Hiába történt meg január 16-ától az elektronikus ügyintézésben való átállás az Ügyfékapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) rendszerére, sokan nem tudták elindítani az új alkalmazást: vagy azért, mert maguktól nem tudtak bejelentkezni a felületre, vagy azért, mert nem sikerült a szerdai határidőig bejutniuk valamelyik okmányirodába, hogy ott segítséget kérjenek.
Erre utal, hogy csütörtökön is országszerte meglehetősen zsúfoltak voltak a kormányablakok. A hivatalokat térképen megjelenítő és a várakozás időt is mutató okostelefonos alkalmazás szerint
az „ügyfélkapu” ügyintézésre Szombathelytől Debrecenig, Miskolctól Bajáig több mint száz hivatalnál legalább 30 perces várakozási időt jelzett az applikáció kora délután.
Ez a zsúfoltság leginkább a megyeszékhelyekre és a nagyobb városokra volt jellemző, de ha valaki hajlandó volt valamennyit utazni, egy kisebb járási központban – Bátaszéken, Barcson, Mezőkövesden, Edelényben vagy Dombrádon például – már kevesebb mint 15 perc alatt sorra kerülhetett. Az átállásra egyébként az elkövetkező hetekben, hónapokban is módja lesz mindenkinek, mert régi ügyfélkapun keresztül bármikor elvégezheti az új regisztrációt, „csak” az ügyeit nem tudja intézni elektronikusan, amíg ezt nem teszi meg. Ez leginkább a felvételire készülő diákoknak lehet gond, hiszen a jelentkezés is digitálisan történik, s ennek határideje jellemzően február 15-e: vagyis, ha addig valaki nem tölti le az új, kétlépcsős azonosítási rendszert, nem tudja beadni az ehhez szükséges dokumentumokat.
Ügyfélkapu: nem ment simán az Orbán-kormány nagy digitális váltása, az utolsó pillanatig alakítgatták a rendszertAz Europion közvélemény-kutató egyébként az átállás előtt, január 14. és 15. között, 1000 fő bevonásával, reprezentatív minta alapján „megszondázta” az embereket arról, mennyire voltak tájékozottak az új ügyintézésről, s milyen nehézségeket okozott beállítani az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP rendszert – erről a felmérésről már közöltünk részleteket. Az adatok szerint
a válaszadók közel fele teljes mértékben, míg további 36 százalékuk „valamennyire” tisztában volt az átállás részleteivel, s mindössze 6 százalékuk felelte azt, hogy egyáltalán nem tudott arról.
Érdekesség, hogy az idősek – 60 év felettiek – körében nem volt magasabb az elektronikus ügyintézéssel egyáltalán nem foglalkozók aránya az országos átlagnál, ez inkább a legalacsonyabb iskolázottsági kategóriában, valamint az alacsony jövedelműek és a falvakban élők körében volt jobban jellemző. A válaszadók 54 százaléka a jövőben az Ügyfélkapu+-t tervezi használni, a DÁP applikáció lehetőségével csak 24 százalékuk kívánt élni. A magyarok relatív többsége elsősorban a sajtóból és médiából tájékozódott az átállás részleteiről, de az ismeretségi háló – család rokonok, munkatársak – is fontos szerepet töltött be ezen a téren. Hivatalos állami értesítésekből csak körülbelül minden ötödik állampolgár értesült, bár a 60 év felettiek és az alacsony jövedelműek körében ez az arány valamivel magasabb.
Szerdától már csak a Digitális Állampolgár és az Ügyfélkapu+ lesz elérhető, növelt kapacitással dolgoznak a kormányablakok„Az állam informatikai bántalmazóvá vált” – Zárulnak a régi ügyfélkapuk, a Digitális Állampolgár alkalmazást több mint 1,2 milliószor töltötték már le