Kína;Tajvan;szabotázs;kábel;

Tajvan elfogott egy Kínához köthető hajót, miután megsérült egy tenger alatti kábel

Vélhetően egy olyan szürke zónás akcióról van szó, amelyet Peking sosem fog hivatalosan elismerni. 

A tajvani parti őrség közlése szerint feltartóztattak egy Kínához köthető teherszállító hajót, miután a Tajvani-szoros térségében, a Penghu-szigetekhez vezető egyik tenger alatti kábel megsérült – írja a Reuters.

Három hajót küldtek ki, hogy feltartóztassák a kínai legénységgel közlekedő Hong Tai 58-at, amely Togóban van bejegyezve, és éppen akkor horgonyzott le Tajvan délnyugati partjainál, a tengeri kábel közelében, amikor az meghibásodott. A hatóságok szerint a hajó Kínához köthető, ám egy úgynevezett „kényelmi lobogó alatt” közlekedett. (Ez a gyakorlat arra utal, amikor egy hajó tulajdonosa olyan országban jegyezteti be a hajóját, amely kedvezőbb szabályozásokat kínál, mint a tulajdonos saját országa – szerk.)

„Mind a nyolc legénységi tag kínai állampolgár, és nem zárjuk ki a lehetőségét annak, hogy egy újabb kínai, szürke zónás zaklatásról van szó” – olvasható a közleményben, amely hozzátette, hogy további vizsgálatok szükségesek. Tajvan digitális minisztériuma szerint a Penghu és más, part menti szigetek kommunikációja nem szakadt meg, mivel a szolgáltatást más kábelekre irányították át. Egy magas rangú tajvani biztonsági tisztviselő névtelenséget kérve a Reutersnek elmondta, hogy a kormány nemzetbiztonsági kérdésként kezeli az incidenst. „Ez túlmutat a szokásos eseteken” – mondta, rámutatva arra, hogy a hajó már szombat óta a tajvani vizek délnyugati részén tartózkodott, és többszöri felszólítás ellenére sem válaszolt a parti őrség hívásaira.

A digitális minisztérium adatai szerint idén öt esetben jelentettek tengeralatti kábelmeghibásodást, míg 2024-ben és 2023-ban egyaránt három-három ilyen eset történt. 2023-ban két, a Matsu-szigetekhez vezető tengeralatti kábel is megsérült, ami az internetkapcsolat megszakadását eredményezte. A tajvani hatóságok akkor azt állították, hogy két kínai hajó felelős a károkért, de nem találtak bizonyítékot a szándékos rongálásra.

Az elmúlt években több gyanús tenger alatti kábelkárosodás történt a Balti-tenger térségében is, amelyek felkeltették a hatóságok és a nemzetközi közösség figyelmét. 2024 novemberében két kommunikációs kábel sérült meg: az egyik a finnországi Helsinki és a németországi Rostock között húzódó C-Lion1 kábel, a másik pedig a svédországi Gotland szigetét és Litvániát összekötő BSC kábel. A vizsgálatok során kiderült, hogy a kínai „Yi-Peng 3” nevű teherhajó a kábelek sérülésének idején és helyszínén tartózkodott, ami finoman szólva is gyanút keltő tényező. 

Tavaly karácsonykor a Finnországot Észtországgal összekötő Estlink 2 elektromos kábel rongálódott meg: a finn hatóságok vizsgálata szerint az „Eagle S” nevű orosz tartályhajó horgonya okozhatta a kárt, mivel a hajó mozgása egy közel száz kilométer hosszú nyomot hagyott a tengerfenéken, a kábel közelében. Idén január 26-án pedig a svéd hatóságok indítottak vizsgálatot, miután megsérült egy Lettországot és a svédországi Gotland szigetét összekötő tenger alatti optikai kábel. A gyanú szerint a máltai zászló alatt közlekedő „Vezhen” nevű hajó okozhatta a károsodást, amelyet később a svédek feltartóztattak.

„Fáradt és túlterhelt vagyok, és nem tudok mindennel foglalkozni” – indokolta a szerinte hibás lépést a szerb elnök.