Szombaton lapunk is beszámolt arról, hogy a kormánypárti Demokrata munkatársai - köztük Bencsik András főszerkesztő, valamint öccse, Bencsik Gábor - kritikával illették Rákay Philip Petőfi-filmjét. Bencsik András élesebben, az öccse finomabban fogalmazott, mindenesetre Rákay Philip producer a bírálatokat igen rossz néven vette, Bencsik András dgyszerűen Júdáshoz hasonlította.
Rákay Philip szokásához híven ideológiai kérdést csinált abból, hogy ki mire tartja az alkotásait, mindenkit kioktatva „balos filmkritikusoktól” a Széchenyi-díjas történészig. Ehhez a hosszú listához csatlakoztak most némi meglepetést okozva a Bencsik-testvérek is.
Rákay Philip kioktatta a Széchenyi-díjas történészt: A filmes nem történész, a történész pedig nem filmes, ennyire egyszerű ezRákay Philip Júdáshoz hasonlította a Petőfi-filmet élesen kritizáló Bencsik AndrástA téma új fejleménye, hogy Bencsik Gábor is intenzívebben beszállt a vitába. „Rákay Kálmán, aki szereti Philipnek szólíttatni magát, bár nem tudom, egy magyar ember miért akar angol nevet magának, szóval Rákay Kálmán holywoodi léptékú pénzből csinált egy filmet 1848. március 15-ről. Olyan, amilyen, egyeseknek tetszik, másoknak nem” - kezdte bejegyzését a Facebookon. Úgy folytatta:
„Hogy Rákay Kálmán a rendelkezésére álló összes fórumon dicséri és dicsérteti a maga produkcióját, az legföljebb ízléstelen, de ilyet már láttunk. Az viszont elfogadhatatlan, hogy a hazafiasságot összemossa a saját művészi teljesítményével, és pusztán a témaválasztásra alapozva hazafi kötelességnek minősíti a produkciójának elismerését, a bírálatot pedig hazafiatlannak, sőt, egyenesen árulásnak nevezi”
- közölte a Demokrata újságírója.
Bencsik Gábor szerint ha nemzeti színekbe csomagolva a dilettantizmus is elismerést arat, abból hamar kontraszelekció lesz, amiből pedig elkerülhetetlenül hanyatlás következik. Egy társadalom legnagyobb értékei közé tartozik, hogy képes-e a köreiben létrejött alkotásokat és alkotóikat a maguk jelentősége szerint értékelni. Ha elveszíti ezt a képességét, az egész közösség megfizeti az árát - vélekedett.
„A Most vagy soha helyes értékelését nem Rákay Kálmántól várom, ez nem is az ő dolga, neki ebben nem osztottak szerepet. Az értő kritika feladata, hogy közéleti elfogultságoktól mentesen magát a művet minősítse. Rákay csupán annyit tehet, hogy okul belőle” - zárta bejegyzését.
A tavalyi Petőfi-bicentenáriumról lekéső Most vagy soha! minden idők legdrágább magyar filmje, becslések szerint 6,8 milliárd forint közvetett és közvetlen támogatást kapott az Orbán-kormánytól.
„Mi nem szerettünk volna senkit lekoppintani” – Interjú Lóth Balázzsal, a Most vagy soha! rendezőjével