A tajvani parti őrség közlése szerint feltartóztattak egy Kínához köthető teherszállító hajót, miután a Tajvani-szoros térségében, a Penghu-szigetekhez vezető egyik tenger alatti kábel megsérült – írja a Reuters.
Három hajót küldtek ki, hogy feltartóztassák a kínai legénységgel közlekedő Hong Tai 58-at, amely Togóban van bejegyezve, és éppen akkor horgonyzott le Tajvan délnyugati partjainál, a tengeri kábel közelében, amikor az meghibásodott. A hatóságok szerint a hajó Kínához köthető, ám egy úgynevezett „kényelmi lobogó alatt” közlekedett. (Ez a gyakorlat arra utal, amikor egy hajó tulajdonosa olyan országban jegyezteti be a hajóját, amely kedvezőbb szabályozásokat kínál, mint a tulajdonos saját országa – szerk.)
„Mind a nyolc legénységi tag kínai állampolgár, és nem zárjuk ki a lehetőségét annak, hogy egy újabb kínai, szürke zónás zaklatásról van szó” – olvasható a közleményben, amely hozzátette, hogy további vizsgálatok szükségesek. Tajvan digitális minisztériuma szerint a Penghu és más, part menti szigetek kommunikációja nem szakadt meg, mivel a szolgáltatást más kábelekre irányították át. Egy magas rangú tajvani biztonsági tisztviselő névtelenséget kérve a Reutersnek elmondta, hogy a kormány nemzetbiztonsági kérdésként kezeli az incidenst. „Ez túlmutat a szokásos eseteken” – mondta, rámutatva arra, hogy a hajó már szombat óta a tajvani vizek délnyugati részén tartózkodott, és többszöri felszólítás ellenére sem válaszolt a parti őrség hívásaira.
Hszi Csin-ping figyelmeztetett, hogy senki nem állíthatja meg Kína és Tajvan egyesülésétKína most 17 repülővel és hat hajóval közelítette meg TajvantA digitális minisztérium adatai szerint idén öt esetben jelentettek tengeralatti kábelmeghibásodást, míg 2024-ben és 2023-ban egyaránt három-három ilyen eset történt. 2023-ban két, a Matsu-szigetekhez vezető tengeralatti kábel is megsérült, ami az internetkapcsolat megszakadását eredményezte. A tajvani hatóságok akkor azt állították, hogy két kínai hajó felelős a károkért, de nem találtak bizonyítékot a szándékos rongálásra.
Az elmúlt években több gyanús tenger alatti kábelkárosodás történt a Balti-tenger térségében is, amelyek felkeltették a hatóságok és a nemzetközi közösség figyelmét. 2024 novemberében két kommunikációs kábel sérült meg: az egyik a finnországi Helsinki és a németországi Rostock között húzódó C-Lion1 kábel, a másik pedig a svédországi Gotland szigetét és Litvániát összekötő BSC kábel. A vizsgálatok során kiderült, hogy a kínai „Yi-Peng 3” nevű teherhajó a kábelek sérülésének idején és helyszínén tartózkodott, ami finoman szólva is gyanút keltő tényező.
Hajózási cégekkel fizettetné meg a Balti-tengerben húzódó kábelek védelmét az észt védelmi miniszterTavaly karácsonykor a Finnországot Észtországgal összekötő Estlink 2 elektromos kábel rongálódott meg: a finn hatóságok vizsgálata szerint az „Eagle S” nevű orosz tartályhajó horgonya okozhatta a kárt, mivel a hajó mozgása egy közel száz kilométer hosszú nyomot hagyott a tengerfenéken, a kábel közelében. Idén január 26-án pedig a svéd hatóságok indítottak vizsgálatot, miután megsérült egy Lettországot és a svédországi Gotland szigetét összekötő tenger alatti optikai kábel. A gyanú szerint a máltai zászló alatt közlekedő „Vezhen” nevű hajó okozhatta a károsodást, amelyet később a svédek feltartóztattak.
Megrongáltak egy optikai vezetéket Lettország és Svédország között a Balti-tengerenA svédek feltartóztattak egy hajót a Balti-tengeren megrongált optikai kábel miatt, szabotázs gyanújával előzetes vizsgálat indult