oktatás;PDSZ;

- Konzultáció, garanciák, a pénzügyi terhek csökkentése: közzétette a digitális átállással kapcsolatos követeléseit a PDSZ

Ezeket Orbán Viktor miniszterelnökhöz is eljuttatta a szakszervezet.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Országos Választmánya határozatot hozott az Ügyfélkapu + és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) témájában, melyet Orbán Viktor miniszterelnök, valamint Pintér Sándor belügyminiszter és Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter is megkapott.

A PDSZ Facebook-oldalán közzétett bejegyzés szerint a digitális átállás szükségességét és jelentőségét elismerve – annak érdekében, hogy az új rendszer a köznevelésben dolgozók számára igazságos, méltányos és megvalósítható legyen – a szakszervezet az alábbi követeléseket terjeszti elő:

Átmeneti időszak meghosszabbítása – A Dáptv. alkalmazása során legalább 2028. január 1-jéig hosszabbítsák meg az átmeneti időszakot, hogy az érintetteknek elegendő idejük legyen az átállásra és az új rendszer megszokására, valamint legyen idő az új rendszer problémamentes bevezetésére. Legalább egy kétéves tesztidőszak előzze meg bármilyen rendszer bevezetését.

Az Ügyfélkapu+ elégséges megoldásként való elismerése – A köznevelésben dolgozók számára biztosított Ügyfélkapu+ használata megfelel a biztonságos kézbesítési szolgáltatás követelményeinek, amennyiben az elektronikus dokumentumok hitelesítése és kézbesítése a jogszabályokban meghatározottak szerint megtörténik. Az Ügyfélkapu+ használata mellett tehát nincs szükség további, új tárhely vagy rendszer létrehozására, ezáltal a DÁP-ra sem.

Kiadmányozás és kézbesítés – A jogviszony létesítéséről, valamint minden esetben, amikor a köznevelésben dolgozó úgy dönt, a papíralapú dokumentumok kézbesítése, a záradékolt papíralapú kiadmány biztosítása kötelező legyen, ahogyan azt a Státusztv. 20. § (9) bekezdése is lehetővé teszi, különös tekintettel az idősebb vagy hátrányos helyzetű munkavállalókra.

Technológiai és jogi garanciák biztosítása –

  • Adatbiztonsági felügyelet: az elektronikus kézbesítési rendszer működésének és biztonságának rendszeres ellenőrzése, beleértve az Ügyfélkapu+ szolgáltatást is.

  • Jogorvoslati lehetőség: világos és egyszerű jogorvoslati eljárás biztosítása az esetleges kézbesítési hibák vagy rendszerhibák esetére.

Oktatás és támogatás a digitális átálláshoz – Legyenek rövid, közérthető tájékoztatók, tegyenek közzé videókat a kollégák számára az Ügyfélkapu + regisztrációjához és használatához. Szükséges az Ügyfélkapu+ működésével kapcsolatos felhasználói támogatás kiterjesztése, beleértve egy 0-24 órás ügyfélszolgálat elérhetőségét.

Pénzügyi terhek csökkentése – A köznevelésben dolgozók számára a digitális ügyintézéshez kapcsolódó minden költséget (pl. internet-hozzáférés, eszközök beszerzése) állami forrásból fedezzenek, különös tekintettel az Ügyfélkapu+, vagy azok számára, akik azt választották, a DÁP működtetéséhez szükséges feltételek biztosítására.

Konzultáció és érdekegyeztetés – A szakszervezetek, civilszervezetek és szakmai képviseletek folyamatos bevonása a digitális átállás tervezésébe, bevezetésébe és ellenőrzésébe.

A szexuális felvilágosító programokat külön nem emeli ki a tervezet.