Körvonalazódik megoldás a Magyarországra és Szlovákiába irányuló orosz kőolajszállításokat ért ukrán fenyegetéseket illetően – erősítette meg a csütörtöki kormányinfón a külgazdasági és külügyi tárcát irányító Szijjártó Péter szerdai szavait Gulyás Gergely.
Az Orbán-kormány perre készül, minden menekültnek adna egy egyirányú brüsszeli jegyet – Kormányinfó ünnep után percről percreA kancelláriaminiszter kérdésekre annyit elárult, hogy a Mol már az orosz határon átvenné a szállítmányokat, ami így hordónként másfél dolláros felárat okoz a cégnek. (Míg az Urals típusú orosz nyersolaj ára csütörtökön hordónként 73, addig az Európában irányadó, Brent típus 77 dolláron állt.) A szükséges megállapodások reményei szerint ősz elején megszülethetnek. A két tárcavezető, ezen túlmenően, az ügy kapcsán, érdemi tények helyett politikai szólamokat hangoztatott:
úgy vélték ugyanis, hogy az Európai Bizottság nem segített az Ukrajnával kötött társulási megállapodás Kijev által szerintük most megsértett pontjainak érvényesítésében.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök június végén rendelte el, hogy az ellenük vívott háború anyagi támogatása miatt onnantól nem engedik át országuk területén az orosz Lukoil Magyarországra és Szlovákiába irányuló olajszállítmányait. Ez a közvéleményre meglehetős ijesztően hangzott, hisz addig a Lukoil számított az – egyaránt Mol-tulajdonú, többnyire oroszolaj-feldolgozást végző – magyar és szlovák finomító legfőbb beszállítójának. Bár a Mol az ügyben hivatalos nyilatkozatot azóta se tett, augusztus elején Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató a szülővárosában tartott MCC fesztivál vendégeit megnyugtatta: amíg ők nem nyilatkoznak, nincs miért aggódni.
„Másfél éve én is azt látom, hogy több a lukfoltozás” – Élesen bírálta a magyar gazdaságpolitikát Hernádi ZsoltPletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője szerint ugyanakkor a Mol egy augusztus közepi befektetői beszélgetésen azt közölte, hogy a Mol sem júliusban, sem augusztusban nem a Lukoiltól, hanem más orosz termelőktől vett olajat. Bár az elmúlt hónap során kissé csökkent a mennyiség, ez a pozsonyi finomító karbantartása miatt nem jelentett kiesést, ma pedig már ismét a korábbi, évi 11 millió tonna időarányos része érkezik. Jelenleg zajló, összesen félmilliárd dolláros – mindennemű állami vagy uniós támogatást nélkülöző – beruházásaikkal a magyar és a szlovák finomító 2026 végén válhat alkalmassá arra, hogy akár kizárólag az Adria-vezetéken beszerzett, tengeri szállítású olajat dolgozzon fel – idézte a hallottakat Pletser Tamás.
Az Európai Bizottság ügyet kézbe vevő kereskedelmi biztosa, Valdis Dombrovskis korábban azt üzente, hogy felmérésük szerint az ügy nem befolyásolta a Magyarországra és Szlovákiába irányuló (az általános uniós tilalom közepette engedélyezett) orosz olajszállításokat, egyebekben viszont javasolta más források igénybe vételét.
EB-alelnök: az ukrán intézkedés azokat az olajtranzit-műveleteket nem érinti, aminek nem a Lukoil a tulajdonosa