Cukorbetegséget okozhat a gluténmentes étrend

Publikálás dátuma
2019.01.09. 10:10
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A nem megfelelően összeállított gluténmentes étrend növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát – ez derül ki a Diabetologia folyóiratban megjelent kutatásból.
Gluténmentes diétát valójában csak annak kellene folytatnia, akinél a glutén fogyasztása bizonyítottan az egészséget károsítja. A lisztérzékenység, cöliákia vagy gluténérzékenység néven ismert autoimmun betegség esetén teljes mértékben kerülendő, illetve nem-cöliákiás gluténérzékenység esetén is javulnak a tünetek, ha az érintettek mellőzik a glutén fogyasztását. Sokan azonban fogyás vagy testsúly megőrzése érdekében hagyják el. Náluk ez gyakran – tévesen – szénhidrátok teljes kiiktatását jelenti, ami rövidtávon valóban fogyaszt, ám hosszútávon koncentrációs zavarokhoz, emésztési és májműködési problémákhoz is vezethet – figyelmeztetett Szarka Dorottya, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Kell a glutén?

glutén, azaz sikér két fehérje: búza esetén a gliadin (rozsnál a szekalin, árpánál a hordein) és a glutenin keveréke. A gabonák magbelsőjében találhatók, hozzávetőlegesen az említett gabonák fehérjetartalmának 70-80 százalékát alkotják. Mivel a glutén egy vízben oldódó fehérje, folyadék hozzáadásával (és dagasztás hatására) megduzzad, rugalmas anyaggá (sikér-hálóvá) alakul. Ebbe beleszöknek a kelesztés során felszabaduló gázok, ezért laza, lyukacsos a kelt tészták szerkezete. A gliadin fehérje biztosítja a tészta „ragadósságát” is. Minél magasabb egy liszt sikértartalma, annál jobb minőségű pékáru készíthető belőle. A glutén hiánya tehát nem az egészségi állapotunkat, hanem a sütemények állagát befolyásolja. A gluténtartalmú gabonák megvonása viszont járhat negatív egészségügyi következményekkel.

A rost véd a cukorbetegségtől

Gluténmentes étkezésben nem lehet búza, rozs és árpa tartalmú élelmiszereket fogyasztani, zabból is csak a gluténmentes változat megengedett. A gluténmentes alapanyagok magasabb ára miatt sokan inkább rizsből és kukoricából készült liszteket kezdenek el használni, köretként burgonyát vagy szintén rizst fogyasztanak, ezzel jelentősen csökken az étrendjük rosttartalma. Ha ehhez a magas rosttartalmú gabonákban megtalálható további tápanyagok (B-vitamin csoport, E-vitamin, kálium, foszfor, cink) hiánya is társul, az növelheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását – olvasható a Sanghaji Biológiai Tudományok Intézetének munkatársainak kutatásáról szóló közleményben.

Hogyan lehet növelni a rosttartalmat?

Több vizsgálat is alátámasztja, hogy magas rosttartalmú étkezés segíti az emésztést, csökkenti a vér lipid- és koleszterinszintjét és természetes módon képes szabályozni a vércukorszintet. Az ajánlott napi rostbevitel 25-40 gramm, amit gluténmentes étkezés mellett is be lehet iktatni, ha változatosan állítjuk össze az étrendet – mondta Szarka Dorottya. A fehér rizsliszt helyett használjunk magasabb rosttartalmú barnát, esetleg alternatív gabonákból készült rostdús őrleményeket, mint például a köles-, hajdina- vagy cirokliszt. Sütéskor a liszthez adhatunk útifű maghéjat is. Köretként zöldségeket, étkezések közt gyümölcsöt fogyasztva, de alternatív gabonafélékkel – cirok, hajdina, köles, quinoa – kiegészítve az étkezéseket a gluténmentes étrend mellett is lehet biztosítani a szükséges napi rostbevitelt.  
Szerző

