;

MÁV;Keleti pályaudvar;csere;felelősség;vonatbaleset;alkatrészek;kisiklás;

Faaljas kitérő a baleset helyszínén. A kép a kármentesítési munkák közben készült augusztus 26-án

- A MÁV már rég betiltotta a faaljas kitérőket, a Keleti pályaudvarnál mégis ilyen volt a kisiklás idején

A múlt vasárnapi vonatbalesethez hasonló már történt hét éve a Ferencvárosban és 17 éve ugyancsak a Keleti pályaudvaron. A VEKE szerint a baleset fő oka mindhárom esetben csavartörés volt, azonnali intézkedésként az összes ilyen kötőelem és rögzítésük cseréjét követeli.

„Ki is a felelős? Hagyjuk a bulvárpolitizálást, járjunk utána ennek a siklásügynek, szakmai vonalon. A felelősség kérdése is ki fog derülni, igen hamar” – írja az augusztus 25-i vonatbaleset okait elemző Facebook-bejegyzésében a Városi Elővárosi és Közlekedési Egyesület (VEKE), két fotóval is illusztrálva, hogy mire is gondoltak. Az egyik képen egy ma használatos úgynevezett átszelési kitérő látható, betonaljas kivitelben, viszont a másikon ugyanez a szerkezet, amelyen a baleset történt, az még faaljas, amellyel már a múltban is voltak gondok. – A MÁV több mint egy évtizede megtiltotta a faaljas átszelési kitérők újonnan történő beépítését fővonali átmenő vágányba. Nyilván nem véletlenül – teszi hozzá a civil szervezet.

A szakmai szervezet kiemelte, hogy az említett faaljas kitérőt ma már nem is gyártják, ennek ellenére még több száz ilyen van beépítve a MÁV hálózatán, cseréjük azonban horribilis összeg lenne. – A múlt vasárnapi balesetet konkrétan a mellékelt másik fotón pirossal bekarikázott váltó kellős közepén elhelyezkedő két csúcssínt mozgató szerkezet egyik csavarjának a törése okozta – jelentették ki, hozzátéve, hogy ilyen már történt.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet 2017-ben Ferencvárosban vizsgált egy hasonló balesetet, akkor kiderült, hogy a gyártó módosított a váltók kialakításán, szegecselt helyett csavaros-sasszeges rögzítésre tért át, de ennek a változtatásnak a dokumentációja a MÁV pályamestereinél nincs meg. Az akkori megállapítások szerint „a felmerült hiba azért roppant veszélyes, mert alattomos, kívülről nehezen észrevehető, és a biztosítóberendezést is átveri, hamis jelet ad. (...) Az ilyen jellegű hiba azonos módon kialakulhat nagyobb sebességű közlekedésben érintett váltón is, személyszállító vonat alatt is: emiatt a hiba kifejezetten súlyos következményekkel is járhat."

Korábban, 2007-ben a Keleti pályaudvaron a mostani 4-es váltótól nem messze szintén volt egy kisiklás, ugyanilyen szerkezetnél, ahol a csavart biztosító sasszeg hiányzott, a csavar meglazult és kiesett. Az ilyen „alvó, rejtett aknák” miatt a VEKE ideiglenes és középtávbú intézkedéseket követel:

  • 1) Azonnali hatállyal el kell rendelni az összes érintett csavar és rögzítésük cseréjét. Teljesen mindegy milyen állapotban vannak. Mint a repülőiparban, élettartam okán. Van ez is olyan erős biztonsági szintű. Ráadásul még sokkal erősebbre kell cserélni őket, amíg ki nem derül a valódi ok.

  • 2) El kell rendelni ennek a szerkezetnek a laboratóriumi, anyagtechnológiai vizsgálatát, ki kell deríteni a valódi okokat és ki kell dolgozni egy eljárást a kijavításra. Nem agysebészetről van szó, rudak, csavarok, vaslemezek, sasszegek témája.

„Nem a sajtóban, fizetett alákérdezőknél kell cirkuszolni naponta tízszer, egyszer kell érdemi intézkedést, javaslatot tenni. Ilyet még senkitől sem hallottunk. A több száz érintett váltó miatt egyetlen váltókörzet átépítése sem csökkenti érdemben az országos balesetveszélyt. Persze aki az ügyet csak politikai hisztire akarja kihasználni, az valójában nem a megoldást keresi és kicsit sem érdekli az utasok és a vasutasok élete és biztonsága. Az ilyen, magukat szakértőnek kiadó pojácáknak be kellene fogni a szájukat és el kellene tűnniük végleg a közéletből” – írt végül a VEKE meglehetősen határozott véleményt a vonatkisiklás ügyében eddig megszólaló politikai megszólalókról.

Együttműködést ígérnek, nem akarják zsarolni a városvezetést.