„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – szűkszavúan ennyit válaszolt lapunknak a BKV, miután arról érdeklődtünk, mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. Azt már nem tették hozzá, de aligha lehet kérdés, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a a vonalon közlekedő 222 kocsi. Ráadásul a BKV idei elfogadott üzleti tervében sem leltük nyomát a beruházásnak.
Bár Tarlós István 2017-ben még azt gondolta, hogy nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is” ”
Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.
A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra – rengeteg hibával - az orosz Metrowagonmash. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát. A kocsik utólagos klimatizálása pedig nem olyan egyszerű.
Először az okozott fejtörést, hogy a metrókocsik vázszerkezete elbírja-e a berendezések súlyát. Később kiderült, hogy a gyártók képesek könnyebb, kisebb klímát is szállítani, két prototípust is teszteltek, bár előre közölték, hogy így drágább lesz.
Az is gond, hogy a vázszerkezet terhelését befolyásoló utólagos szereléshez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia. Azóta ennek jelentősége jelentősen megkopott, hiszen a szerelvényekre adott általános jótállás már lejárt, de a szállítói szerződés kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része még él.
Újra teljes vonalon jár hétköznapokon a 3-as metró, kár, hogy a 294 milliárdba nem fért bele a klíma meg az új vonatirányító rendszer semA BKV mindenesetre a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése immáron többszöröse a várható költségeknek. Az utólagos klimatizálás árát előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne.
„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – összegzett a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.
Éppen, hogy működőképes
A Metrowagonmash – ahogy azt a Népszava korábban részletesen megírta – ugyan felújításra szerződött, de gyakorlatilag új kocsikat szállított, csak éppen csapnivaló minőségben. A már Karácsony Gergely vezette új ellenzéki városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel, így örökös piacot biztosíthatunk az orosz cégnek.
A BKV kérdésünkre most az írta, hogy „az üzemeltetéshez szükséges alkatrészek biztosítása beszerzési eljárások keretében történik”, azt nem tették hozzá, hogy az orosz cég szállítja-e ezeket vagy máshonnan szerzik be. A padlólemezek korábban kimutatott nagy fokú rozsdásodása miatti „padlójavítás folyamatban van, a sorozathibák döntő többsége javításra került”. Részleteket nem nem írtak.
Kérdésünkre válaszolva azt is közölték, hogy „a 2022-es balesetben megrongálódott szerelvényen kívül jelenleg a tervezett karbantartások és javítások miatt 5 darab szerelvény áll.” Az M3-as vonalon összesen 37 orosz metrószerelvény közlekedik, mindegyik hat kocsiból áll, így a flotta 222 darabos. Ebből tehát 30 metrókocsi vár javításra a balesetes szerelvényen kívül. Csúcsidőben legalább 29 + 2 szerelvényre van szükség az utasok biztonságos elszállításához. Éppen ennyi működőképes most.
Metróper: támadnak az oroszok