Relaxálás - A szervezet gyorstöltője

Publikálás dátuma
2018.06.13. 16:14
Illusztráció: Shutterstock
A relaxáció, a rövidebb vagy hosszabb ideig tartó teljes ellazulás, olyan hatással van a szervezetünkre, mint a telefonunkra a töltés.

A relaxáció a stressz, a testi és mentális feszültségek oldására szolgál. Tudatos alkalmazása megtanít, hogy éberebbek, ellenállóbak és rugalmasabbak legyünk a környezet kihívásaival szemben. Egyenletesebbé teszi a szívműködést, harmonizálja a vérnyomást, a belső szervek vérellátását, beindítja az immunrendszer öngyógyító folyamatait. „Visszakapcsolódás” után új erőre kapunk, akár a telefon vagy a számítógép. Tűnhet időveszteségnek, hogy „semmit sem csinálva” fekszünk, de utána akár teljesen más megvilágításba kerül minden az életünkben, a testi felfrissülés mellett pszichésen is újraindít – mondta a Népszavának  Bogdán-Molnár Virág jógaoktató.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Lehet gyors elsősegély: ha nagyon fáradtak, stresszesek vagyunk, akár a buszon, villamoson, vagy autóban utazva is lehunyhatjuk a szemünket és néhány mély légzéssel ellazíthatjuk az izmainkat, már ez is felfrissít és sokkal jobban fogjuk érezni magunkat utána.

Kisöpri a feszültséget

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A hosszabb változatban hanyatt fekvésben, jógásan: hullapózban szisztematikusan vezetjük végig a relaxációt az egész testen. Az a fontos, hogy teljesen kikapcsoljunk. A behunyt szem segít, hogy befelé forduljon a figyelmünk. A legjobb, ha a fejtetőtől indulva minden izmon végigmegyünk. Érdemes a „stresszbegyűjtő” arcnál elidőzni, gyakran önkéntelenül ráncoljuk a homlokunkat, rángatjuk a szemünket, összeszorítjuk az állkapcsunkat, az ellazítása hat az elmére és a belső működésre is. Aztán az összes izmot érintve el kell jutnunk a talpunkig. A relaxáció egyik titka a figyelem, a másik pedig a légzés. Az ellazult és puhán, mélyen lélegző állapotban kicsit a problémáink mögé vagy fölé kerülünk, azaz kevésbé hatnak ránk az aktuális stresszhatásaink. Valószínű, hogy a csendből kilépve meg is találjuk a megoldásokat a problémás helyzetekre, sokkal inkább, mint állandóan azokon „pörögve” - hangsúlyozta a jógaoktató.

Szerző

Milyen a jó lábbeli?

Publikálás dátuma
2018.06.12. 16:14
Illusztráció: pexels.com
Nem mindegy, milyen lábbeliben töltjük a nap nagy részét. A manuálterapeuta a rossz cipők miatti kialakuló ártalmak tanulságait összegezve elmondta, mire érdemes figyelni.

Milyet vegyünk?

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Fontos, hogy a cipő talpa ne legyen se nagyon vékony, se rugalmatlan, hogy a sarokfogásnál a talaj reakciós erői ne károsítsák a lábat. Az ugyanis sarokfájdalomhoz és sarkantyú kialakulásához vezethet. A cipő kérge ne legyen túl puha, befelé dőlő bokánál ez különösen lényeges, mert meg kell tartani a sarokcsont normál helyzetét. Fontos a cipő sarkának mérete is, a magassarkú nem egészséges, mert az előlábra helyezi a testsúlyt, ennek következtében lelapul a harántboltozat, és előbb bütyök, majd akár kalapácsujj is kialakulhat. Arra is figyelni kell, hogy a lábujjaknak legyen elég helyük, kényelmesen elférjenek, ne legyenek összeszorítva a cipőben – sorolta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász a cipővásárlási szempontokat.

Lehetőleg olyan anyagból készült cipőt viseljünk, ami lélegzik, hogy ne fülledjen be a láb. Ez általában „csupán” kellemetlenséget okoz, az érrendszeri és cukorbetegségben szenvedők viszont sokszor nem is érzik, ezért könnyen sebek alakulhatnak ki a lábukon, amelyek aztán nagyon nehezen gyógyulnak. Számukra a legjobb megoldás, ha egyedileg készített cipőt hordanak.

