A férfiak közül szedi áldozatait az új evészavar

Publikálás dátuma
2018.11.07 12:04
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Míg az anorexia és a bulimia főleg a fiatal nőket sújtja, addig a kontrollálatlan zabálási rohamokkal járó falászavar a 30-40 év körüli férfiakat érinti leginkább. Hátterében biológiai és pszichológiai tényezők egyaránt állhatnak, ezért a betegek kezelése is komplex.
A falászavart mint az evészavarok újabb formáját 1992-ben írták le, 2013-ben pedig már önálló kórképként kapott helyet a mentális betegségek listáján. Míg a bulimia és az anorexia túlnyomórészt a fiatalabb korosztályra jellemző, addig falászavarral a 30-40 éves korosztály a leginkább érintett, a páciensek 40 százaléka közülük kerül ki – mondta dr. Babusa Bernadett. A Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének adjunktusa azt is megjegyezte, hogy míg a klasszikus evészavarok jobbára a nők körében gyakoriak, addig a falászavarral érintettek mintegy 40 százaléka férfi. Összességében a népesség mintegy 1-3 százaléka lehet érintett, a testsúlycsökkentő programok résztvevői között azonban ennél jóval magasabb, 5-8 százalékos a falászavarban szenvedők aránya.

Túlevés - túlsúly

A betegség jellemzője, hogy minimum három hónapig hetente legalább egyszer kontrollálatlan falásrohamok jelentkeznek, amelyek után, a bulimiával szemben, nincs kompenzáló viselkedés – hánytatás vagy sport-, így idővel az érintettek csaknem fele túlsúlyos lesz. A táplálkozási szokások kaotikusabbá válnak, egyszerre jóval nagyobb mennyiségű ételt, több kalóriát fogyaszt az érintett. Falászavarban szenvedőknél evés után nem alakul ki teltségérzet, így olyan szintig képesek túlenni magukat, hogy végül kellemetlen feszültségérzés jelentkezik. Társas helyzetben általában ugyanannyit esznek, mint mások, a falásrohamok többnyire akkor törnek rájuk, amikor egyedül vannak, általában este, éjjel. Azok az elhízottak, akik falászavarban szenvednek, jellemzően napközben is többet nassolnak.
A klasszikus evészavarokkal szemben falászavar esetén meghatározóbb a negatív érzelmek (harag, düh, frusztráció) jelenléte, miközben ritkábban jellemző a testsúly és az alak miatti szorongás. Az érintett evéssel igyekszik szabályozni a negatív érzelmi állapotokat.

Szerteágazó okok - komplex kezelés

Az evészavar általában krónikus betegség, hosszú hónapokig, évekig fennáll, és többnyire csak akkor derül ki, amikor a betegnek egyéb, másodlagos zavarai is jelentkeznek. Ilyenek a pszichés problémák, a túlsúly miatt magas vérnyomás, szívbetegség és mozgásszervi megbetegedések is előfordulhatnak. A zavar hátterében egyrészt agyi vagy genetikai eredetű biológiai tényezők is állhatnak, de pszichológiai okok, például alacsony önértékelés, szorongás, depresszió, stressz, illetve a negatív érzelmekkel való nehéz megküzdés, valamint a testet ért folyamatos kritikák is okozhatják. Gyakori, hogy az érintett gyermekként kövér volt, illetve hogy fizikai vagy szexuális abúzust élt át. 
A szerteágazó okok miatt komplex kezelésre van szükség, amelynek része lehet az egyéni vagy csoportos pszichoterápia, szükség esetén gyógyszeres kezelés és a legtöbbször testsúlycsökkentő programban való részvétel is - mondta a klinikai szakpszichológus.
Témák
evészavar

Így csökkentsük a rossz- és növeljük a jó koleszterin szintjét

Publikálás dátuma
2019.04.22 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ SGO / VOGIN
A megfelelő koleszterinszintet a vérben lévő „rossz” és „jó” koleszterinek arányának "beállításával" tudjuk elérni.
A koleszterin nem egy eleve üldözendő anyag, bizonyos mennyiségben kifejezetten szükséges is. A sejtek egyik alkotóeleme, részt vesz a hormontermelésben és a D-vitamin szintézisében is. Az úgynevezett káros koleszterin (LDL) szintje és a szív-érrendszeri betegségek azonban különösen szorosan összefüggnek egymással. Ha a vérben túl sok halmozódik fel, amelyet a szervezet nem képes lebontani, a felesleg az artériák falában lerakódik. Ezek a plakkok csökkentik az erek rugalmasságát, szűkítik az átmérőt, így az erek nem tudják a megfelelő vérmennyiséget átengedni, ami miatt a környező sejtek kevesebb oxigént kapnak, és a szervek működése alapvetően károsodhat. Végzetes esetben az ér el is záródhat, ami szövetelhaláshoz vezet. 

