Kína Magyarország után Szlovákiában is hídfőállásokat építhet ki – derül ki a Napunk, a pozsonyi székhelyű független magyar hírportál, a Denník N testvérlapja hétfői cikkéből. E szerint Robert Fico szlovák kormányfő júniusban hivatalos kínai látogatásra készül, és két nagy projektet is felajánlana kínai befektetőknek PPP-projektek formájában. – Az egyik az állam által kezelt első osztályú és gyorsforgalmi utakon, valamint autópályákon található 500 közúti híd rekonstrukciója, míg a másik a Komárom–Pozsony vasútvonal kétvágányúsítása – ismertetik a terveket.
A részletekről egyelőre senki nem árult el semmit, és Robert Fico sem tisztázta pontosan, hogy mekkora beruházásokkal számolnak. A felújításról a szlovák vasúttársaság korábban már készített megvalósíthatósági tanulmányt, több változattal is. A legolcsóbb, kizárólag a legszükségesebb felújításokra korlátozott fejlesztést 18 millió euróra becsülték, míg a vonal nagy részének kétvágányúsítása, és a teljes vonal villamosítása 922 millió euróba kerülne.
A Napunk felvetette, hogy a tervek számos kockázatot is rejtenek. Elsősorban azt, hogy a Pozsonyt Komárommal összekötő vasútvonal kifejezetten elavultnak számít, az átlagéletkora már több mint 32 év, az állomásokat tekintve pedig már több mint 40 év, ráadásul 2030-ra a pálya több mint 50 százaléka lesz túl a számított élettartamán, így a biztosító és forgalomirányító berendezések cseréjét is ideszámítva valójában teljes rekonstrukcióra lesz szükség. Egyelőre azonban kérdéses, hogy egyáltalán megtérülhet-e egy ilyen hatalmas beruházás.
Új magyarországi vasútvonalak: kínai hitel, kínai alvállalkozók, kínai technológiaAz Európai Bizottság vizsgálatot kezdeményezett a Budapest-Belgrád vasútban is érdekelt kínai cég leányvállalata ellen