;

oktatás;MET;Iványi Gábor;iskolabezárás;Belügyminisztérium;kormányhivatal;tankerület;speciális nevelési igényű gyermek;Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Középiskola;

- Két hete tart a tanév, de még vannak olyan speciális igényű diákok, akiknek nincs helyük az Iványi-féle Wesley-iskolák megszüntetése után

A kormányhivatalok augusztus végén két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium működési engedélyét vonták vissza „tetemes tartozásokra” hivatkozva.

– Mi nem rendelkezünk a szükséges szaktudással, nincs gyógypedagógus végzettségünk, mégis nekünk kellene foglalkoznunk az autista gyerekekkel a több száz másik diákunk mellett. Ez így se nekünk, se a diákjainknak, se szegény autista gyerekeknek nem lesz jó. Végtelenül szomorú és undorító, hogy az állam elengedte őket, és nem tud nekik való iskolát biztosítani, miután néhány nappal a tanévkezdés előtt bezáratta az intézményüket – olvasható egy lapunkhoz eljutott levélben.

Az egyik olyan iskola tanára írta ezt, amit a kormányhivatalok arra jelöltek ki, hogy vegyék át az Iványi Gábor lelkész által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség bezárt iskoláinak diákjait. A kormányhivatalok augusztus végén két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium működési engedélyét vonták vissza „tetemes tartozásokra” hivatkozva.

Az iskoláskorú, főként hátrányos helyzetű, SNI-s, vagyis sajátos nevelési igényű – köztük autista – gyerekek számára állami intézményeket jelöltek ki, tanévkezdés előtt egy-két munkanappal több száz gyermek elhelyezését kellett megoldani. Ám több iskola nem volt felkészülve SNI-s gyerekek fogadására. Értesüléseink szerint az egyik szegedi középiskola alapító okiratában az is szerepelt, hogy autista gyerekeket nem tudnak fogadni.

A tankerületi központ azonban felmentést adott az iskoláknak az alapító okiratban leírtak alól, így annak ellenére is muszáj volt speciális igényű gyerekeket felvenniük, hogy nincsenek meg a szakszerű ellátásukhoz szükséges feltételeik.

Több forrásunk is arról számolt be, hogy ebben a szegedi intézményben egy kis teremben elkülönítve helyezték el a wesley-s gyerekeket, a csengetési rendjük is más, hogy a szünetekben ne találkozzanak a többi diákkal. Ennek biztosítására a termet mindig egy pedagógus „őrzi”, a gyerekek legfeljebb vécére mehetnek ki. Ezt Novákné Finta Csilla, a Szegeden megszüntetett Wesley-iskola szülői munkaközösségének vezetője is megerősítette lapunknak.

– Nekem is elmondta egy szülő, hogy a gimnazista fiát több másik wesleys diákkal egy kis szobában zárták össze. Órarendjük nincs, csak megőrzés van 

– mondta. Rámutatott arra is, az autista gyerekek valóban nem tudják elviselni a magasabb létszámú osztályokat, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen el kell őket különíteni. A Wesleyben is együtt, integráltan tanulhattak iskolatársaikkal, a fejlesztésüknek ez fontos eleme – már ha biztosított a megfelelő környezet és szakértelem. Hangsúlyozta: ami most történik, senkinek – sem a gyerekeknek, sem a szülőknek, sem pedig a befogadó iskoláknak – nem jó.

Az államapparátus nem engedett, Iványiék szegedi iskoláját is bezárták

Novákné Finta Csilla elmondta azt is, Szegeden nem minden diákot sikerült helyben, városi iskolába beíratni, vannak, akiknek Bordányba, Deszkre, Ásotthalomra kell átjárniuk. Utóbbi településen több SNI-s diák egy erdészeti szakközépiskolában kapott helyet. A középiskolát újra kell kezdeniük erdész képzésen, miközben soha életükben nem akartak erdészettel foglalkozni. Beszámolt arról is, van olyan család, amelyik feladta a küzdelmet: számos iskolát jártak végig, mire rátaláltak a Wesleyre, gyermeküket korábban mindenhonnan kiközösítették. De mivel már elmúlt 16 éves, nem tanköteles. Most jó eséllyel érettségi nélkül kerül ki az oktatásból.