Így csökkenthetjük a „rossz” szintjét

A máj elég koleszterint termel, hogy kielégítse a szervezetünk szükségleteit, így amit külsőleg, az élelmiszerrel és itallal viszünk be, többnyire már fölösleges. Tehát elsősorban a táplálkozásunk és életmódunk reformja csökkentheti a magas koleszterinszintet. A dietetikusok szerint az elsődleges szabály, hogy a telített és transzzsírok ne haladják meg a napi bevitt kalóriamennyiség 5-8 százalékát. Ezért érdemes kevesebb vörös húst, zsíros tejet, tejterméket fogyasztani. A baromfihúsról távolítsuk el a bőrt, csökkentsük az előrecsomagolt-, félkész-, kész- és gyorsételek fogyasztását. A trópusi zsiradékokból – pálma- és kókuszolaj - csak keveset fogyasszunk, amennyire lehet, kerüljük a cukor fogyasztását; együnk kevesebb bolti kekszet, süteményt, nápolyit, rágcsálnivalót, pékárut és üdítőitalt. Mérsékeljük a bolti sós, olajos rágcsálnivalókat is. Limitáljuk az alkohol mennyiségét, ha iszunk, napi 1-2 dl jó minőségű vörösbort válasszunk. Célszerű dietetikus segítségét kérni, mert az optimális, egyénre szabott étrend a „kilengések” esélyét is csökkenti.  
A koleszterinszint csökkentése szempontjából is lényeges, hogy kerüljük az aktív és passzív dohányzást, tartsuk fenn vagy állítsuk vissza a normál testsúlyt, és rendszeresen mozogjunk. Amennyiben pedig a magas koleszterinszint mellé más problémák is társulnak, mint például cukorbetegség vagy magas vérnyomás, feltétlenül szükség van orvosi kezelésre is - mondta Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont szakorvosa.  
„A koleszterinszint csökkentéséért sokat tehetünk az életmód megváltoztatásával. A rendszeres testmozgás például erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Már három kilogramm súlycsökkenés mérhető koleszterinszint csökkenéssel jár.”
Vannak olyan helyzetek, amikor gyógyszerre is szükség van a normál értékek beállításához. Ilyen például, amikor öröklötten magas a koleszterinszint, illetve amikor már olyan előrehaladott az állapot, hogy a metabolikus szindróma más elemei is növelik a szív-érrendszer betegségek rizikóját. 

Így növelhetjük a „jó”szintjét

Fogyasszunk kevesebb transzzsírt tartalmazó margarint és a sok hidrogénezett növényi olajokat tartalmazó, bolti édességeket. Sütéshez-főzéshez használjunk vitaminokkal (pl. D-, A-vitamin) dúsított, többféle zsiradékot (pl. olívaolaj, repceolaj, kukoricaolaj, napraforgóolaj) is tartalmazó olajat. Legyen több nyers zöldség és gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona az étrendünkben. Ismerkedjünk meg az avokádóval; használjuk krémekhez, salátákhoz. Nem kell minden nap húst hússal enni, feltétként fogyasszunk olajos magvakból, gabonákból vagy babból, lencséből készült fasírtokat, tengeri halakat, zsírszegény túrót, tofut. A rizs- és burgonyaköret helyett színesítsük a menüt kölessel, hajdinával, quinoával. Mindig válasszuk az alacsony zsírtartalmú, sovány tejtermékeket. A fizikai aktivitás, a sport legyen része mindennapjainknak.
Frissítve: 2019.04.22 14:14

