Brazília;rabszolgaság;BYD;

Illusztráció

- Leállították a kínai BYD-gyár építését Brazíliában, mert rabszolgaságra emlékeztetnek a munkakörülmények

160 munkást kellett az embertelen körülmények közül kimenteni.

A brazil hatóságok leállították a kínai BYD északkelet-brazíliai gyárának gyárának építését, miután azt tapasztalták, hogy az ott dolgozó munkások rabszolgaságra emlékeztető körülmények között élnek - írja a BBC.

Az embertelen körülmények közül 160 munkást mentettek ki. Úgy tudni, megalázó környezetben, útlevelüket és fizetésüket visszatartva dolgoztatta őket a BYD gyárát építő alvállalkozó cég. A kínai gyártó közleményt adott ki az ügyben és bejelentette, hogy megszakította kapcsolatait az érintett céggel és elkötelezettek a brazil jogszabályok betartása mellett. A gyárat 2025 márciusára tervezték üzembe helyezni.

A Jinjiang Construction Brazil által alkalmazott munkások Camaçari városában négy létesítményben éltek. A brazil Munkaügyi Ügyészség (MPT) közlése szerint az egyik ilyen létesítményben matrac nélküli ágyakon aludtak a dolgozók. 31 alkalmazottra jutott egyetlen fürdőszoba, így meglehetősen korán kellett kelniük, hogy készen álljanak a munkára reggel. A szálláshelyek állapota leromlott. A vádhatóság szerint az emberi méltóságot sértő helyzet kimeríti a kényszermunka fogalmát a bérek visszatartása és a szerződés felmondásával járó súlyos költségek miatt.

A BYD közölte, hogy az érintett munkásokat szállodába költöztette, az alvállalkozók által biztosított munka- és életkörülményekkel kapcsolatban pedig felülvizsgálatot rendeltek el. Állításuk szerint egyébként „több alkalommal” is kérték az építési vállalkozót, hogy javítson a vállalhatatlan körülményeken.

A BBC megjegyzi, hogy a BYD jelenleg Elon Musk Teslájának legnagyobb vetélytársa, 2023 utolsó három hónapjában több járművet adtak el, mint az amerikai milliárdos cége. Mint ismert, a kínai vállalat Magyarországon is terjeszkedésbe kezdett, Szegeden fognak elektromos autókat gyártani.

Bár valóban jártak a befektetők képviselői Dunaújvárosban, és házon belül is, azaz megnézték az egykori Dunaferr, a Dunai Vasmű telephelyét, és felmérték az állapotokat, ám „azt nem tudnám visszaigazolni, hogy annyira előrehaladott állapotban lenne a cég újraindítása, mint ahogy azt néhány híradásban feltüntették” – nyilatkozta lapunknak egy neve mellőzését kérő, a vállalathoz közelálló forrásunk.