Gondolta volna? Ez is kell a fogyáshoz

Publikálás dátuma
2018.02.07 13:00
Illusztrációk: Shutterstock
Fotó: /
Van, hogy bár mindent jól csinálunk odafigyelünk, mennyit és mit eszünk, hetente legalább kétszer sportolunk, mégsem fogyunk. Ilyenkor érdemes átgondolni, és ha szükséges növelni az alvás mennyiségét és minőségét - mondta  Dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológus egy friss tanulmány eredményeit ismertetve.

Jó hírrel szolgáltak nemrégiben a King's College London kutatói a kimerült diétázóknak. Tanulmányukból ugyanis kiderült: a nem elegendő mennyiségű alvás nemcsak a magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulásának lehet rizikófaktora, de az elhízásé is. A kevés, azaz 7 óránál rövidebb alvás problémája a Centers for Disease Control and Prevention szervezet szerint 3-ból 1 amerikait érint.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

Az angol kutatók azt vizsgálták, hogy néhány egyszerű, alvási szokás megváltoztatása segít-e az alvásidő növelésében. 21, keveset alvó felnőttnek adtak olyan tanácsokat, mint az elalvási rutin bevezetése, az esti meleg fürdőzés vagy a koffeinfogyasztás visszaszorítása. A résztvevők alvási naplót kezdtek vezetni és szenzorokat kellett viselniük, amelyekkel azt rögzítették, pontosan mennyi időt töltöttek ágyban és mennyit aludtak. A szakemberek megfigyelték a résztvevők táplálkozását is. Az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban publikált eredmények szerint az alanyok 86 százaléka töltött több időt ágyban, közel a felük 52-90 perccel többet is aludt, és a csoport három tagja elérte az ajánlott 7-9 órás alvást is. A kutatók hangsúlyozták: bár jók az eredmények, az új szokások kialakításához több idő kell.

A tanulmány érdekessége volt az is, hogy kiderült, azok, akiknek sikerült többet aludniuk, 10 grammal kevesebb cukrot és szénhidrátot fogyasztottak naponta, mint a keveset alvók. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozták, hogy ez csupán egy pilot tanulmány, amely további vizsgálódást tesz szükségessé, de az eredmények így is figyelemfelkeltőek. Különösen annak fényében, hogy korábbi kutatások már igazolták a kevés alvás és a kevésbé minőségi táplálkozás összefüggéseit. Az már korábban is ismert volt, hogy a rossz minőségű, kevés alvás és az alvászavarok az egészségre biztosan káros hatást gyakorolnak. Egy amerikai tanulmány szerint az apnoéban szenvedőknél az infarktus kockázata negyvenszer nagyobb, mint az egészséges embereknél.

A zavart éjjeli alvásnak nappali következményei is vannak. Aki kialvatlan, fizikailag és szellemileg fáradt, magasabb lehet a vérnyomást, szívritmuszavart, az érzékszervek tompulását, reggeli fejfájást, csökkenő szexuális vágyat, pszichés problémákat és akár depressziót is tapasztalhat. Egy vizsgálat szerint az alvási apnoében szenvedő személyek - a tartós fáradtság és a koncentrálási nehézségek miatt - ötször több közlekedési és munkahelyi balesetet okoznak.

Illusztrációk: Shutterstock

Illusztrációk: Shutterstock

Mindenképpen érdemes kivizsgáltatni magunkat, ha úgy érezzük, egész éjszaka gondolkozunk, nem tudunk kikapcsolni, és reggelente fáradtan ébredünk, napközben pedig álmosak, kimerültek vagyunk. Feltétlenül szomnológushoz kell fordulni, ha éjszakai légzéskimaradással, apnoéval küzdünk. Ha az éjszaka többször is arra riadunk, hogy egy-egy horkantás után levegőért kapkodunk, nagy valószínűséggel alvási apnoé betegségben szenvedünk, amely jelentősen növeli a magas vérnyomás, a szívinfarktus és a stroke kialakulásának esélyét is. A horkolás az úgynevezett alvásfüggő légzészavarok leggyakoribb tünete. Feltétlenül érdemes kivizsgáltatni, ha sikerül megszüntetni, gyakran a hálótársak alvászavarát is megoldjuk, és olyan szubjektív panaszok is enyhülhetnek, mint a nappali hangulatromlás, az ingerlékenység, a teljesítmény- és koncentrációcsökkenés, amely a nem megfelelő minőségű alvás következménye, amely szintén elősegítheti a hízást és gátolhatja a fogyást.

Szerző
2018.02.07 13:00

Ételallergiásan is lehet grillezni - Ezekre figyeljen!

Publikálás dátuma
2018.08.20 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Még nincs vége a grillszezonnak, viszont egyre több embert ételallergiás vagy ételintoleranciás, ezért könnyen előfordulhat, hogy vendégként vagy házigazdaként a „mentes étkezésre” is ügyelni kell.