Az egészségtelen táplálkozás is hamarabb öregíti a bőrt

Publikálás dátuma
2019.04.21 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ Alice S.
A kor előrehaladtával természetes jelenség a ráncok megjelenése, azonban megfelelő életmóddal sokáig megőrizhetjük fiatalos megjelenésünket.
A kezeletlen stressz hosszútávon önmagában is rontja a megjelenésünket, a helyzetet rontja a kevés, rossz minőségű alvás és az alkohol, a cigaretta és más függőséget okozó pótszerek. A cigarettázás gyorsítja a száj körüli ráncok megjelenését, és mivel rontja a bőr tápanyag- és oxigénellátását, a bőr életteliségén is sokat ront. Egészségtelen, vitaminszegény táplálkozás, kevés folyadék fogyasztása mellett a bőr jobban öregszik. A bőr ragyogását az A-, a C-, és E-vitaminok és az antioxidánsban gazdag ételek, vagy táplálék-kiegészítők fogyasztása segíti elő. A megfelelő folyadékbevitel pedig belülről hidratálja a bőrt, hiánya viszont gyorsan meglátszik. Léteznek olyan esztétikai bőrgyógyászati kezelések, amelyek az életmódon túl segítenek fiatalosabbá, üdébbé tenni a bőrt – mondta dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus. Általános felfrissítésre jó megoldás a mezoterápia, amellyel számos hatóanyag juttatható a bőr különböző rétegeibe. Ezek aktiválják a kollagén és rugalmas rostok termelődését, elősegítik a bőr regenerációját, fokozzák a bőr anyagcseréjét, optimalizálják a működését. Ha ráncoktól szeretne valaki megszabadulni, a Botox-injekció és a hialuronsavas ráncfeltöltés javasolt. Arcfeszesítésre és például a sokakat zavaró tokaemelésre pedig az úgynevezett szálbehúzás, ami egyrészt mechanikusan megemeli a bőrt, másrészt hosszútávon beindítja a természetes kollagéntermelést. Az így megújult kötőszövetes rendszer pedig feszesebben tartja a bőrt.
Sokan az ötvenes éveikben rémülnek meg a „hirtelen” megjelenő ráncoktól, pedig a folyamat már jóval korábban beindul. Az egyébként természetes jelenséghez Ehhez a genetikánk és számos életmódbeli tényező is hozzájárulhat, amelyek kiküszöbölésével sokat tehetünk bőrünk öregedésének késleltetéséért – mondta Dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus.
A környezeti hatások közül a bőr öregedését leginkább a napfény UV-A tartománya váltja ki, ezért óvatosan kell napozni és szoláriumozni is. Ez utóbbi nem is feltétlenül ajánlott, természetes fényterhelés esetén pedig már tavasztól fényvédő termékeket érdemes használni.A kezeletlen stressz hosszútávon önmagában is rontja a megjelenésünket, a helyzetet rontja a kevés, rossz minőségű alvás és az alkohol, a cigaretta és más függőséget okozó pótszerek. A cigarettázás gyorsítja a száj körüli ráncok megjelenését, és mivel rontja a bőr tápanyag- és oxigénellátását, a bőr életteliségén is sokat ront. 
Egészségtelen, vitaminszegény táplálkozás, kevés folyadék fogyasztása mellett a bőr jobban öregszik. A bőr ragyogását az A-, a C-, és E-vitaminok és az antioxidánsban gazdag ételek, vagy táplálék-kiegészítők fogyasztása segíti elő. A megfelelő folyadékbevitel pedig belülről hidratálja a bőrt, hiánya viszont gyorsan meglátszik.
Léteznek olyan esztétikai bőrgyógyászati kezelések, amelyek az életmódon túl is segítenek fiatalosabbá, üdébbé tenni a bőrt – mondta a szakember. Általános felfrissítésre jó megoldás a mezoterápia, amellyel számos hatóanyag juttatható a bőr különböző rétegeibe. Ezek aktiválják a kollagén és rugalmas rostok termelődését, elősegítik a bőr regenerációját, fokozzák a bőr anyagcseréjét, optimalizálják a működését. Ha ráncoktól szeretne valaki megszabadulni, a Botox-injekció és a hialuronsavas ráncfeltöltés javasolt. Arcfeszesítésre és például a sokakat zavaró tokaemelésre pedig az úgynevezett szálbehúzás, ami egyrészt mechanikusan megemeli a bőrt, másrészt hosszútávon beindítja a természetes kollagéntermelést. Az így megújult kötőszövetes rendszer pedig feszesebben tartja a bőrt.
Frissítve: 2019.04.21 14:14