;

sztrájk;Szentendre;Volánbusz;riport;sofőr;január;2024;

- „Lázár János most miért nem találja a pénzt?” – Sztrájkolnak a Volánbusz sofőrei, hétfőn jön a nagy csapás

Több ezer járat maradt ki a buszvezető-sztrájk első napján, de az igazán nagy leállás holnap várható. Úgy tűnik, a szakszervezet és a közlekedési miniszter sem enged.

„Jól elintéztük a napunkat, tudtuk, hogy sztrájkolnak a sofőrök, aztán mégis idejöttünk az állomásra. Na, mindegy, frissek vagyunk fiatalok, elindulunk gyalog Pismányba.” Két jókedvű nyugdíjas nő szatyrokkal megpakolva, az esélytelenek nyugalmával nézett körbe a szentendrei buszállomáson, hátha elindul mégis valamelyik járat az országos Volán-sztrájk első napján. Nem volt szerencséjük. – Azt mondták itt nekünk, hogy két óra múlva megy majd arra az egyik járat, na, de addig gyalog is odaérünk, nem? Mögöttük kétségbeesve érdeklődött egy másik utas, mikor megy Pilisszentlászló felé a busz, de neki sem tudtak jó hírekkel szolgálni a pénztárban, ahogy folyamatosan csörgött a telefon, egymás érték a hívások, melyik járat indul el.

Míg a pénztárban az érdeklődő utasok, addig az állomás pihenőhelyiségében a sztrájkoló buszvezetők váltották egymást. A megszokottnál többen voltak bent, mert a munkabeszüntetést sokan támogatták Szentendrén.

– Nálunk összesen 71 buszvezető közül csak négyen nem csatlakoztak a sztrájkhoz. Valójában csak hárman nem támogatták, de az egyik próbaidősnek mi javasoltuk, hogy amíg nem véglegesítik, ne vegyen részt az akcióban, hiszen őt még indoklás nélkül el lehet küldeni – adott gyors helyzetjelentést Feketéné Kerekes Klára, az országos sztrájkot hirdető Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (Szaksz) helyi szervezője.

Bár a vasárnapra és hétfőre meghirdetett munkabeszüntetés első napja még csak amolyan felvezetés volt, már ekkor is nagy hatású volt a sztrájk.

Vasárnap azért csupán a járatok legfeljebb 20 százalékát érintette a sztrájk, mert a vonatkozó törvények alapján a munkabeszüntetés első napján csak a szolgáltatások kisebb részét lehet leállítani.

Feketéné Kerekes Klára összesítése szerint Szentendrén vasárnap összesen 236 járatnak kellett volna indulnia, de úgy számolták, a nap végére a fél százat is eléri a kimaradók száma. Pomázon 71-ből 27 eshetett ki estig, mert mind a négy beosztott sofőr sztrájkolt, vagyis csak azt a szolgáltatást biztosították, amit ilyenkor is muszáj.

Hétfőn még nehezebb lesz az utasok helyzete.

– Szentendrén 385 járat van, kimaradhat 126, mert a beosztott 29 sofőr mindegyike sztrájkolni fog az utolsó információink szerint. Pomázon 128 járat lenne hétfőn, és 64 maradhat ki, mert hétből hét beosztott sofőr jelezte, csatlakozik az akcióhoz 

– tette hozzá az érdekvédő.

Országos adatok nincsenek, az érdekvédők úgy prognosztizálták: vasárnap 4 ezer, hétfőn 26 ezer járatot érint a sztrájk.

Az országos sztrájkot – mint arról többször beszámoltunk – azért hirdették meg, mert a MÁV-Volán vállalatcsoportnál tartott bértárgyaláson három év alatt átlagosan bruttó 25 százalékos alapbér-növekedést, idénre pedig egységesen 70 ezer forint keresetfejlesztést ajánlott a menedzsment. A 9 leányvállalat dolgozóit képviselő reprezentatív szakszervezeti vezetők többsége ezt elfogadhatónak tartotta, a Szaksz viszont ragaszkodik az egy évre szóló megállapodáshoz, és az idei, legalább havi 90 ezer forint bérnövekedéshez.

– Lázár János közlekedési miniszter azt mondja, azért ad ennyit, mert nincs több pénz. Tényleg? De hiszen ő mondta a MÁV vezetésének nem is olyan régen, hogy aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot az tegye le a lantot. Na, most akkor mi van? Lázár most miért nem találja a pénzt? – fogalmazott Feketéné Kerekes Klára.

