Vitézy Dávid;járatritkítás;HÉV;

- A Vitézy Dávid vezette szakbizottság azt javasolja, vizsgálják meg, Budapest tudna-e segíteni régi villamosokkal, ha ritkítják a HÉV járatait

Emellett kezdeményezi, hogy készüljön tájékoztató a főváros jogérvényesítési lehetőségeiről, amit akkor vetnének be, ha az Építési és Közlekedési Minisztérium mégis a járatritkításról döntene.

Nem értenek egyet a HÉV-ek kínálatszűkítésével, de megvizsgáltatják azt is, hogy a főváros szükség esetén tudna-e segíteni a felszabaduló villamosaival a csepeli HÉV vonalán – mondta ki hétfőn a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága, aminek Vitézy Dávid lett az elnöke.

Ez volt a bizottság első ülése, Vitézy Dávid pedig a Telex tudósítása szerint már az elején leszögezte, hogy a HÉV járatritkítása lesz az egyetlen napirendi pont. Hangsúlyozta azt is, hogy egymásnak ellentmondó hírek jelentek meg azzal kapcsolatban, lesz-e ritkítás vagy sem. A MÁV, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselőit is hívták az ülésre, de ők nem jelentek meg.

Az elfogadott javaslatban

  • kimondták, hogy nem értenek egyet a MÁV-HÉV a H6, H7, H8 vonal kínálatszűkítésére kidolgozott javaslatával, és általánosságban is elutasítják a kínálatszűkítést;

  • felkérték a főpolgármestert, hogy a következő közgyűlésre készítsen elő egy olyan határozatot, amelyben a főváros, a közlekedési miniszter és a szolgáltatók között tavaly létrejött szerződés alapján – aminek része volt a tarifamegállapodás is – kifejezik a Fővárosi Önkormányzat egyet nem értését Lázár János miniszternek;

  • azzal is megbízták a főpolgármestert, hogy a BKK-val és a BKV-val közösen vizsgálják meg, fel tud-e ajánlani segítséget a főváros, ha az Építési és Közlekedési Minisztérium nem tudja biztosítani a korábbi színvonalon a MÁV-HÉV szolgáltatását. Erre az ősztől folyamatosan érkező CAF-villamosok miatt lenne lehetőség, mert azokkal váltják ki a régi villamosokat. Azokat lehetne felajánlani a kizárólag Budapesten közlekedő H7 vonalra, elkerülve ezzel a kínálatszűkítést. Most azt vizsgálhatják majd meg, hogy ennek milyen műszaki, technológiai, engedélyezései és költségvonzata lenne;

  • felkérték Karácsony Gergelyt, hogy készítsenek a főváros jogérvényesítési lehetőségeiről egy tájékoztatót. Ezt akkor vetnék be, ha az Építési és Közlekedési Minisztérium mégis a járatritkításról döntene;

  • kezdeményezték, hogy a közgyűlés következő ülésén erősítsék meg elkötelezettségüket a HÉV-ek fejlesztése mellett, illetve felkérnék a kormányt a felújítások mihamarabbi újraindítására.

A BKV minden segítséget megad – mondta a bizottságnak Bolla Tibor vezérigazgató, hozzátéve, a TW6000-eseknél azt kell vizsgálni, hogy alkalmazhatóak-e a HÉV vonalain, és ha igen, milyen formában. Kiss Ambrus azonban úgy vélte, „rohadtul nincs az rendben, hogy a fővárosnak kell megoldania állami közszolgáltatási feladatokat. Ez nekünk is pénzbe kerül, tőlünk meg elveszik a pénzünket”. A jelenlévő közlekedési szakszervezetek is jelezték, hogy az ideális eset az lenne, ha a MÁV oldaná meg a szerelvények kérdését és nem kellene budapesti villamosokat bevetni.

A közlekedési szakember szerint Hegyi Zsolt egyik mondata olyan, mintha magának az építési és közlekedési miniszternek üzenne, ő pedig hajlik arra, hogy a MÁV-vezérnek van igaza.