2015 és 2023 között összesen 1360 milliárd forint értékben kötöttek szerződést a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) keretmegállapodásai alapján az állami szereplők kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra – derül ki a G7 gyűjtéséből.
A portál a közbeszerzési oldal adatbázisából 2015 és 2023 között több mint 2300 megkötött szerződés adatait gyűjtötte le, amiből vizsgálni lehet, hogyan alakultak a kommunikációs kiadások. A szerződések megkötésének éve alapján látható, hogy
a 2015-2018-as 20-60 milliárd forintos érték gyorsan növekedni kezdett 2019 után,
2021-ben érte el csúcsát 335 milliárd forinttal,
2022 a növekvő infláció ellenére 310,
2023 pedig 120 milliárd forintnyi tendert hozott.
A G7 számításai ugyanakkor csak nagyságrendi közelítésként értelmezhetők, figyelembe véve, hogy
ez az NKOH keretmegállapodásai alapján kötött egyes szerződések értéke, amit például egy-egy állami vállalat köt a Rogán Antalék hivatala által kiválasztott nyertesekkel. Azonban ezek is keretszerződések, amelyeket jellemzően egy, de akár több év alatt kell lehívni.
bonyolítja a tényleges költés megállapítását, hogy a szerződésekben jellemzően 70 százalék körüli minimális lehívási kötelezettséget írnak elő, de van lehetőség 10-15 százalék opcióval meghaladni ezek értékét. Az is változó, hogy ez a végleges értéken felül értendő, vagy már benne van.
Az elérhető adatokból látni lehet, hogy 2015 és 2023 között a megkötött szerződések értékének 73 százaléka Balásy Gyula cégeihez, elsősorban a Lounge Designhoz és a New Land Mediához köthető.
Korábban a NER-hez kötődő más vállalkozásoknak is jelentős szerep jutott, ők a teljes beszerzéses érték 26 százalékát kapták meg. A kezdeti években ezek főként a Csetényi Csabához (Network 360 Kft., Affiliate Network Kft.), és Kuna Tiborhoz (Young and Partners Kft., Trinity Communications Kft.) köthető vállalkozások voltak. Más vállalkozásoknak csak a teljes beszerzési érték egy százaléka jutott.
Kilenc hónap alatt csaknem 43 milliárd forintot költött kommunikációra a Rogán-féle Nemzeti Kommunikációs HivatalA G7 megjegyzi, hogy a Nemzeti Kommunikációs Hivatal már lassan tízéves, még 2014. október 10-én jelent meg az a kormányrendelet, amely a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda fennhatósága alatt létrehozta ezt az új hivatalt. A Sas utcai irodában működő hivatal 73 főt foglalkoztat csupán, mégis nagyon jelentős hatása van a hazai kommunikációs iparágra és az állami vállalatok, szervezetek működésére. A 2015-től beindult új struktúrában ugyanis minden állami szerv – legyen az minisztérium, kormányhivatal, állami többségi tulajdonú vállalkozás – csakis az NKOH-n keresztül tud bármiféle kommunikációs, illetve rendezvényszervezési munkát megrendelni. A struktúra lényege, hogy az NKOH központi keretmegállapodásokat köt (fennállása óta 951 ilyen eljárást indított, évente körülbelül százat). Az ezeken az eljárásokon kialakult árat és szerződéses feltételeket pedig minden állami szereplőnek el kell fogadnia, azt dönthetik el, hogy a működésük során mennyi szolgáltatást vesznek igénybe.
Balásy Gyula cégei nyertek az 50 milliárdos kormányzati rendezvényszervezési tenderen