közpénz;finanszírozás;betegellátás;NEAK;magánegészségügy;jogszabálytervezet;

Speciális gerincműtéteket már eddig is vásárolt az állam magánszolgáltatóktól

- Közpénzlöketet kaphat a magánegészségügy egy tervezett jogszabálymódosítással

Nagyobb szerephez juthatnak az államilag finanszírozott ellátásban a piaci szereplők – ez olvasható ki egy lapunkhoz eljutott jogszabálytervezetből.

Egy jogszabálytervezet még több lehetőséget teremthet a magánszolgáltatók számára az állami, közfinanszírozott ellátásban. A lapunkhoz eljutott javaslat ugyanis a közfinanszírozott szolgáltatók közé beemel egy új kategóriát, amit úgy neveznek: „hiánypótló állami szolgáltatást nyújtó magántulajdonú egészségügyi szolgáltató.”

Az ide tartozóktól azt várják, hogy olyan szolgáltatást nyújtsanak a nagyközönségnek, amire – például szakemberhiány miatt – nem képes az állam.

A lapunk által megkérdezett szakértők szerint a tervezett jogszabálymódosítással az érintettek lényegében közpénzhez juthatnak a szolgáltatásaik működtetésére. A mostani – társadalmi egyeztetésen lévő tervezetből – azonban nem derül ki, hogy pontosan milyen feltételek mellett kell a magánszektornak ellátnia az állami finanszírozással oda kerülő pácienseket.

Nem világos, 

kérhetnek-e például kiegészítő díjakat az érintettektől, vagy meg kell elégedniük az ellátásáért járó közfinanszírozás összegével.

Az elmúlt harminc évben is volt rá példa, hogy hiánypótló ellátásokat – például vesedialízist, képalkotó diagnosztikát vagy speciális gerincműtéteket – az állam magánszolgáltatóktól vásárolt. Ezekben az esetekben azonban a betegek úgy kapták az ellátást, mintha állami intézményben vették volna igénybe azokat.

Egy, a magánpiacot jól ismerő szakember lapunknak úgy vélekedett: néhány nagyobb magánszolgáltató rapid növekedése vidéken megkívánja, hogy megjelenjen működésében a közpénz is. Példaként azt említette:

ahol a béldaganatok kezelésére egyetlen specialista van közel s távol, éppen magánszolgáltató alkalmazásában, akkor a pácienseket hozzá lehet irányítani. Hiszen az állami szolgáltató szakember híján nem fogja tudni ezeket a beavatkozásokat elvégezni.

Hozzátette: ráadásul a kórházak szolgáltatásait erősen korlátozó havi finanszírozási kvóta eleve szűkíti az állami ellátásokat.

Egy másik szakember azt olvasta ki a javaslat szövegéből: a magánkórházakkal úgy „segítenék ki” az állami egészségügyet, hogy az amúgy is kicsi finanszírozást még tovább osztják. Szerinte

az állami finanszírozást ugyan vihetik majd magukkal a betegek, de elképzelhetetlen, hogy azt az összeget ne kelljen majd a betegnek zsebből kiegészítenie.

Megjegyezte: most az állami kórházak sebészetein 50 százalékos az ágykihasználtság, miközben a betegek hosszú várakozásra kényszerülnek, amíg eljutnak a műtőig. A félházzal működő sebészetek képesek lennének többet is operálni, ha az állam értékén és havi kvóta-korlátozás nélkül kifizetné a műtétes ellátás árát. A magánszolgáltatók közfinanszírozásával ezek a sebészetek pácienseket veszítenek, azaz biztosan tönkremegy az állami szolgáltatás. Hozzátette:

az állam ahelyett, hogy rendezné a közfinanszírozott intézmények költségtérítését, inkább átirányítja a betegeket a magánszektorba, azzal az illúzióval, hogy akik átmennek, a finanszírozásból hiányzó részt majd maguk hozzáteszik. 

Mindez – szerinte – már súlyos közegészségügyi kérdés. Ugyanis miközben egyre rosszabbak a lakosság egészségmutatói, az egészségügyre szánt közfinanszírozás mind kisebb. Az állam ugyanis azért nem tudja ellátni a rá várakozó betegeket, mert nem fordít rá elég pénzt. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) honlapján rendre közlik, hogy mennyit költöttek az egészségügyi intézmények betegek ellátására. Ez tipikusan rendre 101 százalékra teljesül. Azaz, 

ha a kórházak több beteget kezelnének, úgy az adósságok nem állnának meg az évi 200 milliárdnál, az sokkal több lenne.

Az Tisza Párt elnöke szerint korrupcióellenes lépések kellenek, és az, hogy ne az oligarchák kapják az uniós pénzt.