Cikkünk hamarosan frissül!
Összeütközött egy 60 utast, valamint négyfős személyzetet szállító utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter Washingtonban a Potomac folyó felett – írja a CNN.
Az American Airlines utasszállítója, a Bombardier CRJ700 típusú 5342-es járat a kansasi Wichitából tartott Washingtonba. Éppen leszálláshoz készülődött a Ronald Reagan Washingtoni Nemzeti Repülőtéren, amikor amerikai keleti parti idő szerint este 9 óra (kelet-európai idő szerint csütörtök hajnali 3 óra) előtt összeütközött az UH-60 Black Hawk típusú katonai helikopterrel. Mindkét jármű a folyóba zuhant.
Az amerikai hadsereg közlése alapján a helikopteren, amely éppen kiképzésen volt, három katona tartózkodott.
Jelenleg rendőrségi búvárok kutatnak a Potomac folyóban, a mentésben a tűzoltók és a mentők is részt vesznek, összesen mintegy háromszázan.
Rendőrségi és katasztrófavédelmi források a CBS Newsnak azt mondták, a kutatóegységek már megtalálták a repülőgép egyik fekete dobozát és legkevesebb 30 holttestre bukkantak.
Az, hogy a fekete dobozok közül a fedélzeti hangrögzítőt vagy a repülési adatokét találták meg, egyelőre nem világos. A Bombardier CRJ700 a tetejére állt a vízben, de a törzse ép maradt.
Az első jelentések még közvetlenül a balesetet után arról szóltak, hogy négy túlélőt mentettek ki a vízből, a CNN azonban úgy tudja, még egy túlélőt sem találtak. Eközben az NBC News arról ír, hogy a holttesteket kiemelték a vízből, de hogy hányat, azt a forrásai nem árulták el.
A Potomac folyó átlagosan 7,3 méter mély, túlélők és halálos áldozatok után 2 és fél-3 méteres sötét, zavaros vízben kutatnak, amelyik jégdarabokat sodor – mesélte John A. Donnelly Sr., a washingtoni katasztrófa-elhárítás vezetője. Közlése szerint a mentés akár napokig tarthat, a keresésbe egy búváregységgel beszállt az FBI is.
A CBS News úgy tudja,
az ütközés következtében az utasszállító több darabra tört, és jelenleg 152-243 centiméter mélyen van a vízben. A keresést végző búvárcsapat az egyik fekete dobozt is megtalálhatta.
A Ronald Reagan repülőteret lezárták a baleset miatt, a légikikötő a tervek szerint késő délelőttig, 11 óráig (délután 5 óráig) nem fogad és nem indít járatokat.
Az amerikai műkorcsolya-szövetség, a USFSA közleményben erősítette meg, hogy
több műkorcsolyázó is tartózkodott az utasszállító fedélzetén.
A sportolók edzőikkel és családtagjaikkal egy, az Egyesült Államok műkorcsolya-bajnokságával összefüggésben Wichitában tartott edzőtáborból tértek vissza Washingtonba. A Reuters a TASZSZ orosz állami hírügynökségre hivatkozva arról számol be, két világbajnok orosz műkorcsolyázó és az edzőik is a járaton utaztak. Orosz médiabeszámolók szerint köztük volt Jevgenyina Siskova és Vadim Naumov, akik 1994-ben párosban szereztek világbajnoki címet, valamint Inna Voljanszkaja, aki még szovjet színekben versenyzett.
A CBS News szerint a nyomozók elsősorban arra összpontosítanak, hogy megtudják, a végzetes pillanatban a helikopter miért éppen azon a helyen és magasságban repült, ahol az utasszállító közlekedett.
Sean Duffy amerikai közlekedési miniszter egy sajtótájékoztatón közölte, sem a repülőgép, sem a helikopter nem repült szokatlan mintázatban. John Donnelly, a helyi tűzoltó- és segélyszolgálatok vezetője felidézte, a mentőalakulatok munkáját a hideg időjárás, a szél és a jeges víz is nehezítette. Hozzátette, a csapatok az utasszállítón tartózkodók közül 27, a helikopteren utazók közül pedig egy ember holttestét találták meg.
„Nem hisszük, hogy a balesetnek vannak túlélői”
– fogalmazott.
Robert Isom, az American Airlines vezérigazgatója minden érintettnek részvétét fejezte ki, és leszögezte, a céljuk minden tőlük telhetőt megtenni annak érdekében, hogy támogassák őket. A szeretteikről információt kereső családtagok és barátok számára segélyvonalat hoztak létre. Kiemelte, az utasszállító „normális megközelítésben” ereszkedett a repülőtér felé, és egyelőre nem tudni, miért ütközött a helikopterrel.
A CNN a LiveATC.net-től szerzett légiirányítási hangfelvétel alapján arról számolt be, hogy az ütközést megelőző pillanatokban a következő hangzott el:
„PAT 2-5, van CRJ a látókörében?”
– kérdezte a légiforgalmi irányító, majd azt mondta: „Haladjon el a CRJ mögött.”
A baleset pillanatában a háttérben ziháló hangokat, és egy „oooh!” felkiáltást hallani. A történtekről egy másik pilótát is értesítettek: „Nem tudom, észrevetted-e, mi történt, de a 3-3-as végénél ütközés volt. Határozatlan időre leállítjuk a műveleteket, ha vissza akar menni a kapuhoz.”
A hanganyag alapján a baleset megtörténtét egy másik pilóta is megerősítette a légiforgalmi irányítónak, és később elhangzott, „úgy tűnik, mindkét érintett repülőgép a folyóban van, kutatás és mentés lesz folyamatban.”
Donald Trump amerikai elnök közleményben jelezte, hogy szorosan követi a fejleményeket, egyben köszönetet mondott a mentésben dolgozóknak. „Világos égbolt volt éjszaka. (...) Úgy tűnik, ezt meg kellett volna előzni. Nem jó” – írta utána a politikus a Truth Socialön. Hozzátette, a repülőgép a megszokott útvonalon közeledett a repülőtér felé, égtek a fényei, a helikopter pedig hosszabb ideig egyenesen felé tartott.
„Miért nem ment fel vagy le, vagy fordult meg a helikopter? Miért nem mondta az irányítótorony a helikopternek, hogy mit tegyen, ahelyett, hogy megkérdezte, látta-e a gépet?”
– tette fel a kérdést az amerikai elnök.
Az ütközés idején 19 másik repülőgép volt a levegőben a Ronald Reagan repülőtér közelében, ezeket a Dulles nemzetközi repülőtérre irányították.
A Ronald Reagan repülőtér az amerikai főváros rendkívül forgalmas belföldi repülőtere, közvetlenül a Potomac folyó partján fekszik, hivatalosan a Virginia állambeli Arlington területén.
Donald Trump: Meg kellett volna előzni az utasszállító és a helikopter ütközését