– Még mindig vannak gyerekek, akiknek nem megoldott a taníttatásuk, egy intézményből sem kaptak még befogadó-nyilatkozatot

– erről Iványi Júlia, a Budapesten megszüntetett MÁV-telepi Wesley-iskola volt igazgatója beszélt lapunknak. Hétfőn még 76 tanulónak nem volt helye, ám mivel a jogviszonyuk szeptember 9-én hivatalosan is megszűnt a Wesley-iskolával, a köznevelési információs rendszerben már nem tudják nyomon követni, kit hova vettek fel. Azt viszont elmondta, budapesti diákjaik esetében volt, hogy más – nem a kormányhivatalok által kijelölt – intézmények vezetői jelentkeztek náluk, hogy átveszik az SNI-s gyerekeket. Ugyanakkor vannak, akik csak magántanulóként folytathatják tanulmányaikat.

De Iványi Júlia szerint sajnos akadtak rossz tapasztalatok is. Egyik tanulójuk egyedül került be az egyik fővárosi iskolába, ahol három napos osztálykirándulással indították a tanévet, de a volt wesley-s diáktól azt kérték, ő ne menjen. Máshol úgy fogadták egyik diákjukat, ha a Wesleyből jött, a bizonyítványában feltüntetett érdemjegyek „biztos nem fedik a valóságot”. Van olyan diák is, aki egy Budapesten kívüli intézményben kapott helyet, így az édesanyjával együtt naponta két órát kell utaznia tömegközlekedéssel, hogy beérjenek az iskolába.

– Sajnos a budapesti diákjaink között is vannak, akik már nem tankötelesek, és úgy döntöttek, nem tanulnak tovább. Két család pedig inkább visszaköltözik Romániába, egy másik család Kárpátaljára 

– mondta Iványi Júlia.

Amikor még élt a remény. Szegedi wesley-s diák szeptember 2-án

A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség kedden közleményben jelezte: értelmetlenül és kegyetlen módon törték ketté a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlődését, megoldhatatlan kényszerhelyzetbe hozták a szülők jelentős részét, kiváló pedagógusok karrierjét tették tönkre. Hozzátették: a szegedi és a budapesti iskoláik esetében is azonnali jogvédelmi kérelmet adtak be az illetékes bíróságoknak.

Szeptemberben kiderül, hogy befogadták-e a kérelmeket, erre a jogi szakértők jó esélyt látnak 

– írták, hozzátéve: ha el is fogadják kérelmeiket, ez még nem jelenti automatikusan azt, hogy az oktatás újra elinduljon intézményeikben.

Tankerületi igazgató: nagyon hálásak a szülők

A Szegedi Tankerületi Központ igazgatója, Plesovszkiné Ujfaluczki Judit sokkal derűlátóbban látja a helyzetet, mint számos volt wesley-s szülő, diák és pedagógus. Megkeresésünkre azt írtak, a tankerületi központ iskolái biztosítják az SNI-s tanulók megfelelő, jogszabályokban előírt ellátását a szakértői papírjaik alapján, az iskola szakmai alapdokumentumában szereplő jogosultságuknak megfelelően.

Azzal kapcsolatban, hogy az egyik iskolában a többi diáktól elkülönítve, egy kis teremben helyezték el az SNI-s, autista diákokat, azt írtak, a tanulókat a szülők kérése alapján helyezték el, az átvett tanulók osztályai együtt maradhattak, nyugodt, csendes, állandó környezetben tanulhatnak megszokott osztálytársaik társaságában. A tankerületi igazgató szerint a szülők nagyon hálásak, hogy a gimnázium a lehető legnyugodtabb környezetet biztosítja gyermekeik számára. Hozzátette: az SNI-s diákok érettségire való felkészítését középiskolai tanárok, a speciális fejlesztésüket erre szakosodott gyógypedagógus szakemberek végzik.

A wesley-s diákok elhelyezésével kapcsolatban érdeklődtünk a tankerületi központok felügyeletét ellátó Klebelsberg Központnál is, de választ többszöri megkeresés után sem kaptunk.

Az egészségügyi államtitkár jelezte: a kormányzat is érzékeli, hogy nem zökkenőmentes az új járóbetegirányítási rendszer működése.