Trendi topánkák

Nyári szandálból is lehet olyat találni, ami vastagabb talpú és inkább kényelmes, mint magas sarkú. A kirándulásra is alkalmas típusok általában jók, nagyon ártalmasak viszont az egyébként nagyon népszerű saruk, amelyek károsabbak még a betonon mezítláb járásnál is, mert teljesen mereven csapódik be a láb. A szintén elterjedt balerinacipő viselése sem ajánlott, mert a lekerekített orra miatt ráadásul még össze is szorítja a lábujjakat - mondta a szakember.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Nincs általános sportcipő!

"Fontos, hogy a sportágnak megfelelő cipőt viseljünk, nincs olyan, ami mindegyikhez jó lenne" – hangsúlyozta Hulényi-Gróf Orsolya. A sportágspecifikus lábbeliket az adott sportág jellemzőinek figyelembe vételével tervezték, ezért képesek tompítani a lábat érő terhelést.

Kell betét?

Gyerekeknek nem célszerű lúdtalpbetétet hordani, sokkal hatásosabb az aktív korrekció. Ennek ideális eszköze az úgynevezett szupináló cipő, ami optimális helyzetbe billenti a sarokcsontot, a megfelelően kemény cipőkéreg nem engedi bedőlni a bokát, a talpboltozatot tartó izmok pedig aktívan tudnak dolgozni. Célszerű megtanulni és naponta alkalmazni a lúdtalptornát is. Idősebbeknél viszont - talpfájdalom esetén különösen - kifejezetten indokolt lehet az – egyedi - lúdtalpbetét használata, mert a szalagok már rugalmatlanok, nem tudják változtatni a helyzetüket.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Szilikonos szupináló sarokéket bárki használhat, ami szintén optimális helyzetbe billenti a sarokcsontot. Nagy előnye, hogy a talajreakciós erőkből is sokat elnyel. Ennek köszönhetően térdprobléma esetén is hasznos a viselése, mert beszáll a „lengéscsillapításba” és tehermentesíti az ízületet - mondta a manuálterapeuta.

Szerző
Témák
cipő lábbetét

Nem is mindig meglévő anyajegyből alakul ki a melanoma

Publikálás dátuma
2018.06.11. 18:16
Illusztráció: AFP
Az anyajegyek méretében, alakjában tapasztalt változások mellett a bőrön újonnan megjelenő foltokra, kinövésekre és egyéb elváltozásokra is figyelni kell, hogy a melanomát idejében kiszűrjük, ezért a teljes testfelületet javasolt alaposan átvizsgálni - mondta dr. Rózsa Annamária bőrgyógyász, az Anyajegyszűrő Központ orvosa.

A melanoma a bőrben lévő pigmentsejtekből kiinduló rosszindulatú daganat, ezért nemcsak a meglévő anyajegyekben alakulhat ki, hanem bármilyen újonnan megjelent festékes elváltozás esetén is. A Journal of the American Academy of Dermatology folyóiratban közölt korábbi kutatás szerint, a vizsgált 20126 melanomás eset 70.9 százalékában új elváltozásként jelentkezett és csak 29.1 százalékból meglévő anyajegyből alakult ki a daganatos elváltozás.

Önvizsgálat nélkül rosszabbak az esélyek

A melanoma gyorsan terjeszkedő, agresszív bőrdaganat, a túlélési esélyek akkor a legjobbak, ha korai stádiumban, még mielőtt áttéteket okozna, felfedezik. Ennek érdekében a bőrt fontos rendszeresen otthon is ellenőrizni. Havonta egyszer alaposan vizsgáljuk át a teljes bőrfelületet, a nehezen elérhető területekhez, mint például a hátunk, kérjünk segítséget. Ilyenkor ne csak az anyajegyeket ellenőrizzük, hanem arra is figyeljünk, hogy jelent-e meg bármilyen új elváltozás, folt, kinövés.

Rendszeres szűréssel csökkenteni lehet a melanoma miatti halálozást

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

2014-ben, az Egyesült Államokban 76665 embernél diagnosztizáltak melanomát. 9324 eset végződött halállal. Dr. Rózsa Annamária szerint mindez azért különösen elszomorító, mert ma már olyan korszerű technológia áll rendelkezésre az anyajegyszűrésben, amivel a beteg teljes testfelületéről digitális képeket lehet készíteni. A szoftver képes az előző vizsgálat képével összevetni a bőr aktuális állapotát, így garantált, hogy az anyajegyekben történt változások mellett a legkisebb új folt sem marad észrevétlen. A teljes testtérképes anyajegyszűrést évente-félévente ajánlott elvégeztetni. És fontos a bőrtípusnak megfelelő napvédelem, a leégés elkerülése is.

Szerző