A bérügyeket hallva a legfiatalabb sofőr elővette e havi fizetési elszámolását. E szerint

398 ezer forintot vitt haza. Albérletben él, a rezsivel együtt 200 ezer forintot fizet a lakhatásért. Van két hitele, azok havi törlesztése 80 ezer forint. A maradék 120 ezerből kell megoldania az étkezést és az autójának a fenntartását, hiszen azzal jár be dolgozni.

Mégis jobb neki itt, mint a vasútnál volt, ott 100 ezerrel kevesebbet keresett. Ahogy mondta „kétéltű” vasúti járművet vezetett.

– Ez olyan teherautó, ami sínen és közúton is megy, és arról szerelik a felsővezetékeket. Másodállásban pedig HÉV-et vezettem. Akkor érte el a két munkáért a fizetésem a 450 ezer forintot, amikor 31-ből 28 napot dolgoztam 12 órában.

Egy idősebb kollégája vette át a szót:

– Évek óta mindig ugyanabban a beosztásban dolgozom, hajnali 4 óra 40-től éjfélig. A bérünk függ a beosztástól meg a pótléktól. Tavaly kétszer érte el a fizetésem az 500 ezer forintot, egyébként 410 és 430 között változott a fizetésem. De már nem nagyon ugrálhatok, 1981 óta dogozom itt, 3 évem van a nyugdíjig.

Egy másik sofőr arról beszélt, hogy a béreket azért is rendezni kellene, mert a buszvezetők korfája „katasztrofális”. Szerinte sokat elárul a helyzetről, hogy

ő a 48 évével a fiatalok közé tartozik.

 Úgy tudja, már most vannak olyan települések az országban, ahol sofőrhiány miatt maradnak ki járatok.

A bérek mértéke mellett a buszvezetők morognak a fizetések kiszámíthatatlansága miatt is. Feketéné Kerekes Klára szerint a beosztástól, járatoktól függően akár 100 ezer forint eltérés is lehet egy-egy havi fizetés között.

– Itt van az egyik kolléga lapja, nézze csak! 4 óra 56 perckor jelentkezik szolgálatra, és 0 óra 34 perckor végez. Az úgynevezett igénybevételi ideje 19 óra 38 perc, de ebből munkaidőként csak 13 óra 47 perc lesz elszámolva, amiből a vezetési idő 9 óra 53 perc. Arra a napra az elméleti munkabére bruttó 20 ezer 207 forint. Aztán a következő alkalommal ugyanakkor kell megjelennie, ugyanakkor végez, ám a vezetési ideje csak 9 óra 25 perc pusztán azért, mert egy járatot kivettek tőle a sorból, és egy másikat tettek a helyébe. Ugyanannyi járata maradt tehát, de emiatt a kis változtatás miatt már csak 17 866 forintot keresett aznap. Hát ezek miatt sem hagyhatjuk magunkat!

 Eközben Dobi István, a Szaksz elnöke azt üzente a a Volánbusz dolgozóinak, hogy nem lesütött szemmel, hanem emelt fővel szeretne ülni a MÁV-Volán vállalatcsoport keddi bértárgyalásán Vasárnap nem csalódott, várt részvételi arányban sztrájkoltak a sofőrök. Van olyan megye, ahol a sztrájk első napján leállítható járatok 20-30 százaléka esett ki, ilyen például Nógrád megye, Baranyában, Somogyban viszont az elégséges szolgáltatások biztosítása mellett a járatok 90-100 százaléka leállt. Nyílt levélben üzent is Lázár Jánosnak. Azt írta, csak egy jelmezes főpróba volt a vasárnapi munkabeszüntetés, a valódi „nagy csapás” a hétfői sztrájk lesz, amikor országos szinten több mint 26 000 menetrend szerint közlekedő járat maradhat ki. De ezt el lehet kerülni, ha vasárnap éjfélig létrejön egy megállapodás a Szaksz bérkövetelésével kapcsolatban. Erre eddig nem került sor. Lázár János közlekedési miniszter vasárnap este azt írta Facebook-oldalán: „A munkabéke megőrzése mindannyiunk érdeke. Az a célom, hogy annak az 55 ezer embernek, aki a MÁV és a Volán napi működtetését, az ország 4,5 millió emberének a közlekedését szervezi, értelmes, inflációkövető, reál növekedésű béremelést tudjak garantálni.”

Pécsi stop

Az önkormányzati tulajdonú pécsi TÜKE Busznál is sztrájkot szervezett a Szaksz a volános munkabeszüntetéssel egy időben. A munkáltató ajánlata ott 17,7 százalékos béremelés, a szakszervezet viszont 20 százalék alapbéremelést követel.

Még imádkoznak is érte a holnapi ungvári látogatás, a magyar-ukrán külügyminiszteri találkozó előtt.