Majdnem a felére: 9,99 euróról 5,99 euróra csökkenti a Meta a Facebook és az Instagram havi előfizetési díját – legalábbis az immár számos közösségi platformot működtető óriási céghálózat – számolt be kedden a Reuters a Meta egyik vezetője által ismertetett felajánlásról. Tavaly november óta egyre több felhasználó bírálta a lépést, vagyis a fizetős, reklámnélküli szolgáltatások bevezetését. Feltehetően a Mark Zuckerberg vezette Meta számításai sem jöttek be, ugyanis a bejelentés előtt adatvédelmi szervezetekkel egyeztettek a kialakult helyzetről.
– A Meta azért indította el a szolgáltatást, hogy megfeleljen a digitális piacokról szóló törvénynek, amely korlátozza annak lehetőségét, hogy a felhasználók hozzájárulása nélkül személyre szabott hirdetéseket jelenítsenek meg a felületeiken. Ezzel azonban szűkült a reklámozási lehetőség, csökkentek a bevételek, amelyeket a két fő platform fizetőssé tételével akartak megoldani, csakhogy ezzel a lehetőséggel sokkal kevesebben éltek, mint azt korábban gondolták.
A mostani kompromisszumos lehetőséget Tim Lamb, a Meta ügyvédje ismertette az Európai Bizottság által szervezett meghallgatáson. A csaknem felére csökkentett díj egy számlára szól, ám ha valakinek, vagy például egy cégnek több előfizetése van, minden további számlából 4 eurós lesz a csökkentés. Ugyanakkor, akik nem vállalják a jövőben sem az előfizetést, és hozzájárulnak a „nyomkövetéshez”, azaz a személyre szabott hirdetések megjelenítéséhez, a platformokat továbbra is ingyenesen használhatják. Az ingyenességet a reklámbevételekből finanszírozzák tovább.
Magyarországon is elindult a fizetős, reklám nélküli FacebookPénzt fog kérni a Meta a Facebookért és Instagramért, de az előfizetés fejében nem lesznek reklámok rajtuk