárd euró vagyis 760 milliárd forint lehet, a kisebbségi részt a francia Vinci Airports vásárolná meg, amely megkapná az irányítási jogokat is. November 20-án tett bejelentést az Európai Uniónak egy tervezett összefonódásról a francia Vinci Airports és az állami irányítás alá tartozó Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.

Nagy Márton most azt mondta, harmadik félként, pénzügyi vagy stratégiai befektetőként vonnák be a katariakat, nem mellesleg építeni akarnak egy harmadik terminált is. Bár a megállapodás közel  van – fűzte hozzá – az aláírása 2024-ben kerítenek sort, mivel még az árról egyeztetnek a vevők és a cég hitelezői. A Budapest Airport 55.,4 százalékos tulajdonosa jelenleg az AviAlliance GmbH. nevű német cég.

Orbán Viktor egy 2023 májusában tartott katari üzleti fórumon már szólt, hogy az elszálló költségvetési hiány miatt szívesen látná közel-keleti országot befektetőként a Budapest Airportban. A katariak újbóli említése azt jelentheti, hogy a magyar államnak nem volt elég eladnia az Erste Bank Hungary Zrt.-ben lévő 15 százalékos részesedését, amelyért az Erste Csoport 87,55 milliárd forintot fizetett a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-nek – és az sem, hogy 500 millió dollárral emeltek Magyarország 2028. május 22-én lejáró dollárkötvény-állományán.

A sáp szintjét a politikai üzenetek alig befolyásolják.