Újabb két orosz oligarcha szankcionálását akadályozta meg az Orbán-kormány – vette észre a 444 Panyi Szabolcsnak egy lett lap információi alapján a VSquare-en írt cikkét. Az üzbég–orosz Iszkandar Mahmudovot és Andrej Bokarevet Lettország kormánya régóta szeretné felvenni az EU-s szankciós listára, mondván, aktívan támogatják Oroszország Ukrajna ellen indított háborúját, a szervezett bűnözéshez is kötődnek, ráadásul mindkettejük családja remek személyes kapcsolatot ápol Szergej Sojgu volt orosz védelmi miniszter családjával.
A héttérben felsejlik egy magyar kapcsolat, ugyanis Iszkandar Mahmudov és Andrej Bokarev korábbi cége, a Transmashholding (THM) leányvállalata, a Metrowagonmash nyerte el még 2015-ben a budapesti 3-as metró 70 milliárdos járműfelújítási tenderét, ami után a leszállított szerelvényekkel rengeteg minőségi probléma akadt. A magyarországi leányvállalatnak Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi magyar honvédelmi miniszter volt az előző résztulajdonosa, aki 2019-ben még londoni nagykövetként a tulajdonában lévő Magyar Vagon Zrt.-vel két céget is alapított a Transmashholding svájci leányvállalatával, a TMH International AG-vel. Az egyik egy befektetési célra létrehozott TMH Hungary Invest Zrt., a másik az üzletre alapőított Transmashholding Hungary Kft. volt. – Nyilvánvaló, hogy Magyarországhoz üzleti érdekeik fűződnek – mondta egy anonim lett diplomáciai forrás a Re:Balticának.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf akkor vásárolta be magát a magyarországi Transmashholding-leányvállalatba, amikor a cég elnyert egy hatalmas, 1300 vasúti kocsira szóló, legalább 300 milliós dolláros megbízást Egyiptomtól. Ez volt az egyik legnagyobb megrendelés, amelybe magyar állami hitellel az Eximbank is beszállt. A céggel való magyar összefonódásokat nyugat-európai nemzetbiztonsági vizsgálatok is kockázatosnak találták: a spanyol titkosszolgálatok idén nyáron emiatt akadályozták meg, hogy a Talgo spanyol vonatgyártó magyar kézbe kerüljön.
Trükközött a kormányhivatal, idén januárig szállíthatott metróalkatrészeket az uniós szankciós rendelet ellenére az orosz Metrowagonmash BudapestreA Metrowagonmash katonai felszereléseket is gyárt az orosz hadseregnek. Az amerikai külügyminisztérium 2023 májusában megállapította, orosz föld-levegő radarra szerelt alvázakat és fegyverrendszereket, valamint páncélozott lánctalpas járművek többféle változatát gyártja, vagyis az eszközeik közvetlenül megjelennek Ukrajnában – hol jól-rosszul felújított magyar metrókocsik, hol tankok gördülnek le a futószalagjaikról – hangsúlyozták. A magyar külügy a lett lap kérdésére nem erősítette meg, hogy az Orbán-kormány akadályozta meg a két oligarcha szankciós listára tételét, a VSquare cikke szerint azonban ha egy NATO-tagállam védelmi minisztere olyan orosz üzleti partnerekkel van kapcsolatban, akiket szankciók is sújtottak, az még rosszabbá teheti a helyzetet, és ez lehet az egyik magyarázat arra, hogy az Orbán-kormány miért akarta megakadályozni, hogy a Transmashholding korábbi tulajdonosai felkerüljenek az uniós szankciós listára.
Megvétózta az Orbán-kormány, hogy az EU szankciós listára tegye a grúz tüntetők ellen erőszakkal fellépő rendőri vezetőketSzijjártó megint megvétózta, hogy az EU szankcionálja Kirill pátriárkátPolitico: Orbán Viktor újra az uniós szankciók meghosszabbításának vétójával fenyegetőzik