Facebook;lejáratókampány;megafon;százmilliók;politikai hirdetések;

Nem sajnálta a százmilliókat a Megafon a lejárató Facebook-hirdetésekre, többet költött, mint a szlovák politikai erők együttvéve

A Meta platformjain az EU 27 tagállamából Magyarországon kötötték el a hirdetők a hatodik legmagasabb összeget úgynevezett társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról szóló hirdetésekre. Ezen túl a CÖF Magyar Pétert „dollárbaloldali politikusnak” megbélyegző videója év elejétől számítva a legdrágább Google-hirdetés volt az egész Európai Unióban.

Összességében a Megafon közel 298 millió forintot (764 ezer eurót) költött 90 nap alatt, ami magasabb összeg, mint amit néhány  európai országban összesen politikai hirdetésre fordítottak – írja a 444-en is megjelenő írásában a Lakmusz portál.

Az biztosan tudható, Szlovákiában a hirdetők 543 ezer eurót költöttek politikai reklámokra. Emellett szerepel még 803 szlovákiai oldal a Facebookot és az Insragramot magában foglaló Meta adatbázisában, amelyekről azt tudjuk, hogy 100 eurónál nem magasabb összeget költöttek.

Utóbbi legfeljebb 80 ezer euróval emelheti meg a tényleges költéseket, és ezzel együtt is biztos, hogy a Megafon egyedül többet költött politikai hirdetésekre, mint az összes szlovákiai hirdető együttvéve. Pedig Szlovákiában a vizsgált márciusi és áprilisi időszakban tartották az elnökválasztás két fordulóját, és a két topjelölt, Peter Pellegrini és Ivan Korcok a legnagyobb hirdetők között volt.

A Lakmusz kitért arra, hogy európai összehasonlításban is kimagaslóan sok pénzt költünk politikai hirdetésekre, de míg nálunk a Megafon és a CÖF, máshol inkább pártok, cégek vagy független civil szervezetk a legnagyobb hirdetők. Korábban pedig még azt is bemutatták, hogy a CÖF Magyar Pétert „dollárbaloldali politikusnak” címkéző videós reklámja év elejétől számítva a legdrágább Google-hirdetés volt az egész Európai Unióban. A kormánypárti Megafon központ egymaga több pénzt költött, mint számos európai ország összes politikai hirdetője. Ráadásul amíg nálunk a Megafon és a CÖF uralja a politikai hirdetések piacát, más országokban inkább pártok, független civil szervezetek vagy üzleti vállalkozások tartoznak a top hirdetők közé.

A mostani megállapítások között szerepel, hogy az EU 27 tagállamából Magyarországon kötötték el a hirdetők – Németország, Olaszország, Belgium, Lengyelország és Svédország után – a hatodik legmagasabb összeget, több mint 2,1 millió eurót, azaz csaknem 827 millió forintot úgynevezett „társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról” szóló hirdetésekre. Lakosságszám arányában csak két országban költöttek többet ilyen hirdetésekre, mint Magyarországon. Nálunk ugyanis 100 ezer lakosra több mint 22 ezer eurós hirdetési költség jön ki, ami a harmadik legmagasabb lakosságarányos érték Dánia és Svédország után.