átalakítás;Lázár János;tömegközlekedés;bérletek;kedvezmények;

- Lázár János gyakorlatilag lenullázná a BKK bevételeit, nem véletlen, hogy a hasonló ajánlatot a fideszes Debrecen sem fogadta el

A bérletekhez és a kedvezményekhez eredetileg egyszerűsítés miatt akartak hozzányúlni, de egyelőre úgy tűnik, hogy a legrosszabbul járó Budapest mellett a vidék sem jár igazán jól. A számok azt mutatják, hogy lesz, ahol kevesebbet nyernek a közlekedők a vámon, mint amennyit elveszítenek a réven.

Lázár János egy olyan ajánlatot tett a főváros vezetőinek, amely gyakorlatilag lenullázná a BKK jegyárbevételeit – kezdte számolgatását a hvg.hu, mondván ha az ajánlatnak megfelelően elfogadják a budapesti BKK-bérletet, ha a BKK járatain is elfogadják a MÁV és Volán bérleteit.

Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egy 9450 forintos megyei bérlettel kiváltható lenne a 9500 forintos Budapest-bérlet, vagyis a fővárosi tömegközlekedés kasszájába nagyjából csak véletlenül érkezne bevétel, ha pár turista csak egy-egy vonaljegyet venne.


Vidéken a kedvezményrendszer drasztikus átalakítása okozhat fejtörést azoknak, akik nem autóval, hanem vonattal vagy busszal közlekednek a városok, kistelepülések között országszerte. Két új kedvezményes napijegyet vezetnek be: 990 forintért egy megyén belül korlátlanul lehet egy napon utazni, 4990 forintért pedig az egész országban. E kettő a legtöbb eddigi kedvezményes jegy helyét átveheti. Mint írják, napijegyek már most is léteznek: a Balaton körül, a Bakonyban, a Dunakanyarban, a Mecsekben és környékén, a Mátrában, valamint a Pécs-Harkány-Mohács háromszögön belül lehet ilyenekkel utazni, mostantól az egész országban.

Az eddigi 65 kedvezménytípusból csak 22 marad. A kormány Budapestet követve ingyenessé teszi a 14 éven aluliak utazását. Eddig csak 6 éven alul volt ingyenes az utazás. A 14 és 25 év közöttiek 50 százalékos kedvezményt kapnak – most 26 év alatt 33 százalékos a kedvezmény, diákigazolvánnyal viszont 50 százalékos. Bár a nagycsaládosok ezután ingyen utazhatnak, valójában „csak” a 90 százalékos kedvezményüket terjesztik ki 100 százalékra. Akik csak egy vagy két gyerekkel utaznak, azoknak a korábbi 33 százalékos kedvezmény megszűnik. Ez az az egy gyerek esetében akár több száz forinttal is megnövelheti a költségeket, kettőnél viszont csökkentheti.

A Budapest környékén, az agglomerációban ingázókra akkor vár pluszkiadás, ha a főváros nem fogadná el Lázár János ajánlatát, mert akkor külön bérlet kellene váltaniuk a MÁV-ra vagy a HÉV-re, külön a BKK-ra, de fordítva is így lenne a fővárosiaknak, akiknek városon belül szükséges utazniuk akár a HÉV-vel, akár vonattal vagy a Volánbusz által üzemeltetett agglomerációs buszjárattal. Természetesen felvetődik az applikációk átalakításának, a jegyváltásnak, az esetleges járatpótlásoknak a nehézségei, de ezekre egyelőre senki sem tudja a választ.

Mindenki oszt és mindenki szoroz

„Aki munkája vagy tanulása miatt rendszeresen több megyén is átutazik, annak a havonta 18 900 forintba kerülő országbérlet éri meg, aki egy megyén belül ingázik, annak a 9450 forintba kerülő vármegyebérlet a megfelelő” – ad tanácsot a Telex az olvasóinak azzal kapcsolatban, hogy a Lázár János-féle bejelentés szerint megszűnik minden bérlettípus a MÁV és a Volán járatain, csak az ország- és vármegyebérlet marad. Számításaik szerint a bérletvásárlók körülbelül tíz százaléka biztosan rosszul járna, a kilométer alapú bérletekkel sokat utazók költsége, csaknem a duplájára emelkedhet. 

Utóbbi érintheti például  Budakesziről, Budaörsről, Nagykovácsiból, Solymárról, Pécelről és még sok más településről busszal, vagy épp Dunaharasztiból, Budakalászról, Csömörről, Kistarcsáról HÉV-vel ingázókat, akik az eddigi 5 kilométeres bérlet helyett az 59 százalékkal drágább vármegyebérletet vehetik csak meg a fővároson kívüli szakaszra, és ugyanez lesz érvényes a vidéki nagyvárosok közvetlen vonzáskörzetére is. A kedvezményrendszer átalakítását a Telex is úgy értékeli, hogy összességében senki sem jár rosszul.

A  Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) ugyancsak más szemszögből vette górcső alá a keddenel hangzottakat, úgy értékelve a helyzetet, hogy „Lázár János meghátrált, illetve rászóltak. A civil szervezet szerint egyrészt a közlekedési cégek jelenlegi helyzete miatt, másrészt azért, mert a fővárosi tarifaközösség felmondása brutális károkat okozhatna a kormánypártoknak a választásokon. Információik szerint a fővárosi és Pest megyei fideszes politikusok már jelezték fölfelé a gondokat.

„Technikai szinten ezekben a percekben is folynak a tárgyalások a Volánbusz, a MÁV és a BKK között, mert ők tudják, hogy egymás nélkül létezni sem tudnak, konkrétan a kiszolgáltatott helyzetben a Volánbusz és a MÁV-HÉV van, de teljesen. Jogilag és technikailag is, valójában egy lépést sem tudnak tenni a BKK, és a HÉV esetében a BKV nélkül. Ahogy valójában a miniszter sem tud a főváros nélkül, azért, mert így szól a törvény” – olvasható a VEKE Facebook-posztjában. Lázár János „ajánlatát” a fővárosnak, csak zavarkeltésnek tartják. Ráadásul azt a miniszter is tudja, hogy ennek terhe Budapest számára kifizethetetlen, nem véletlen, hogy Zalaegerszeg kivételével egyetlen másik várost sem sikerült erre a lépésre rábeszélni, még Debrecent sem. Az egyesület továbbra is követeli a témában illetékes fővárosi közgyűlés összehívását, és a történtekért Karácsony Gergely főpolgármestert is, ahogy fogalmaznak, bűnrészesnek tartják.

De a segélyszervezetek mindinkább a már itt élő családok beilleszkedésére koncentrálnak.