Nem mindegy, milyen a diéta

A tejfehérje és tejcukormentes diéta fogalma például gyakran keveredik, pedig az érintetteknek nagyon kellemetlen tüneteket okoz, ha – akár kis mennyiségben is – fogyasztanak a számukra problémás összetevőtől. Ha valaki a tejcukorra érzékeny, laktózmentes tejtermékeket fogyaszthat, aki azonban tejfehérjementes diétán van, semmilyen tejterméket nem ehet. Ilyenkor, ha biztosra akarunk menni, növényi tejeket érdemes használnunk. Salátára inkább olívaolaj alapú öntetet, turmix helyett pedig víz vagy jég alapú smoothie-t készítsünk. Fontos tudni, hogy a késztermékek – pékáruk, kekszek, ropik, csokoládék és felvágottak – is tartalmazhatnak tejszármazékot, ezért vásárlás előtt mindig olvassuk el az összetevőket - hívta fel a figyelmet Rajcsik Enikő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Mentes köret

Ha saláta mellé vagy helyett valami mást is készítenénk, ne kizárólag a rizsre vagy krumplira gondoljunk. Gluténmentes és magas rosttartalmú, lassan felszívódó köretet quinoából, kölesből, hajdinából és amarántból is készíthetünk. 

A fűszer is árthat

Cöliákia vagy gluténérzékenység esetén nem szabad gluténtartalmú élelmiszereket fogyasztani. Glutén a búzában, árpában és rozsban található, de sok termék szennyeződhet, ha az előállítás vagy csomagolás olyan üzemben történik, ahol gluténtartalmú élelmiszerekkel is dolgoznak. Kevesen tudják, hogy ez akár a fűszerekkel is megeshet.
A füstölt, szárított húsféleségek kerülendők, de a pácolt húsok remekül illenek a hisztamin intoleranciások étrendjébe. Arra kell azonban figyelni, hogy mindig friss húst használjunk az ételekhez. Vásárlás után azonnal tegyük be a hűtőbe, és érdemes hamar be is pácolni, mert az olaj megakadályozza, hogy a hús felszíne levegővel érintkezzen, ami szintén megnövelné a hisztamintartalmát.

A tálalás is veszélyeket rejt

Ha végig odafigyeltünk: allergénmentes alapanyagokat vásároltunk, amelyek a főzés során sem érintkeztek a többi étellel, akkor a tálalásnál se kövessük el azt a hibát, hogy egymás mellé téve szervírozzuk a mentes és a hagyományos összetevőket tartalmazó ételeket, mert akkor is allergén kerülhet rá, és ez is épp olyan tüneteket okozhat, mintha a másik alapanyagokkal készített ételből fogyasztana az allergiás - mondta Rajcsik Enikő.
2018.08.20 14:14
Frissítve: 2018.08.20 14:14

Az extrém hideg és meleg is hozzájárul az egészséges életmódhoz

Publikálás dátuma
2018.08.18 14:14
Illusztráció: AFP
Fotó: /
A fizikai aktivitás és a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a szaunázás és a hideg fürdő, a jégkamra is jelentősen hozzájárul a gyógyuláshoz, az egészség fenntartásához.

Miért jó a meleg?

A  szaunázás nem csak a pihenés és relaxálás eszköze - derült ki a Mayo Klinika tanulmányából. A rendszeresen szaunázóknál ugyanis alacsonyabb a magas vérnyomás, a szív-érrendszeri betegségek előfordulása, valamint kisebb arányban küzdenek tüdőbetegségekkel, kognitív- és mentális zavarokkal. Korábbi tanulmányok azt is bizonyították, hogy csökken a gyulladások előfordulása és az immunrendszer is megerősödik az extrém meleg hatására, japán szakemberek enyhe depresszió kezelésében is használják a szaunát. 
A kutatók szerint a pozitív hatások egyik fő oka, hogy ha rendszeresen - hetente egyszer - 5-20 percig 80-100 Celsius fok közti hőmérsékleten tartózkodunk, a szívverés felgyorsul, akár a percenkénti 120-150 ütést is elérheti, ami egy edzéshez hasonló, miközben izmok nem aktiválódnak. Ugyanakkor érdemes mértékletesnek lenni: akik jelentősen túllépik a heti egyszeri alkalmat, egyes tanulmányok szerint megnövelik a magas vérnyomás és a szívinfarktus rizikóját. Érbetegeknek, szívbetegeknek pedig ajánlott kezelőorvosukkal konzultálniuk a szaunázásról - mondta Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája.

Miért jó a hideg?

A hidegterápia – amely jelenthet hideg zuhanyt, merülő medencét, jeges vízbe mártózást, úszást vagy akár úgynevezett krioterápiát – szintén számos előnnyel kecsegtet. Serkenti az immunrendszer működését, gyulladáscsökkentő és ráadásként a fogyást is elősegítheti. Egy, a Nature magazinban publikált tanulmány szerint az extrém hideg hatására a szervezet a zsírt egészségesebb típusúra képes alakítani, így a fagy közvetve megkönnyíti a testsúly csökkentését. Más tanulmányok szerint a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében is szerepe lehet a hideg terápiának
„Az extrém meleggel és a hideggel való megküzdés a fitnesz ismert módszere, környezeti kondicionálásnak is hívhatjuk. Ezzel növelhető a test rezilienciája, vagyis az a rugalmas ellenállási képessége, amellyel akár egy sokkszerű külső hatáshoz is képes sikeresen alkalmazkodni. Ezért ezt az elemet érdemes beépíteni az alapok, vagyis a mozgás és a táplálkozás mellé.”
- fogalmazott Dvorák Márton.
2018.08.18 14:14
Frissítve: 2018.08.18 14:14