Koncentrációs zavart is okozhat a pajzsmirigy betegség

Publikálás dátuma
2019.01.08. 15:15
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Idegesség, hangulatzavar és a napjainkban olyan sok problémát okozó pánikbetegség is jelentkezhet a pajzsmirigy rendellenes működésénél.
A pajzsmirigy zavarai népbetegségnek számítanak, a teljes lakosság több mint 4 százalékának alul-, 1,4 százalékának pedig túlzottan működik. A probléma sok esetben nem derül ki időben, mert a tünetek enyhék, nehezen felismerhetők, senki nem - a háziorvos sem - gondol a pajzsmirigy zavarára – mondta dr. Békési Gábor PhD, belgyógyász-endokrinológus, a Budai Endokrinközpont orvosa.
Túlműködésnél igen jellemző tünet a szapora szívverés, az idegesség, alulműködésnél pedig a depresszió. Ezeknél a problémáknál – amelyek rendszerint más tünetekkel együtt jelentkeznek –, nem érdemes külön-külön szakmai segítséget kérni, például azonnal pszichológushoz fordulni, hanem a kiváltó okra, betegségre kell fényt deríteni, és a hatékony terápia esetén idővel megszűnik a tünet is (például a hajhullás, amelyet számos betegség okozhat, így pajzsmirigy zavar is). 

Számos szervet befolyásol

A pajzsmirigy hormon szerepet játszik a szervezet anyagcseréjének szabályozásában, a növekedésben, a szexuális működésben, az agyi működésben is. Egészségének nem tesz jót a stresszes életmód, az állandó idegesség, a hangulatváltozások, veszélyeztető tényező a stressz, a lelki trauma, a mozgásszegény életmód, a helytelen táplálkozás, valamint a dohányzás és az alkoholfogyasztás. A pajzsmirigy betegség kialakulásában fontos szerepet játszik az örökletes hajlam is.
Szerző

Ételekkel is tisztíthatóak az erek

Publikálás dátuma
2019.01.07. 10:10
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Ha a vérerek falára belülről plakkok rakódnak, a vér áramlása akadályokba ütközhet, lelassulhat. Ez pedig akár súlyos betegségekhez, életveszélyes állapotokhoz is vezethet.
A plakk különböző anyagokból áll, ezek mindegyike szükséges ahhoz, hogy a szervezetünk megfelelően működjön, ha azonban túl sok kerül ezekből a véráramba, a felesleg lerakódhat az erek falán. A plakkokat alkotó anyagok között találhatjuk a zsírt, a koleszterint, a kalciumot, illetve a fibrint, ami a véralvadásban játszik szerepet. A plakkok kialakulásában nagy szerepe van az egészségtelen életmódnak, a zsíros ételeknek, a dohányzásnak, az elhízásnak. Vannak azonban olyan élelmiszerek is, amelyek rendszeres fogyasztásával megakadályozhatjuk, illetve csökkenthetjük az artériák falán lerakódó, érszűkületet okozó plakkok mennyiségét - írta a HáziPatika.
A fokhagymáról sokan tudják, hogy jót tesz a szív- és érrendszer egészségének, gyulladáscsökkentő és antimikrobális hatásai is vannak. Naponta 1-3 gerezd segíthet megakadályozni a vérerek megkeményedését és csökkenti a plakkok mennyiségét is. A gránátalmában nagy mennyiségben találhatóak olyan antioxidánsok, így a rendszeres fogyasztása nemcsak megelőző hatású, de a már kialakult plakkok vastagságát is csökkenti. 
Az olajos halak nagyon gazdagok omega-3 zsírsavakban. Ezek segítenek a koleszterinszint kiegyensúlyozásában, növelik a "jó" HDL-koleszterin szintjét, csökkentik az erek gyulladását és megakadályozzák a vérrögök kialakulását. Emellett még a vérnyomásunkra is jó hatással vannak. A szakemberek ajánlása szerint hetente legalább két-három alkalommal kellene lazacot vagy más zsírosabb halat fogyasztanunk, de a rendszeresen szedett omega-3 étrend-kiegészítők is igen jótékonyan hathatnak a szervezetünkre. 
A kurkuma egyik hatóanyaga, a kurkumin igen erős gyulladásgátló, ennek köszönhetően rendszeres fogyasztása jelentős mértékben csökkentheti az erek megkeményedését. Az avokádó nemcsak a koleszterinszintet csökkenti, de növeli a "jó" HDL-koleszterin szintjét is, magas E-vitamin- és káliumtartalmának köszönhetően a segítségével jó a magas vérnyomás ellen is. A görögdinnyében található vegyületek csökkentik a plakkok kialakulását, az L-citrullin nevű aminosav pedig csökkenti a vérnyomást és segít kitágítani, illetve rugalmasan tartani a vérereket.
Szerző