Szerbia;halálos áldozatok;gyásznap;Újvidék;omlás;virrasztás;

- Nemzeti gyásznapot hirdettek szombatra Szerbiában, az újvidéki vasútállomáson történt tragédia halálos áldozataira gyertyagyújtással emlékeztek

A felújítást végző konzorcium leszögezte, a vasútállomás előtti betonszerkezeten nem végeztek munkálatokat, miközben helyi szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy a rekonstrukció szerkezeti változást okozhatott az épületben. Miloš Vučević szerb kormányfő közölte, folyik a vizsgálat, hogy megállapítsák, mi történt, és ki a felelős a pénteki tragédiáért. A szerb ellenzék szombaton 17 órára az újvidéki vasútállomás elé hívta a helyieket, hogy együtt osztozzanak a gyászban, a fájdalomban és a szolidaritásban.

Virrasztást tartottak Szerbia északi részén az áldozatokért azután, hogy tizennégy ember – köztük egy hatéves kisfiú – életét vesztette, körülbelül 30-an pedig megsebesültek, amikor pénteken nem sokkal 12 óra előtt Újvidéken beomlott a vasútállomás előtti betonszerkezet. A szerb kormány a szombati napot nemzeti gyásznappá nyilvánította, Újvidéken háromnapos gyászt hirdettek.

Az újvidéki kórház főigazgatója közölte, a sebesültek közül hárman válságos állapotban vannak, két embert az életveszélyes sérülések miatt meg kellett műteni. Zoran Krulj mentőszóvivő tegnap este úgy nyilatkozott, egy 21 és egy 23 éves lányról, illetve egy 18 éves fiúról van szó, akinek amputálni kellett a lábát. A 14 halálos áldozat közül eddig hetet, két nőt és öt férfit sikerült azonosítani. Ők a monogramjuk és születési évük szerint AR (2004) és A.Ć.S. (1989), illetve HS (1997), MM (2003), Š.Đ. (1947), RV (1955) and SV (1979).

Az Euronews azt írja, a mentőcsapatok továbbra is nehézgépekkel takarítják a romokat, Ivica Dačić belügyminiszter pedig azt mondta, tart attól, hogy az áldozatok száma emelkedhet.

A baleset péntek délelőtt 11 óra 50 perckor történt. Mint megírtuk, a tragédia előtt a betonszerkezet alatti padokon rengeteg ember várt vonatra vagy arra, hogy érte menjen valaki. Szem- és fültantanúk szerint az omlás hangja olyan volt, mintha felrobbantottak volna valamit. – Állandóan cseng a telefonunk, a szülők a gyermekeikről kérdeznek, de senkinek sem tudunk semmit sem mondani, amíg nincsenek végleges, biztos információink. Ilyen még soha sem történt, ez hatalmas tragédia és katasztrófa. Az összes mentőegységünk terepen van – idézte a Szabad Magyar Szó a Nova szerb portál egyik forrását.

A Nova azt írja, az ellenzék szombaton 17 órára a vasútállomás elé hívta az újvidékieket, hogy együtt osztozzanak a gyászban, a fájdalomban és a szolidaritásban.

A szerb állami vasúttársaság, a Železnice Srbije azt közölte, hogy az állomás bejárata feletti építkezés nem volt része az épületen nemrégiben elvégzett rekonstrukciós munkáknak. Goran Vesić infrastrukturális miniszter ugyancsak arról számolt be, hogy a rekonstrukció építési engedélye nem tartalmazza a vasútállomás előtti betonszerkezetet. Szerb szakértők azonban az Euronews szerint arra hívták fel a helyi médiában a figyelmet, hogy a felújítási munkálatok szerkezeti változást okozhattak az épületben.

Miloš Vučević szerb kormányfő közölte, a tetőt 1964-ben építették, és vizsgálat folyik, hogy megállapítsák, mi történt, és ki a felelős a tragédiáért. Aleksandar Vučić szerb elnök pedig kiemelte, a tragédia után politikai és bűnügyi felelősöket is keres. Közlése szerint a 14 halálos áldozat egyike nem szerb, hanem észak-macedón állampolgár volt.

Az újvidéki vasútállomás épületét a kínai állami cég, a China Communications Construction Company (CCCC) vezette konzorcium, a CRIC-CCCC újította fel. Munkálatait 2021 októberében kezdték, a Belgrádot és Újvidéket összekötő gyorsvasút átadásánál 2022. március 19-én pedig Orbán Viktor és Aleksandar Vučić is megjelent. A két politikus aznap fél óra alatt tett meg a Belgrád–Újvidék távolságot a Soko, azaz Sólyom nevű gyorsvonattal. Magát az újvidéki vasútállomást ilyen-olyan felújítások miatt többször – a legutóbb 2024. július 5-én – is átadták valamiért.

A CRIC-CCCC konzorcium péntek este részvétet nyilvánított az áldozatok hozzátartozóinak, és szintén azt közölte, hogy a vasútállomás előtti betonszerkezeten nem végeztek munkálatokat, hozzátéve, ez az állomásépület szerves szerkezeti része volt, és a pályaudvar régi épületével egy időben épült.

A Blic szombat reggeli cikke szerint a közösségi médiában arról szóló észrevételek jelentek meg, hogy a pályaudvar rekonstrukciójáról szóló szövegen a balesetet követően változtattak, majd – miután megjelentek az erről szóló posztok – visszaállították az eredeti leírást.

Az ukrán fél számára világossá tették, hogy Ukrajna NATO-hoz való csatlakozási szándéka nem lehet része ezen megállapodásnak – közölte a külügyi szóvivő.