képzőművészet;

Rozinyák Dániel a Falusi mozgások című videósorozatában a gyerekkori játékosságot idézi meg

- Végzős hallgatók remekei

A Best of Diploma című kiállításon a Magyar Képzőművészeti Egyetem idei, legjobb diplomamunkáit nézhetjük meg,

Nehéz megjósolni a művészet világában, kiből lesz mérvadó alkotó, de az korán kiderül, kiben szunnyad a tehetség. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen a Best of Diploma című kiállításon is olyan fiatal művészek kiváló diplomaműveit láthatjuk, melyek akár egy sikeres életmű nyitányát is jelenthetik. A már tizennyolcadik alkalommal megrendezett tárlat széles merítést nyújt, hiszen láthatunk festményt, grafikát, szobrot, intermediális munkát és látványtervet is. A hallgatók műveit az egyetem oktatóiból és külső szakértőkből álló zsűri értékelte: a százhetvenhét diplomázó munkájából közel húsz alkotást állítottak ki, így a tárlat tényleg a művészképzés legjavát mutatja be, miközben sokszínű képet nyújt arról, hogy mennyi témában és milyen sokféleképpen készülnek a diplomaművek.

Dr. Erős István, az MKE rektora az idei munkákról elmondta: „A 2024-ben diplomázó művész hallgatóink mindennapi életében összesűrűsödnek azok az érzések és kihívások, amelyeket a Z generáció tudhat magáénak: olyan globális problémákkal szembesülnek, mint a klímaválság, a háború fenyegető közelsége, a gyors és kiszámíthatatlan technológiai változások, illetve az az olykor szorongató alapélmény, hogy mindenki látja a másik tevékenységét, megosztja életének legapróbb eseményeit”.

A tárlat egyik legfeltűnőbb műve a reneszánsz képeket idéző Az ősz allegóriája című festmény Fébert Zsófiától. Ezen a nagy méretű olajképen számos alak, mint egy gondolkodó férfi, három hálóruhás hölgy, egy meztelen nőalak és egy puttó tűnik fel vörös háttér és kopár fák előtt. A művészt az alkotásban Sandro Botticelli Tavasz című műve inspirálta, de nem azért, hogy más figurákkal újraalkossa a képet, hanem hogy a szimbolikus alakok segítségével gondolkodásra sarkallja a nézőt.

A kiállításon olyan fiatal művészek kiváló diplomaműveit láthatjuk, melyek akár egy sikeres életmű nyitányát is jelenthetik

A tárlaton személyes műveket is láthatunk, melyekkel az alkotó a saját életére vagy családjára reflektál: Reining Vivien installációjának három nyomatával és az előttük kiállított anyaglappal a halott nagyapjára emlékezik. A képek a feleség, a gyermek és az unoka szemszögéből mutatják be három generáció emlékét, a nyomtatás mint eljárás pedig a megemlékezésre, a tapasztalatok egymásra rakódására rímel. Miklós Kelemen is a nagyapjára emlékezik meg a Befejezetlen szoborrészlet I-II. című papírnyomatokból álló grafikáival. A műveken két alkotói világ találkozik: a töredezettnek ható szoborban egyszerre van jelen a fiatal alkotó és a 2022-ben elhunyt szobrászművész nagyapa művészeti praxisa is.

Szintén az emlékek ihlették meg Rozinyák Dánielt, aki a Falusi mozgások című videosorozatában a gyerekkori játékosságot idézi meg, melyből az alkotási kedv is eredeztethető. Az egyik képernyőn például meggyújtott csillagszóróval pukkaszt ki lufikat, míg egy másikon öngyújtóval és gázpatronnal fúj lángot a semmibe.

A tárlaton látványterveket is láthatunk, melyek Örkény István darabjaihoz készültek: Ágfay Míra a Tótékhoz alkotott ruhaterveket és egy robotszerű makettet, Nagy Sára Mirjam pedig a Pisti a vérzivatarban című műhöz tervezett egy, a Tatai víztoronyban elképzelt színpadtervet. Reméljük, hogy az ők és a többiek munkáit is még viszontlátjuk színházban, galériában vagy más helyszíneken.

Infó

Best of Diploma

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Aula

Budapest, 6. kerület, Andrássy út 69–71.

Epreskert

Budapest, 6. kerület, Kmety György utca 26-28.

Megtekinthető augusztus 31-ig

A Bankrupt nevű magyar punkegyüttes nem ódzkodik attól, hogy politizáljon, a szövegeikben odamondanak mindenkinek. Kérdéseinkre Sarkadi Balázs énekes-basszusgitáros válaszolt, aki szerint az is a feladatuk, hogy szót emeljenek a hatalmi túlkapások ellen.