Taylor Swift;zeneipar;Billie Eilish;

Chappell Roan megjelenése nyílt kiállás az őt kritizálókkal szemben

Markáns női popsztárok és a kimért zeneipar

A Z generációs női popénekesek minden, a hagyományos popsztárok cukormázas imidzsét levetkőzött őszinteségükkel együtt sem rengetik meg a férfiak domináns jelenlétét a zeneiparban.

2024 a női előadók éve volt, olyannyira, hogy kollégái mellett Taylor Swift 11. megjelent stúdióalbuma csak sokadlagos hírnek számított – pedig úgy néz ki, hogy a könnyűzenében továbbra is alulreprezentálva maradtak a nők.

Az már a februári Grammy-díjátadón is látszott, hogy az elmúlt évben a női énekesek milyen irgalmatlanul tematizálták a könnyűzenét:

a hat legfontosabb zenei díjból négyet vittek el – bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy évvel korábban mindet sikerült.

Eközben nem veszített népszerűségéből Taylor Swift, aki 2024-ben a Spotify leghallgatottabb előadója, a legtöbbet játszott dal pedig a hetekig globális listavezető Espresso lett Sabrina Carpentertől, míg Chappell Roant az amerikai Billboard magazin az év legjobb új előadójává választotta. A Z generációs női popénekesek viszont minden, a hagyományos popsztárok cukormázas imidzsét levetkőzött őszinteségükkel együtt sem rengetik meg a férfiak domináns jelenlétét a zeneiparban – legalábbis egy felmérés szerint, mely a fontosabb Grammy-díjak jelöltjei mellett a Billboard Hot 100 szokásos év végi listáját vizsgálta.

Utóbbi helyeit 37,7 százalékban foglalták el nők 2024-ben. A számok alapján viszont a színfalak mögött sem jobb a helyzet: a dalszerzők mindössze 18,9 százaléka nő. Ami a Grammy-jelöléseket illeti, 2025-ben a fontosabb kategóriákban jelöltek alig negyede (22,7 százalék) nő. Ezen kívül az év lemeze, az év dala és a legjobb új előadók között is csökkent a nők aránya, az év dalszerzője kategória jelöltjei között viszont többségben maradtak 2024-hez képest. A hazai zenei színtérrel kapcsolatban megkerestük az Artisjust: a rendelkezésre álló adataik szerint az új regisztrált dalszerzők között a nők aránya 21,97 százalék (ami elmondásuk szerint évek óta körülbelül így stagnál). A jogdíjfelosztásban viszont még látványosabb a nemek között különbség:

a top 30 rádiós dal szerzői között 74 szerzőből 7, a top 30 online dal szerzői között pedig 72 szerzőből mindössze 4 nő szerepel.

Az új generációs női popsztárokat már nem lehet kizárólag két lábon járó piackutatásként kezelni, mint a kilencvenes években Britney Spears esetében. Egy rakás olyan tulajdonság miatt válnak ugyanis elképesztően népszerűvé, ami korántsem a hagyományos showbiznisz imázsára épül: a dalszövegek ugyanúgy kendőzetlenül szólnak súlyos szorongásról, mint a leggiccsesebb szerelmekről, a test túltolt tárgyiasítása helyett már a pozitív testkép a trend (részben annak köszönhetően, hogy önértékelési problémáiról Taylor Swift rendszeresen nyíltan beszél), vagy még inkább az önelfogadás – nem hiába épült erre Charli XCX neonzöld brat summer kampánya is 2024-ben. Egy ilyen környezetben Lady Gaga extrém külseje és Billie Eilish túlméretezett ruhái is egy-egy nyilvános bemutatás a klasszikus női popsztár felé mutatott elvárásnak – ami a közösségi média felszínes tökéletességéből kiábrándult fiatal generációval rezonál ugyan, de a zeneiparban láthatóan igencsak kevesek szekerét tolja meg igazán.

A sorozat 16 milliárdos állami támogatással készült, az eseményen rengetegen ott voltak a NER-elitből.